Gå til innhold

Ikke julegaver til noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir ikke julegaver til noen. Dette har jeg praktisert i et par år fordi jeg synes det er noe tull. Det er ikke gaver høytider skal dreie seg om, det er i allefall min mening. Hvis man absolutt skal feire jul, så får det være budskapet man fokuserer på. Jeg forstår at man velger å gi noen gaver til barna, det gjør jeg også, men ikke noe utover det. Jeg blir så kvalm av gavemaset, kjøpe kjøpe kjøpe! Folk går jo helt berserk i butikkene og folk krever bare mer og mer.

Jeg har sagt fra til folk at de heller ikke i år kommer til å få noen julegaver. Jeg forventer heller ikke å motta gaver. Jeg synes det er hyggelig å kunne fokusere på andre ting, spise og drikke godt og kose seg sammen med de man bryr seg om.

Hvorfor kjøper dere julegaver til folk egentlig? Neste år har de alt glemt hva de fikk i fjor, fordi gaven bare blir en av mange. Folk setter ikke pris på ting mer, fordi det bare blir en smørje av ting og tang. Forventningene er høye og takknemligheten er ofte lav. Så hva er egentlig vitsen med dette gavetullet?

Skrevet

Jøje meg....

Du kan godt jøje deg, men det er min mening. Jeg synes handelstanden har ødelagt alt.

Skrevet

Kan du ikke gi penger til veldedig formål da, og så får du et kort fra det veldedige formålet som sier hva du har gitt. Det er en flott gave som kommer andre til nytte. Det blir jo litt sært å ikke skulle gi julegaver fordi du er imot gaver, og folk har glemt hva du ga om et år. Jeg gir gaver for å glede der og da, og vise at jeg husker på folk. Det betyr da ingenting om de husker hva de fikk om et år!. Du høres litt sær ut..

Gjest pærebrus875
Skrevet

Helt enig med det (forresten bra du skrive noe fornuftig her i blant også ;-) )

jeg gir gaver til kusina mi på 16, fordi uansett hvor lite penger de har så får jeg noe derfra, til jul og bursdag. Så vet jeg jo da hvordan økonomien er så at jeg da kan gi noe til henne hun ikke har råd til selv, er bra.

Så gir jeg til mormor, hun "vil ikke ha noen ting fordi hun er gammel og trenger det ikke og uff gi dette til noen andre da!" osv.. så hun får et bilde i år av meg og samboeren min (som hun ikke har møtt da vi nå bor langt unna hos ham), og hun har heller ikke noe nyere bilde av meg enn konfirmasjonsbilde tror jeg.. vet det finnes et klassebilde fra året etter, men om hun har dette vet jeg ikke.. og da får hun "se" meg og typen, tror hun vil sette pris på det! Får en venn av samboeren til å ta bilde også, så vi betaler jo ikke "mye" for en så flott gave!

Så kom jeg på at pappa ikke har noe nyere bilde heller, så da får han likt. Så skal jeg finne på noe til typen :-).

Gir ikke til flere enn dette pga jeg er enig i det du skriver, hvorfor bare gave-mas? er ikke en middag eller noe sammen viktigst? Og skal man både invitere til middag og kaker og gi gaver til alle så kan det jo ruinere en gjennomsnittsfamilie... og hva får man igjen? Presentasjonsangts og dårlig samvittighet for den gaven man fikk tilbake var mye større enn den man ga?

Skrevet

Jula er en fin anledning til å gi oppmerksomhet(er) til folk man bryr seg om.

Jeg pleier å gi bort bøker i julegave, og koser meg med å finne bøker som jeg vet at den og den kommer til å sette pris på.

-hvis du velger bort gaver så er det helt ok for meg, men da bør du også respektere at de fleste av oss synes det er en koselig tradisjon.

Skrevet

Du kjøper ikke julegaver til noen, men du kjøper til barn... Er det bedre å lære barna at høytidene handler om gaver?

Jeg gir julegaver fordi jeg synes det er hyggelig å gi gaver til folk jeg setter pris på. Å kjøpe bare for å kjøpe er jeg enig i er teit, men her i gården praktiseres at man kjøper noe man har bruk for (for eksempel en kaffetrakter) eller kan kose seg med (for eksempel teaterbilletter). Innenfor familien er den spiselige sjangeren også et gjennomgangstema i gavene. Hjemmelaget syltetøy eller sukkertøy er alltid et hit, og det blir ikke stående og ta opp unødvendig plass.

Men jeg synes det er greit du ikke gir gaver så lenge du har sagt fra om det på forhånd.

Skrevet

Jeg gir gaver. Jeg synes det er en hyggelig tradisjon og jeg synes det er en fin ting å faktisk bruke litt penger på gaver til andre og ikke bare til en selv. De fleste av oss tar oss råd til litt av hvert til oss selv gjennom året, men hevder at julegavene blir så dyre. Jeg synes det blir feil. Jeg vil heller vente litt med å kjøpe meg nytt kamera eller ny kjole for å ha råd til å gi julegaver til dem jeg bryr meg om.

Skrevet

Jeg kjøper gaver foredi jeg synes det er hyggelig å gi en oppmerksomhet til folk jeg er glad i. Bruker ikke nødvendigvis så store summer, men legger ganske mye omtanke i å velge ut noe jeg vet mottakeren vil sette pris på.

For øvrig er jeg helt enig i at man bør fokusere på julebudskapet. Hva med å gi til hjelpeorganisasjoner eller stille opp på frivillig arbeid i juletiden?

Skrevet

Jeg kjøper gaver foredi jeg synes det er hyggelig å gi en oppmerksomhet til folk jeg er glad i. Bruker ikke nødvendigvis så store summer, men legger ganske mye omtanke i å velge ut noe jeg vet mottakeren vil sette pris på.

For øvrig er jeg helt enig i at man bør fokusere på julebudskapet. Hva med å gi til hjelpeorganisasjoner eller stille opp på frivillig arbeid i juletiden?

Jeg gir ganske mye penger til Frelsesarméen hver måned. Visste du at det betyr ulykke å gå forbi en Frelsesarmésoldat uten å gi noe? Det er nok å gi et par kroner altså, men mange eldre har fortalt meg dette. I tillegg gir jeg endel økonomisk støtte til en annen organisasjon jeg er med i.

Skrevet

Du kjøper ikke julegaver til noen, men du kjøper til barn... Er det bedre å lære barna at høytidene handler om gaver?

Jeg gir julegaver fordi jeg synes det er hyggelig å gi gaver til folk jeg setter pris på. Å kjøpe bare for å kjøpe er jeg enig i er teit, men her i gården praktiseres at man kjøper noe man har bruk for (for eksempel en kaffetrakter) eller kan kose seg med (for eksempel teaterbilletter). Innenfor familien er den spiselige sjangeren også et gjennomgangstema i gavene. Hjemmelaget syltetøy eller sukkertøy er alltid et hit, og det blir ikke stående og ta opp unødvendig plass.

Men jeg synes det er greit du ikke gir gaver så lenge du har sagt fra om det på forhånd.

''Du kjøper ikke julegaver til noen, men du kjøper til barn... Er det bedre å lære barna at høytidene handler om gaver?''

Nei, og det har jeg fortalt de fleste barn jeg kjenner om. De vet hva jeg mener om den saken. Men jeg synes det er ganske trist hvis en treåring ikke skal få en liten julegave. Det tror jeg hadde blitt sårt. Men det er litt sånn kjenne-på-omstendighetene-sak. Jeg gir ikke gaver til barn regelmessig, bare veldig nære barn som jeg vet ville satt pris på en bitteliten oppmerksomhet for at hverdagen skulle bli lettere. Gir ikke gave til "Jens" på 10 som er en utakknemlig drittunge som får alt han peker på. Ja, jeg forskjellsbehandler, men førstnevnte er i en helt annen situasjon, og jeg velger derfor å stille opp med en liten glede.

Skrevet

''Men jeg synes det er greit du ikke gir gaver så lenge du har sagt fra om det på forhånd.''

Hvorfor hadde det vært annerledes om jeg ikke hadde sagt fra på forhånd? Ser du, folk _forventer_ å få gaver, det er _det_ som er sykt. Det er min mening.

Skrevet

Jula er en fin anledning til å gi oppmerksomhet(er) til folk man bryr seg om.

Jeg pleier å gi bort bøker i julegave, og koser meg med å finne bøker som jeg vet at den og den kommer til å sette pris på.

-hvis du velger bort gaver så er det helt ok for meg, men da bør du også respektere at de fleste av oss synes det er en koselig tradisjon.

Jeg respekterer det ikke, men jeg har akseptert det.

Skrevet

Kan du ikke gi penger til veldedig formål da, og så får du et kort fra det veldedige formålet som sier hva du har gitt. Det er en flott gave som kommer andre til nytte. Det blir jo litt sært å ikke skulle gi julegaver fordi du er imot gaver, og folk har glemt hva du ga om et år. Jeg gir gaver for å glede der og da, og vise at jeg husker på folk. Det betyr da ingenting om de husker hva de fikk om et år!. Du høres litt sær ut..

Jeg synes _du_ virker sær, så det bryr meg i grunn ikke. Dessuten, hvis du hadde lest gjennom innlegget mitt litt mer nøyaktig, hadde du sett at jeg ikke er _i mot_ gaver, men hele sulamitten som overdøver hele budskapet.

Skrevet

Det gjør ikkje eg heller, men de eg er glad i får masse oppmerksomhet.

Gavene får julenissen ta seg av.

Men hvert år så tenker eg _mye_ på om eg skal gi gaver, men gir ikkje allikevel, for husk, det er tanken som teller!!

Skrevet

Det gjør ikkje eg heller, men de eg er glad i får masse oppmerksomhet.

Gavene får julenissen ta seg av.

Men hvert år så tenker eg _mye_ på om eg skal gi gaver, men gir ikkje allikevel, for husk, det er tanken som teller!!

Jeg hadde kanskje gitt julegave til deg, Geir. Vet du hva du skulle fått av meg da? Det gjør ikke noe om jeg sier det, for gaven er jo bare visuell. Du skulle fått et hjemmelaget trommesett :-)

Skrevet

Jeg hadde kanskje gitt julegave til deg, Geir. Vet du hva du skulle fått av meg da? Det gjør ikke noe om jeg sier det, for gaven er jo bare visuell. Du skulle fått et hjemmelaget trommesett :-)

Takk! :-)

Eg "ser" det for meg.

Skrevet

''Men jeg synes det er greit du ikke gir gaver så lenge du har sagt fra om det på forhånd.''

Hvorfor hadde det vært annerledes om jeg ikke hadde sagt fra på forhånd? Ser du, folk _forventer_ å få gaver, det er _det_ som er sykt. Det er min mening.

Tenk deg om...

Skrevet

Jeg synes _du_ virker sær, så det bryr meg i grunn ikke. Dessuten, hvis du hadde lest gjennom innlegget mitt litt mer nøyaktig, hadde du sett at jeg ikke er _i mot_ gaver, men hele sulamitten som overdøver hele budskapet.

Så du er ikke imot gaver, men du er imot at de skal kjøpes av handelsstanden?

Skrevet

Jeg er hjertens enig med deg. Gavekjøret har tatt helt av. Hele jula er bare stress og kjøpepress og juggel. I tillegg er det mange "nyfamilier" og andre som opplever konflikter og problemer om hvem som skal feire julen hvor.

Jeg har forresten ikke sans for julens budskap heller. Og også det blir stort sett druknet i kommers - i form av svulstige julekonserter i kirkene. Artistene blir plutselig så opptatt av det kristne budskap når det nærmer seg jul. Og annenhver en gir ut bok akkurat da.

Penger, penger.

Forsåvidt enig i at det er OK å gå litt gaver til ungene, men de blir ikke store før de blir skikkelig kravstore og utakkenmlige. Ikke rart, så mye som de får.

Jeg synes kort sagt at hele jula er noe dritt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...