Gå til innhold

Dårligere syn

Gjest naturlig aldersfenomen, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste halvåret har synet mitt blitt betraktelig dårligere. Jeg har alltid sett godt, men i det siste ser jeg ikke bokstavene skikkelig før jeg konsentrerer meg mye. Må ha lesestoffet mye nærmere enn vanlig, og "samle" bokstavene som ellers flyter ut. Også når jeg ser på bilder av personer, glir trekkene. Jeg må se lenge på dem før jeg klarer å fokusere. Samme med tv, pc, og i rl. Har også endel "tåke", som noen ganger er mulig å blunke bort.

Hva skjer? Hvorfor så plutselig?

Jeg er 35 år.

Skrevet

Noen mener mye inntak av aspartam kan føre til dårligere syn, da det inneholder metanol.. og at synet da blir bedre etter man kutter ut svineriet.

Aspartam er da dette som brukes i 90 % av alle sukkerfrie produkter.

Skrevet

Noen mener mye inntak av aspartam kan føre til dårligere syn, da det inneholder metanol.. og at synet da blir bedre etter man kutter ut svineriet.

Jaha, så det er liksom premien for å prøve å kutte ned på sukker?

Aspartam.., står det merket på produktene det er brukt i?

Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, uansett høres ikke dette tilsetningsstoffet(?) særlig sunt ut..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det der tror jeg ikke noe på! Er diabetiker og får derfor i meg en del aspartam, og jeg har syn som en hauk (men må bruke briller pga korrigering av synet, har skjeve hornhinner.) Aspartam får diverse kosteksperter og forskere til å rope 'varsku her' med jevne mellomrom, men jeg kan ikke huske å ha sett noen undersøkelser som viser at det virker inn på synet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Var til både øyelege og optiker for et par måneder sida, og i følge dem er det først når man nærmer seg 47 at synet blir merkbart dårligere som en naturlig del av det at vi blir eldre. Dette er nok litt individuelt selvfølgelig, men 35 hørtes _veldig_ tidlig ut.

Skrevet

Det kan sikkert være mange grunner til dette, men de aller fleste merker en markant svekkelse av synet i 35-45-årsalderen. Man får gjerne dårligere nattesyn/trenger mer lys, og mange blir langsynte.

*retter på lesebrillene jeg måtte anskaffe før 40-årsdagen*

Skrevet

Var til både øyelege og optiker for et par måneder sida, og i følge dem er det først når man nærmer seg 47 at synet blir merkbart dårligere som en naturlig del av det at vi blir eldre. Dette er nok litt individuelt selvfølgelig, men 35 hørtes _veldig_ tidlig ut.

Ja jeg syes også det er tidlig, men mest rart at det har skjedd så "plutselig". Har aldri hatt problemer med synet, men det siste halvåret reagerer jeg daglig på "trøbbel" med øynene.

Skrevet

Det kan sikkert være mange grunner til dette, men de aller fleste merker en markant svekkelse av synet i 35-45-årsalderen. Man får gjerne dårligere nattesyn/trenger mer lys, og mange blir langsynte.

*retter på lesebrillene jeg måtte anskaffe før 40-årsdagen*

Jeg er nok på vei inn i alderdommen ja ;o)

Inbiller meg at det er mest vanlig å bli langsynt med alderen? Ikke nærsynt og småtåkete.. Eller tar jeg feil?

Skrevet

Har du byttet jobb/begynt å studere eller noe annet som krever at du leser/bruker pc mer enn du pleide?

Uansett ville jeg tatt en tur til lege eller optiker og fått sjekket hva det er. Du høres litt ung ut til å få svekket syn på grunn av alder, og de fleste blir langsynt og ikke nærsynt.

Skrevet

Jeg er nok på vei inn i alderdommen ja ;o)

Inbiller meg at det er mest vanlig å bli langsynt med alderen? Ikke nærsynt og småtåkete.. Eller tar jeg feil?

Ja, det er vanlig å bli litt langsynt.

Skrevet

Jeg ble mer nærsynt da jeg begynte å bruke PC mye som student. I løpet av et år eller to måtte jeg bruke briller fast, tidligere trengte jeg det bare til TV o.l. Ellers er det vanlig å trenge lesebriller på nært hold når man er i 40-årene. Det høres for tidlig ut når du er 35. Ta en tur til optiker, du. Optikeren vil se om det er briller du trenger, evt. råde deg til å gå til øyenlege hvis det er mistanke om at sykdom er årsaken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja jeg syes også det er tidlig, men mest rart at det har skjedd så "plutselig". Har aldri hatt problemer med synet, men det siste halvåret reagerer jeg daglig på "trøbbel" med øynene.

Da hadde jeg nok snakket med fastlegen om det og fått en time hos øyelege. Det der høres ikke helt normalt ut selv om det neppe er noe farlig.

Skrevet

''Må ha lesestoffet mye nærmere enn vanlig, ''

Du må holde lesestoffet legre UNNA når du får sånn syn som kommer med alderen 40-50år.

Altså er det noe annet med deg. Kom deg til optiker, hør også med fastlegen din om du bær gå til øyelege, lykke til

Skrevet

Dårligere syn diskuterte vi i lunsjpausen i dag. Vi er enige om at da vi ble litt over 40, ble synet betraktelig dårligere. Vi merker det best når vi kjører bil om kvelden.

Selv får jeg innkalling til optiker hvert 2.-3. år.

Har lest at blåbær hjelper på øynene, sikkert også andre frukter/tilskudd med mye antioksidanter.

Skrevet

Gå til optiker. Høres ut som du sliter med samsynet. Det oppdaget jeg plutselig da jeg var 22, og studerte. Slet veldig med å fokusere på ting, da alt fløyt. Hvor mange fingre ser du dersom du holder opp en finger ca 20 cm forann nesa? 10 cm fra nesa?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...