Gjest Masahiro Skrevet 21. november 2007 Skrevet 21. november 2007 Kan jeg lage deig til f.eks. hveteboller i kveld, sette den uhevede deigen i kjøleskap over natten, ta den ut på benken i morgen tidlig til heving, bake ut og steke med like godt resultat som om jeg gjør alt ferdig på en gang? Vil den kreve ekstra lang forhev siden den er kjøleskapskald - kan jeg fremskynde den prosessen på noen måte? Glad for innspill! 0 Siter
KaVa Skrevet 21. november 2007 Skrevet 21. november 2007 Bruk kald væske, sett deigen en plass som ikke er for varm (yttergang/bod eller lignende) - så er deigen ferdig hevet og god å arbeide med neste morgen! Resultatet blir bedre enn ellers, er min erfaring! 0 Siter
Gjest Kjærringa Skrevet 21. november 2007 Skrevet 21. november 2007 Jeg ville satt den i kjøleskap fram til jeg skulle legge meg,sånn at den blir gjennomkald, og så latt den stå et litt kjølig sted gjennom natta (f.eks gangen el. soverommet). Husk å bruke kald melk/væske når du setter deigen =) 0 Siter
Sofline Skrevet 21. november 2007 Skrevet 21. november 2007 Det går helt fint. Du skal ha gjæren i kaldt vann, ikke fingervarmt, og bake som vanlig. Deigen hever i kjøleskapet i løpet av natten og så er det bare å gjøre som vanlig etter forhevingen. 0 Siter
Jølsen Skrevet 21. november 2007 Skrevet 21. november 2007 Man kan ikke heve deigen når man skal bake noe med gjærbakst, da blir jo bollene ødelagt! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Jeg hever alltid pizzadeig i kjøleskap - minst 2 timer og gjerne natta over. Deigen er mye lettere å jobbe med. 0 Siter
Gjest Masahiro Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Tusen takk for svar alle sammen! Tenkte ikke på at væsken måtte være kald, men jeg skjønner jo godt hvorfor 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.