Gå til innhold

Til alle damer: Kjønnsmodning og oppvekstvilkår.

Anbefalte innlegg

Gjest Madagaskar
Skrevet

Ser i dag at Elisabeth Endsjø har skrevet en artikkel basert på en forskningsrapport som sier at jenter med trygge, stabile, osv. oppvekstforhold får din første menstruasjon seinere enn jevnaldrende. Og at jenter blir tidligere kjønnsmodne jo verre de har det hjemme.

Personlig har jeg veldig vanskelig for å svelge den. Tror ikke det stemmer overhodet! Slikt har ofte med arv å gjøre. Og hva er seint? Hva er tidlig? Det stod det ingenting om!

Hadde vært interessant med en forumundersøkelse på dette her. Kan dere svare på to korte spørsmål?

1. Når fikk du din første menstruasjon?

2. Hvordan vil du beskrive din oppvekstsituasjon?

Jeg fikk det da jeg var 13, og jeg har vel hatt en ganske så normal oppvekst, tror jeg. Dog med en psykisk syk mor, og det har vært vonde og turbulente episoder. (Er 13 seint eller tidlig? Tja, si det...)

Skrevet

13 er vel akkurat på snittet tror jeg. Jeg var 13,5 da jeg fikk mensen og hadde en oppvekst med enslig mor, temmelig fraværende far og egentlig ikke så mye materielle goder selv om vi hadde det vi trengte i bunn og grunn.

Gjest pærebrus875
Skrevet

Hadde vanskelig oppvekst med mobbing og psykisk mishandling/ustabil mor. Vært slik så lenge jeg kan huske, mobbet fra tidlig på skolen. Fikk tidlig bryster osv, og mensen rett før 13 årsdagen, var vel ei til i klassen som fikk samme år tror jeg... så tok det litt tid før resten var med også.. så jeg var tidlig ute i forhold til de rundt meg.

Skrevet

-og jeg har lest at det har mye med vekt å gjøre. At hvis man kommer over 50 kg, så starter pubertet/menstruasjon.

Tror det var et tv-program fra BBC om tenåringer de hevdet dette.

Skrevet

-og jeg har lest at det har mye med vekt å gjøre. At hvis man kommer over 50 kg, så starter pubertet/menstruasjon.

Tror det var et tv-program fra BBC om tenåringer de hevdet dette.

Jeg er ikke sikker på om "vektgrensa" er så høy som 50 kg, men det er faktisk en misntevekt for når mensen kommer. Mange som har anorexi mister mensen når de blir for tynne vet du.

Skrevet

Alt skal forskes på nå vet du. Dersom de ikke har noe spesielt å bruke tiden på, finner de på noe nytt de kan forske på. Jeg tror jeg skal begynne å forse på sammenhengen mellom formue og rebelske pusekatter med midtskill.

Skrevet

Fikk mensen da jeg var 12,5 år (under en sommerleir)

Fikk vel bryster en tid før, kanskje i 11 års alderen?

Foreldrene mine ble separert da jeg var 9,5. Hadde det vel ikke særlig traumatisk, men min far var en autoritær far, og min mor sleit vel litt økonomisk de første årene etter at han flyttet. Har en søster, som er tre år yngre enn meg.

Skrevet

trygdt og godt i oppveksten, og mensen da jeg var snaut 13,5 år.

Skrevet

Jeg hadde en fin oppvekst i en stabil og koselig familie:) Fikk min første mens når jeg var 12 år gammel. Jeg har hørt at mensen først kommer når du nærmer deg 45 kg, men aner ikke om det er hold i den teorien!

Skrevet

Hvorfor ikke tro på forskningsrapporten? Det er jo tross alt en forskningsrapport og sannsynligvis langt mer vitenskaplig enn en forumundersøkelse her.

Jeg var nesten 14 år, god oppvekst med mor.

Skrevet

Det hun sier stemmer for meg. Trygg oppvekst, sein mens.

Funnene kan jo være tilfeldige. Det hender også at man finner to fenomener som opptrer sammen uten at det ene er årsaken til det andre. Eventuelt at den virkelige årsakssammenhengen ligger i faktorer som ikke kommer fram i artikkelen.

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg var 13 år, og søsteren min var 15 år (hun er 15 år eldre enn meg), og jeg tror vi begge har hatt en trygg og god oppvekst. Hvis en av oss har hatt det verre enn den andre, så har sikkert hun hatt det verre enn meg tipper jeg..

Skrevet

Hvorfor ikke tro på forskningsrapporten? Det er jo tross alt en forskningsrapport og sannsynligvis langt mer vitenskaplig enn en forumundersøkelse her.

Jeg var nesten 14 år, god oppvekst med mor.

Det du sier får meg til å tenke på et annet oppslag for en tid tilbake. Det ble da slått fast at det er høyere forekomst av brystkreft blant unge kvinner med høyere utdanning enn de med bare grunnskole. Slik det ble vinklet i den vulgariserte utgaven, hørtes det ut som om det er forbundet med kreftfare å studere.

I dette tilfellet måtte man lete etter andre faktorer som igjen har sammenheng med høy utdannning, for å finne de virkelige risikofaktorene og den reelle årsaksammenhengen. Som var P-pillebruk i mange år og høyt alkoholforbruk - ikke utdanningen.

Skrevet

Det du sier får meg til å tenke på et annet oppslag for en tid tilbake. Det ble da slått fast at det er høyere forekomst av brystkreft blant unge kvinner med høyere utdanning enn de med bare grunnskole. Slik det ble vinklet i den vulgariserte utgaven, hørtes det ut som om det er forbundet med kreftfare å studere.

I dette tilfellet måtte man lete etter andre faktorer som igjen har sammenheng med høy utdannning, for å finne de virkelige risikofaktorene og den reelle årsaksammenhengen. Som var P-pillebruk i mange år og høyt alkoholforbruk - ikke utdanningen.

Som regel alltid noen bakenliggende faktorer.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg var 12, noe både min mor og mormor også var. Oppveksten var preget av dårlig tilknytning. Fikk det jeg trengte av mat og klær, men det var vel det.

Skrevet

Jeg var drøyt 13 år gammel. Fin, trygg og harmonisk oppvekst.

Skrevet

14-årsdagen. Urven oppvekst. Men jeg trente mye og var tynn som en påle.

Skrevet

Både jeg selv, moren min og datteren min har vært tidlig ute, 11-12 år.

Vi har alle hatt en oppvekst svært mange vil misunne oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...