Gå til innhold

Oppskrift på pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det?

Fortell!

Jeg tror kanskje ikke jeg skal herpe pinnekjøtt-tråden, så jeg lager en ny tråd om det i kveld. Minn meg på det om jeg ikke husker det da;-)

Må løpe..Skal hente ungene:)

Psst: Gruer meg til å ta opp nøkkelknippet. Det bråker noe helt for j....... ;-)

Skrevet

Bare en aller siste ting - om du setter det i stekeovnen i fem minutter på 180 grader etter at det er ferdig dampet blir det enda bedre syns jeg!

Ah - gleder meg til jul nå ja!!

Åja, det glemte jeg å nevne! Veldig viktig med noen minutter i stekeovnen for å få litt 'fastere' kjøtt! :-)

Skrevet

Du har fått mange svar, og som de andre sier: Kokes på rist. Viktig at vannet aldri kommer opp til selve kjøttet, og husk å fylle etter med vann!

Så - i motsetning til flere her så bruker vi grillen til slutt, vi da, i noen små sekunder bare. Gir utrolig nydelig smak!

Tilbehøret for oss er klot og kokt gulrot - siden vi ikke er noe glad i rotstappe.

Lykke til!

Skrevet

Du har fått mange svar, og som de andre sier: Kokes på rist. Viktig at vannet aldri kommer opp til selve kjøttet, og husk å fylle etter med vann!

Så - i motsetning til flere her så bruker vi grillen til slutt, vi da, i noen små sekunder bare. Gir utrolig nydelig smak!

Tilbehøret for oss er klot og kokt gulrot - siden vi ikke er noe glad i rotstappe.

Lykke til!

''Så - i motsetning til flere her så bruker vi grillen til slutt, vi da, i noen små sekunder bare. Gir utrolig nydelig smak!''

Det gjør vi også! Det gir en bittelitt crispy overflate, og gjør det hele bare enda bedre.

Skrevet

Åja, det glemte jeg å nevne! Veldig viktig med noen minutter i stekeovnen for å få litt 'fastere' kjøtt! :-)

Mmmm. Tror forresten jeg skal prøve den rotstappa di neste gang!

Skrevet

Mmmm. Tror forresten jeg skal prøve den rotstappa di neste gang!

:-)

Jeg synes faktisk det er bedre med to stapper enn med en stappe + pottitt. Det kan bli litt tørt med poteter til.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nymotens og nymotens fru Blom;-)

Rotstappe er vel ikke noe nytt, men søtpotet oppi den er jo nytt.

Prøv da vel - det smaker nydelig:-) Men vær forsiktig med sellerien så den ikke dominerer for mye. :-)

Tenkte mest på at det ikke akkurat er vanlig til pinnekjøtt når jeg skrev nymotens. :-) Tror jeg må prøve det med noe annet først, er utrolig konservativ når det gjelder maten på julaften, det skal være som i fjor.

Skrevet

Tenkte mest på at det ikke akkurat er vanlig til pinnekjøtt når jeg skrev nymotens. :-) Tror jeg må prøve det med noe annet først, er utrolig konservativ når det gjelder maten på julaften, det skal være som i fjor.

Men du kan jo ha det som i fjor bare med litt slik stappe _i tillegg_! ;-)

Skrevet

Jeg tror kanskje ikke jeg skal herpe pinnekjøtt-tråden, så jeg lager en ny tråd om det i kveld. Minn meg på det om jeg ikke husker det da;-)

Må løpe..Skal hente ungene:)

Psst: Gruer meg til å ta opp nøkkelknippet. Det bråker noe helt for j....... ;-)

Kult!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men du kan jo ha det som i fjor bare med litt slik stappe _i tillegg_! ;-)

Hehe, sant nok. *revurdere* Men... sellerirot, det kan man vel skippe?

Skrevet

Hehe, sant nok. *revurdere* Men... sellerirot, det kan man vel skippe?

Selvsagt - skipp det du ikke liker. Og juster styrkeforholdet ut fra hva du liker best. Kan sikkert bruke andre rotfrukter som pastinakk og slikt, men det har jeg ikke prøvd.

Jeg har også enkelte ganger kuttet ut gulrota. Godt, men ikke alltid så vakkert - den gjør stappa litt 'prikkete'.

Men søtpotet er veldig godt - mer likt kålrot enn potet.

Skrevet

:-)

Jeg synes faktisk det er bedre med to stapper enn med en stappe + pottitt. Det kan bli litt tørt med poteter til.

Der er jeg mer på potet + stappevarianten jeg. Med litt sø på poteten for at det ikke skal bli tørt. Og faktisk litt grovpølse til også - et etterslep etter å ha bodd i Bergen mens jeg studerte...

:)

Skrevet

''Så - i motsetning til flere her så bruker vi grillen til slutt, vi da, i noen små sekunder bare. Gir utrolig nydelig smak!''

Det gjør vi også! Det gir en bittelitt crispy overflate, og gjør det hele bare enda bedre.

*Smatt!*

Gjest Mitt råd
Skrevet

Klart du kan koke det på vanlig måte. Det gjør vi, og det har vi alltid gjort. Det er bvare noe jåleri dette med bjørkerist osv.

Kok kjøttet på vanlig måte: Til det løsner fra benet. Så kan du grille det i ovnen noen minutter etterpå om du vil, eller du kan også steke det i pannen. Noen steker ikke i det hele tatt.

God Jul :o)

Skrevet

Klart du kan koke det på vanlig måte. Det gjør vi, og det har vi alltid gjort. Det er bvare noe jåleri dette med bjørkerist osv.

Kok kjøttet på vanlig måte: Til det løsner fra benet. Så kan du grille det i ovnen noen minutter etterpå om du vil, eller du kan også steke det i pannen. Noen steker ikke i det hele tatt.

God Jul :o)

''Det er bvare noe jåleri dette med bjørkerist osv.''

????

Synes du det er jåleri å f eks dame grønnsaker over rist også, fremfor å koke i vann?

Det er da vitterlig to ulike måter å tilberede mat på.

Et annet spørsmål er om det er nødvendig med trepinner, eller om en vanlig metallrist gjør samme nytten. Selv mener jeg at en helt vanlig rist i metall duger i massevis - ikke noe behov for hjemmespikkede pinner.

Skrevet

''Det er bvare noe jåleri dette med bjørkerist osv.''

????

Synes du det er jåleri å f eks dame grønnsaker over rist også, fremfor å koke i vann?

Det er da vitterlig to ulike måter å tilberede mat på.

Et annet spørsmål er om det er nødvendig med trepinner, eller om en vanlig metallrist gjør samme nytten. Selv mener jeg at en helt vanlig rist i metall duger i massevis - ikke noe behov for hjemmespikkede pinner.

..ble borte en p i farta

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...