Gå til innhold

Å skrive en skikkelig god jobbsøknad

Anbefalte innlegg

Gjest sky is the limit
Skrevet

Jeg har opp gjennom årene sendt en del søknad på ymse jobber, og det med varierende tilbakemelding.

De jobbene jeg virkelig har brent for har jeg typisk nok ikke fått noe annen tilbakemelding enn at stillingen er besatt.

Jeg har stort sett brukt den samme malen for mine søknader, og byttet ut nøkkelord og nødvendig innhold før den har blitt postet. Jeg har innsett at søknaden muligens må forandres for å få bedre respons, men hver gang jeg begynner å skrive en ny søknad så havner jeg tilbake på et nesten identisk eksemplar med min "gamle" søknadsmal. Jeg har forsøkt å bruke tips fra her og der på nettet, men de rådene bygger på å lage en kort og enkel søknad - det er jo akkurat det min søknad er.

Jeg lurer derfor på om noen av dere har tips på hvordan man skriver en virkelig god søknad(legg gjerne med en link til eksempel eller lignende).

Og ja, jeg mener selv at jeg har erfaring og kvalifikasjoner for å søke på de jobbene jeg ikke har fått noe respons på ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Tjaa...Eg vet ikkje, men du bør kanskje ikkje være så stiv og formell, slik som du kan framstå i innlegget her.

Skriv personlig, ærlig og oppriktig og ikkje ta de der "malene" så alvorlig, men vær (mer enn meg) konsekvent i språkbruken.

''Jeg har opp gjennom årene sendt en del søknad på ymse jobber''

"Ymse" ser i denna settingen ut som om det har ramla ned fra himmelen eller noe. :-)

Skriv korte og gode søknader!

Eg har vurdert mange søknader opp igjennom åra, og da går det som regel fort i svingene, så da er det viktig å skille seg ut ifra mengden på en eller annen måte.

Ps! Skriv med ett smil rundt munnen, det smitter...

Skrevet

Har du prøvd å vise frem noen av søknadene dine til NAV eller noen andre som har peiling? Kanskje de kan påpeke eventuelle dårlige ting.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Det gjelder å skrive de rette tingene i en søknad, samtidig som den bør være kort og atpå til fortelle det viktigste om deg selv. Det gjelder å gjøre seg litt "spennende".

Jeg tror noe av faren folk gjør er å bruke samme søknad til flere ulike steder, har opplevd det ofte her på arbeidsplassen vår. Det er ikke særlig lurt. Lag den tilpasset stillingen du søker på og skriv søknaden ut i fra stillingsbeskrivelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...