Gå til innhold

Jeg har fått på lyd...(Nick og andre..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nick etterlyser info om hvordan det går med meg etter Cochlea-operasjonen og påfølgende lydpåsetting (jeg er døv, for de som ikke har fått det med seg;))

Jeg fikk på lyd for en uke siden og hørte fra første stund et øredøvende bråk ;) I starten "drukna" stemmene i all annen støy, men stemmene har kommet litt mer fram nå. Hjernen min har aldri lært å diskriminere lyder, så nå får den kjørt seg skikkelig;) Lyder som rasling med nøkkelknippe (og det skal fint lite til også), vann som renner, hosting, latter etc er skikkelig fæle å høre på foreløpig!! Folks stemmer (inkl. min egen) høres ut som Donalds stemme :-O Etterhvert som hjernen min tilpasser seg implantatet, så vil jeg ikke lenger "legge vekt på" unødige lyder og da blir det mindre slitsomt.

Akkurat nå har jeg lydpause og jammen er det godt å taste i stillhet. Tasting på PC er gruelig bråkete ;)

Det rare er at jeg oppdager lyder jeg ikke visste fantes. Kult :)

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

4

• pekkaline

4

• cathlin

3

• sweetness

2

Skrevet

Spennede :-) Vanskelig å sette seg inn i for en som aldri har vært der, men fascinerende å høre om!

Skrevet

Spennende! Jeg trodde man måtte få CI som barn for at det skulle fungere?

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Folks stemmer (inkl. min egen) høres ut som Donalds stemme ''

Men hvordan vet du hvordan Donalds stemme høres ut om du ikke har hørt den før? *blond*

Skrevet

Spennende! Jeg trodde man måtte få CI som barn for at det skulle fungere?

CI har ofte bedre effekt på barn siden barns hjerner er mye mer tilpasningsdyktige. Av den grunn ønsker man ofte å operere når barnet er så lite som mulig.

Jeg vil aldri få samme effekt av Ci som en døvblitt f.eks. Deres hjerner vil raskt gjenkjenne lyder og CI vil ofte virke veldig bra.

Skrevet

''Folks stemmer (inkl. min egen) høres ut som Donalds stemme ''

Men hvordan vet du hvordan Donalds stemme høres ut om du ikke har hørt den før? *blond*

Hehe, jeg venta på den ;)

Jeg har brukt høreapparat i alle år og har hørt lyder med apparatet selv om jeg ikke har klart å skille lydene fra hverandre. Når man ser på TV kan man sette på T-innstilling og man får da TV-lyden direkte inn i øret. Lyder kan bli kjempehøye med høreapparater, men det hjelper ikke så mye når man ikke hører _hva_ som blir sagt. jeg kan derimot høre forskjell på ulike stemmer osv.

Skrevet

Så spennende å høre!

Hva slags lyder er det du foretrekker nå?

Jeg er er normalt hørende, og litt lydømfindtlig. Foretrekker også ofte mer stillhet og rolige lyder;-)

Fortell mer om hvordan det går!;-) (hvis du vil da)

med vennlig hilsen

Skrevet

Så spennende å høre!

Hva slags lyder er det du foretrekker nå?

Jeg er er normalt hørende, og litt lydømfindtlig. Foretrekker også ofte mer stillhet og rolige lyder;-)

Fortell mer om hvordan det går!;-) (hvis du vil da)

med vennlig hilsen

Det skulle stå :-) i stedet for ;-)

Skrevet

Hei, togli! Har tenkt på deg siden den 12.! Fint å lese om hvordan dette oppleves :)

Skrevet

Wow, så spennende dette var! Jeg kan veldig godt forestille meg at du synes det er bråkete rundt deg. Har du fått "full hørsel" med en gang? Jeg føler at du kanskje fikk den for høyt...men det er kanskje kun en innstilling på den? Det er utrolig hvor mye vinden kan bråke...blader på trærne osv.

Skrevet

Så spennende, togli!

Det må være merkelig å høre lyder en ikke visste om, samt oppdage at enkelte ting lager mye mer lyd nn en trodde - f.eks. nøkkelknippe. Jeg kan gjenkjenne ulike nøkkelknippe-lyder - f.eks skille min fars fra min mors, og min manns fra mitt :-)

Lykke til med tilvenningen! Hvordan høres forresten ungene ut i forhold til det du trodde?

fuji1365380447
Skrevet

Jøss, det var mange tanker som jeg aldri har tenkt før! Lyden av nøkkelknipper og hosting.

Ja, det er vel akkurat som lukt - man legger ikker så mye merke til at de er der når man er vant til dem.

*lytter til klapringen på tastaturet*

Skrevet

Oi, så spennende! :) Har du lytta til Mozart ennå? ;)

Skrevet

Utrolig interessant, jeg har aldri tenkt på at det selvsagt også er slik at hjernen må sortere og venne seg til lyder...

Beskrivelsen din av ubehagelige lyder høres ut som meg når jeg har migrene. Noe av det verste da er vann som renner, og plastposer som knitrer. Selv om disse lydene ikke trenger være spesielt høye i volum.

Håper du vil fortelle mer etter hvert :-)

Skrevet

Gratulerer!

Hvorfor skal dere slippe å irritere dere over susingen fra PC vifta? Likestilling!

Jeg så et tv program der de gjorde det samme med blinde mennesker. Koblet kamera rett inn på synsnerven. Veldig basic enda, men med masse potensiale.

Så du kommer til å høre hva folk sier etterhvert? Blir du mobbet av andre døve da? Det er nesten som dverger med innleggsåle?

Det er en helt ny verden som er i ferd med å åpne seg. Det er så fantastisk at jeg ikke greier å forestille meg det en gang.

Ultrakult!

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne ta lydpauser av og til, f eks når folk smatter! ;-)

Skrevet

Dette var kjempeinteressant å lese, takk for at du skriver her (også til oss helt fremmede). Jeg syns det er rart at du overhodet ikke nevner musikk (det er så viktig for mange av oss hørende? Klarer du å lytte til musikkk allerede nå, eller blir det støy?

Hosting er den verste lyden jeg vet, og hjernen min har hatt snart 40 år til å vende seg til det. Nøkleknippelyden har jeg aldri tenk over, før jeg var på en fotballkamp med vålerenga der hele klanen plutselig strakk hånden i været og ristet på nøkkelknippene sine. det ble en sånn fin, lav ringlende lyd over hele stadion, og siden det var sol så glitret det bortover tribunen.

Lykke til med ny hørsel!

Skrevet

Så spennende! Det må være merkelig å høre så mange lyder på ting man aldri har hørt før og alltid har vært stille.

Kjenner du igjen de forskjellige lydene? Forstår du hva folk sier hvis du ikke kan munnavlese samtidig?

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne ta lydpauser av og til, f eks når folk smatter! ;-)

Jeg også. Det må være verdens verste lyd. Kanskje bortsett far negler over tavle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...