Gjest Trygve D Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hei, Jeg ble operert (sydd) for bøttehankruptur i høyre medial menisk i slutten av mai 2007. Gikk på krykker i 6 uker og opptrening har gått ihht forventningene (og hva jeg ble forepseilet av kirurgen) med fysioterapi, sykkel og etterhvert kontrollert styrketrening. Har de siste 8 ukene trent meget bra og har ikke kjent noen smerter i kneet, inntil det begynte å hovne litt opp i forrige uke, tilsynelatende uten grunn. Har ikke gått forbi 90 grader på knebøy/utfall og kun benyttet lette vekter til den slags beintrening. Hevelsen har økt noe de siste 4 dagene og kneet føles nå betent og ømt, men det går greit å belaste (selv om jeg nå bare gjør dette for å "teste", i påvente av videre utvikling). Jeg er redd for at det har skjedd noe med menisken igjen, men kan altså ikke relatere det til vridning eller annen akutt skade. Det har på en måte kommet "snikende". Tydelig væskeansamling i kneet, særlig på utsiden av kneskålen (høyre side høyre kne). Kan dette være en "enkel" betennelse som kan gå over med hvile og evt Voltaren eller er det fare for at menisken har fått seg en ny smell og at rupturen er "slått opp" igjen? Kneet er for øvrig ikke rødt eller varmt. Jeg er 33 år og godt over gjennomsnittet trent/aktiv. Jeg henvender meg her fordi min fastlege har sluttet pga sykdom og det er vanskelig å få tak i kirurgen som gjorde inngrepet i mai. Håper på svar! mvh Trygve 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det du beskriver av gradvis opptrening etter at du ble operert for en menisk-skade, høres helt optimalt for meg. Du har brukt tid og du har øyensynlig gjort de rette tingene. Men likevel er det noe som har gått galt. Det kan ha blitt en ny skade, men det mest sansynlige er vel at den skadde menisken har sprukket på nytt. Hva gjøre i en slik situasjon? Bruk antiflogistika/betennelsesdempende som du har og avlast kneet fullstendig inntil du føler det er bra. Du kan selvsagt trene resten av kroppen ! Blir kneet fint igjen, start gradvis opp på nytt. Hvis hverken pausen eller "oppstarten" viser at kneet er i normaltilstand, så må ortoped se på deg pånytt. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.