Gå til innhold

Ni av ti krangler i julen!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg er desverre ikke overrasket.

Forhold som skranter blir ofte ennå dårligere i julen når man får mye tid sammen. Det er synd det ofte er barna dette går ut over i selve julen.

Skrevet

Huff da.Ja det viser at familie idyllen ikke er som den en gang var. Jeg tror kanskje man ikke bare _tenker_ sitt om andre familiemedlemmer, men også plumper ut med ting? Men det er jo heller ikke lett å forholde seg til familien når det er ekser, ny-halv-søsken osv. Julen er en rar tid da.

Men det går veldig greit å feire julen sammen kun mann, kone og barn også. Jeg husker bare èn gang fra barndommen som at vi feiret jul sammen med andre. (julaften) Mest pga dyr hjemme på gården da....

Jeg har et godt forhold til min og min manns familie heldigvis :)

Skrevet

OM julen, ikke I julen. Ut fra artikkelen virker det som om man krangler om juleforberedelsene og -avviklingen. Det skulle bety at kranglene foregår nå og i tiden framover, ikke i selve julen.

Med dagens - eh - avanserte familiestrukturer, kombinert med stadig nye krav til hva forberedelsene til den perfekte jul og selve juleidyllen bør omfatte, synes jeg ikke det er det minste rart.

For noen år siden ble det avslørt at noen i familien Orderud hadde hatt med seg en ladd pistol til et juleselskap. Den tanken tror jeg har streifet mange. Men de fleste nøyer seg nok med verbale sammenstøt.

Gjest forunder meg ikke
Skrevet

At det krangles forundrer meg ikke. Førjulstiden er ofte travel, og tradisjonelt er det kvinnene som står for innkjøp, baking, vasking, hobbyting med barn i tillegg til alt det andre som kvinner påtar seg utenom 100% jobb.

Kranglingen starter når hun forsøker å få mannen løsrevet fra fjernkontrollen for å hjelpe til. HAN skjønner ikke at det er noe å styre med, det er jo LENGE til jul, og HAN synes ikke de må ha 11 sorter småkaker og hjemmelaget julesylte, og ikke ser han behovene for å vaske innerst i kjøkkenskapet heller.

HUN vet at svigermor kommer med sine kritiske øyne og hvite hansker. HAN synes ikke det er noe å bry seg med.

Dermed er krangelen i gang.

Skrevet

At det krangles forundrer meg ikke. Førjulstiden er ofte travel, og tradisjonelt er det kvinnene som står for innkjøp, baking, vasking, hobbyting med barn i tillegg til alt det andre som kvinner påtar seg utenom 100% jobb.

Kranglingen starter når hun forsøker å få mannen løsrevet fra fjernkontrollen for å hjelpe til. HAN skjønner ikke at det er noe å styre med, det er jo LENGE til jul, og HAN synes ikke de må ha 11 sorter småkaker og hjemmelaget julesylte, og ikke ser han behovene for å vaske innerst i kjøkkenskapet heller.

HUN vet at svigermor kommer med sine kritiske øyne og hvite hansker. HAN synes ikke det er noe å bry seg med.

''HUN vet at svigermor kommer med sine kritiske øyne og hvite hansker. HAN synes ikke det er noe å bry seg med. ''

*Haha* Jeg er så glad for at jeg har verdens søteste svigermor! :o) Og det er kanskje ikke bare negativt at hun nesten ikke har syn igjen... ;o) Men hun er helt skjønn altså!

tzatziki1365380058
Skrevet

Vi er kjempegode på jul, påske og ferier! Det er hverdagen vi krangler om, slitne og stressa med hente-bringe - din jobb-min jobb - problematikk. Og husvask!

Hadde vi hatt jul eller ferie året rundt, hadde det vært bare velstand!

Ikke krangler vi om familiene våre heller, vi feirer hjemme hos oss, også er alle som har lyst velkommen. Det er vi heldigvis enige om!

Persille1365381127
Skrevet

Vi er kjempegode på jul, påske og ferier! Det er hverdagen vi krangler om, slitne og stressa med hente-bringe - din jobb-min jobb - problematikk. Og husvask!

Ikke krangler vi om familiene våre heller, vi feirer hjemme hos oss, også er alle som har lyst velkommen. Det er vi heldigvis enige om!

''Ikke krangler vi om familiene våre heller, vi feirer hjemme hos oss, også er alle som har lyst velkommen. Det er vi heldigvis enige om!''

Jeg er også enig om det - problemet er når "alle andre" ikke er enige om det :)

Gjest pærebrus875
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor jeg ikke liker jul... Her er en av grunnene :-P

Men ja, teksten var jo OM julen. Men tviler ikke på nesten like mange krangler I julen, om man på et hvis har greid å bli enige om hvem som skal feire hvor, f eks de trådene vi har sett her, om man skal ta ansvar for foreldre som sitter alene. Man risikere jo da å høre fra andre slektninger, "hva med X? Han er alene, dere er ufølsomme!" mange som driver på sånt, selv om det er jul.

At man klarer å feire en ok jul uten bråk syns jeg høres flott ut.. dessverre har jeg til gode å oppleve det :P..

tzatziki1365380058
Skrevet

''Ikke krangler vi om familiene våre heller, vi feirer hjemme hos oss, også er alle som har lyst velkommen. Det er vi heldigvis enige om!''

Jeg er også enig om det - problemet er når "alle andre" ikke er enige om det :)

Husker du skrev noe om det. Ikke alle er enige om det i vår familie, heller. Men siden vi har store familier på begge sider, finnes det alltid alternativ for alle, heldigvis. Og det at både mine og hans foreldre fremdeles er gift, letter jo situasjonen betraktelig, har jeg skjønt.

Svigers lever nok fremdeles i den villfarelse at "barn" i 30 - 40 åra skal komme "hjem" til jul, men de er fornuftige nok til å ikke sutre når det viser seg at det ikke "holder stikk".

Har du funnet noen løsning på jule-utfordringene dine?

Skrevet

Høye forventninger kan fort avle krangler, ja.

Hos oss pleier det heldigvis å være ganske rolig og idyllisk, men kan jo merke at det kan bli litt anspent på den måten at noen synes det ikke er "lov" å være uenige.

Persille1365381127
Skrevet

Husker du skrev noe om det. Ikke alle er enige om det i vår familie, heller. Men siden vi har store familier på begge sider, finnes det alltid alternativ for alle, heldigvis. Og det at både mine og hans foreldre fremdeles er gift, letter jo situasjonen betraktelig, har jeg skjønt.

Svigers lever nok fremdeles i den villfarelse at "barn" i 30 - 40 åra skal komme "hjem" til jul, men de er fornuftige nok til å ikke sutre når det viser seg at det ikke "holder stikk".

Har du funnet noen løsning på jule-utfordringene dine?

Løsning og løsning....

Jeg tror det blir julegrøt for alle hos meg rundt lunsj, med nisse for Billa etterpå - så blir det kirke eller gaveutdeling (som påskudd for å kjøre pappa hjem), og middag hos mamma etterpå.

Regner med det er et lite gavelass til Billa der også - sånn blir det når man er eneste barnebarn, tantebarn, onkelbarn og oldebarn!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er desverre ikke overrasket.

Forhold som skranter blir ofte ennå dårligere i julen når man får mye tid sammen. Det er synd det ofte er barna dette går ut over i selve julen.

Men at det virkelig var _så_ ille overrasket faktisk meg! Har selv aldri kranglet med noen i julehøytiden...;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Huff da.Ja det viser at familie idyllen ikke er som den en gang var. Jeg tror kanskje man ikke bare _tenker_ sitt om andre familiemedlemmer, men også plumper ut med ting? Men det er jo heller ikke lett å forholde seg til familien når det er ekser, ny-halv-søsken osv. Julen er en rar tid da.

Men det går veldig greit å feire julen sammen kun mann, kone og barn også. Jeg husker bare èn gang fra barndommen som at vi feiret jul sammen med andre. (julaften) Mest pga dyr hjemme på gården da....

Jeg har et godt forhold til min og min manns familie heldigvis :)

Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne, når jeg leste at det var _så_ mange.. Da mine foreldre ble eldre og ikke orket å lage til jul, så overtok vi barna, og inviterte dem til oss.

Har selv to ekser jeg har barn med, men jula har aldri vært noe problem her i huset, gudskjelov....;)

Men jeg skjønner jo at det kan være vanskelig for noen!

hidi, the scorpion
Skrevet

OM julen, ikke I julen. Ut fra artikkelen virker det som om man krangler om juleforberedelsene og -avviklingen. Det skulle bety at kranglene foregår nå og i tiden framover, ikke i selve julen.

Med dagens - eh - avanserte familiestrukturer, kombinert med stadig nye krav til hva forberedelsene til den perfekte jul og selve juleidyllen bør omfatte, synes jeg ikke det er det minste rart.

For noen år siden ble det avslørt at noen i familien Orderud hadde hatt med seg en ladd pistol til et juleselskap. Den tanken tror jeg har streifet mange. Men de fleste nøyer seg nok med verbale sammenstøt.

Du har selvsagt rett. Det var _om_ julen, så det da innlegget allrede var sendt...;)

Ble bare så overrasket at det gjaldt så mange familier! Har jo lest endel innlegg her om samme tema, og det er slett ikke hyggelig lesing.

Har selv vært heldig og sluppet unna bråk om jula, selv om jeg har barn med to menn...;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har aldri hatt det sånn med noen av mine to ekser. De hjalp alltid til med det meste, og vi hadde rolige fine julehøytider.

Selv etter at de ble ekser samarbeider vi helt greit om jula ;)

Så jo, jeg er svært overrasket!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det hørtes mer normalt ut i mine ører også! Jeg har heller aldri kranglet om verken barn eller hjelp i huset i jula....;)

Mye lettere å krangle i hverdagen, og det gjør vel de aller fleste av oss ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor jeg ikke liker jul... Her er en av grunnene :-P

Men ja, teksten var jo OM julen. Men tviler ikke på nesten like mange krangler I julen, om man på et hvis har greid å bli enige om hvem som skal feire hvor, f eks de trådene vi har sett her, om man skal ta ansvar for foreldre som sitter alene. Man risikere jo da å høre fra andre slektninger, "hva med X? Han er alene, dere er ufølsomme!" mange som driver på sånt, selv om det er jul.

At man klarer å feire en ok jul uten bråk syns jeg høres flott ut.. dessverre har jeg til gode å oppleve det :P..

Jeg har bare opplevd gode "juler" i hele mitt liv! Men skjønner veldig godt at noen avskyr den høytiden...

For min del kunne vi avlyst hele jula, for det er blitt altfor materialistisk, og handler mer om gaver, mat og fråtsing, enn det julen var ment til...;(

hidi, the scorpion
Skrevet

Høye forventninger kan fort avle krangler, ja.

Hos oss pleier det heldigvis å være ganske rolig og idyllisk, men kan jo merke at det kan bli litt anspent på den måten at noen synes det ikke er "lov" å være uenige.

Da er det godt at de holder kjeft, er min mening, uenigheter får man ta i ettertid.

Jeg ble bare så overrasket! En av ti er utrolig mye, og da gjelder det veldig mange...;(

Har selv bare opplevd trygge, varme julehøytider, så jeg er nok blant de litt naive og godtroende....;)

Gjest pærebrus875
Skrevet

Jeg har bare opplevd gode "juler" i hele mitt liv! Men skjønner veldig godt at noen avskyr den høytiden...

For min del kunne vi avlyst hele jula, for det er blitt altfor materialistisk, og handler mer om gaver, mat og fråtsing, enn det julen var ment til...;(

Helt enig, og at pynten er framme i november. Så er jo ikke bare vi fra "ødelagte" hjem som mener det. Blir bare ekstra vondt når man har den grunnen i tillegg + at pynten kommer så tidlig for å "minne" oss på at det snart er jul!

En ting til er jo at altfor mange her i landet mener at problemer ikke finnes, og at alle SKAL ferie jul sammen osv.. og at man da "krever" at begge foreldre osv blir invitert, fordi det er "normalt", ingen skal utenfor uansett hvor vanskelig det blir å ha dem der.. Om noen skjønner meg? Alt SKAL være perfekt. Punktum. Finnes ikke rom for å velge å ikke ferie jul, eller velge å feire med samboer og barn, og ingen andre. Føler nå jeg, og sikkert andre også

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...