Jølsen Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 ''Folks stemmer (inkl. min egen) høres ut som Donalds stemme :-O'' Hvordan vet du hvordan stemmen til Donald Duck høres ut, hvis du har vært døv hele tiden? Men er forsåvidt enig med deg, stemmen hans er irriterende. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 ''Folks stemmer (inkl. min egen) høres ut som Donalds stemme :-O'' Hvordan vet du hvordan stemmen til Donald Duck høres ut, hvis du har vært døv hele tiden? Men er forsåvidt enig med deg, stemmen hans er irriterende. Se svaret mitt til "Silver Fairy" lenger nede her:) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Så spennende! Det må være merkelig å høre så mange lyder på ting man aldri har hørt før og alltid har vært stille. Kjenner du igjen de forskjellige lydene? Forstår du hva folk sier hvis du ikke kan munnavlese samtidig? Jeg klarer ikke å oppfatte uten å munnavlese. Det er ikke sikkert jeg noen gang vil lære det, men jeg vil uansett ha god hjelp i lydene _samtidig_ med munnavlesningen. Jeg kan klare å oppfatte setninger uten munnavlesning hvis det er helt stille rundt meg og personen som snakker snakker rolig og med trykk på ordene. Dessuten bør det være logisk innhold i setningen. Sies det f.eks. "Snøen er grønn", så ville jeg neppe skjønt noe Jeg har lært å kjenne igjen mange lyder på en uke, så nå er jeg ikke fullt så forvirra som for en uke siden ;-) En ting som har vært veldig positivt er at jeg nå hører klart forskjell på "ja" og "nei". Veldig praktisk når jeg roper opp til ungene på loftet og spør om de er sultne e.l. Da hører jeg tydelig svaret. Det var helt umulig med høreapparat. Da hørte jeg kun at svaret hadde en "takt", så det ble umulig å vite hva de svarte 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Dette var kjempeinteressant å lese, takk for at du skriver her (også til oss helt fremmede). Jeg syns det er rart at du overhodet ikke nevner musikk (det er så viktig for mange av oss hørende? Klarer du å lytte til musikkk allerede nå, eller blir det støy? Hosting er den verste lyden jeg vet, og hjernen min har hatt snart 40 år til å vende seg til det. Nøkleknippelyden har jeg aldri tenk over, før jeg var på en fotballkamp med vålerenga der hele klanen plutselig strakk hånden i været og ristet på nøkkelknippene sine. det ble en sånn fin, lav ringlende lyd over hele stadion, og siden det var sol så glitret det bortover tribunen. Lykke til med ny hørsel! Grunnen til at jeg ikke nevner musikk er jo at jeg heldigvis ikke vet hva jeg har gått glipp av ;-) Fortsatt er lydene veldig metalliske, så jeg kan ikke si jeg synes musikk er spesielt vakkert ennå iallefall ;-) Det er en mulighet for at jeg vil kunne like lyden bedre etterhvert som tiden går og hjernen tolker lydene litt bedre enn nå. Ang. musikk, så merker jeg nok størst forskjell når vi kjører bil. Før (med høreapparat) blanda musikken seg med bilduren (vi har Toyota Hiace, dieselbil ;-)) og det ble et salig bråk! Med CI utmerker musikken seg og bilstøyen kommer i bakgrunnen, så nå nå tramper jeg takta og synes igrunnen musikk høres okei ut, uten at jeg faller i staver foreløpig ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Jeg skulle ønske jeg kunne ta lydpauser av og til, f eks når folk smatter! ;-) Ja, det er ganske kult å ha av/på knapp ;-) 0 Siter
Sofline Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Jeg klarer ikke å oppfatte uten å munnavlese. Det er ikke sikkert jeg noen gang vil lære det, men jeg vil uansett ha god hjelp i lydene _samtidig_ med munnavlesningen. Jeg kan klare å oppfatte setninger uten munnavlesning hvis det er helt stille rundt meg og personen som snakker snakker rolig og med trykk på ordene. Dessuten bør det være logisk innhold i setningen. Sies det f.eks. "Snøen er grønn", så ville jeg neppe skjønt noe Jeg har lært å kjenne igjen mange lyder på en uke, så nå er jeg ikke fullt så forvirra som for en uke siden ;-) En ting som har vært veldig positivt er at jeg nå hører klart forskjell på "ja" og "nei". Veldig praktisk når jeg roper opp til ungene på loftet og spør om de er sultne e.l. Da hører jeg tydelig svaret. Det var helt umulig med høreapparat. Da hørte jeg kun at svaret hadde en "takt", så det ble umulig å vite hva de svarte Veldig interessant! :-) Jeg skulle selv ønske jeg hadde mulighet til å skru av for alle lyder en gang i blant. For eksempel susing fra dataen hadde vært deilig å slippe, og det må være veldig praktisk hvis man får et kolikkbarn. :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Gratulerer! Hvorfor skal dere slippe å irritere dere over susingen fra PC vifta? Likestilling! Jeg så et tv program der de gjorde det samme med blinde mennesker. Koblet kamera rett inn på synsnerven. Veldig basic enda, men med masse potensiale. Så du kommer til å høre hva folk sier etterhvert? Blir du mobbet av andre døve da? Det er nesten som dverger med innleggsåle? Det er en helt ny verden som er i ferd med å åpne seg. Det er så fantastisk at jeg ikke greier å forestille meg det en gang. Ultrakult! ''Hvorfor skal dere slippe å irritere dere over susingen fra PC vifta? Likestilling!'' Nemlig! Jeg tok operasjon i solidaritet med dere stakkars hørende ;-) ''Jeg så et tv program der de gjorde det samme med blinde mennesker. Koblet kamera rett inn på synsnerven. Veldig basic enda, men med masse potensiale.'' Jeg innbiller meg at det må være enda mer fantastisk?! Men mulig det er fordi jeg har erfaring med å se, mens de ikke vet hva de går glipp av? Samme som med oss døve som egentlig ikke har et stort ønske om å høre? Skulle vært en blind DOL'er her som kunne forklart litt ;-) ''Så du kommer til å høre hva folk sier etterhvert? Blir du mobbet av andre døve da? Det er nesten som dverger med innleggsåle?'' *hehe* Jeg vil kanskje kunne klare å høre i telefonen og muligens kunne oppfatte uten munnavlesning dersom det er helt stille rundt meg ellers, men det er umulig å si. Jeg vet faktisk ikke om noen døvfødte som har klart å oppfatte vanlig tale uten munnavlesning, men uansett vil lyd på stemmen hjelpe oss til å avlese lettere. Jeg ser også at det kan være praktisk å høre lyder (jeg hører dem jo nå like sterkt som hørende gjør det). Idag stod fryseskapdøra litt på gløtt etter at jeg hadde henta noe der. En kort stund etterpå hørte jeg tydelig en pipelyd og gikk rundt i huset for å prøve å finne ut hva dette kunne være for noe! Ungene var ikke hjemme, så jeg hadde ingen å spørre heller ;-) Når jeg nærma meg vaskerommet der fryseskapet står, var lyden veldig høy og da skjønte jeg hva det var Igår kveld var jeg ute på shopping og parkerte bilen utenfor kjøpesenteret. Når jeg slo av tenninga og åpna bildøra hørte jeg pip-pip-pip hele tiden... Det tok litt tid før jeg skjønte at dette var varsling om at jeg hadde glemt å slå av lyset på bilen. da ble jeg litt sånn... "Jøss! Genialt! Hvem har funnet opp dette her!" *hehe* I starten var det nok slik at man i døvemiljøet ble litt "mobbet" hvis man hadde CI. Nå er det heldigvis ikke slik mer! Veldig mange døve får CI etterhvert, så det er normalt med CI-brukere i døvemiljøet nå. Blant de døve jeg er mest sammen med, så er det ca halvparten som har CI og nesten alle døve barn får innoperert CI når de er små. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Utrolig interessant, jeg har aldri tenkt på at det selvsagt også er slik at hjernen må sortere og venne seg til lyder... Beskrivelsen din av ubehagelige lyder høres ut som meg når jeg har migrene. Noe av det verste da er vann som renner, og plastposer som knitrer. Selv om disse lydene ikke trenger være spesielt høye i volum. Håper du vil fortelle mer etter hvert :-) Jeg lærer selv mye av dette her og jeg må innrømme at jeg er imponert over hvor tilpasningsdyktig og komplisert hjernen er! Interessant det du sier om vonde lyder og migrene! Idag merka jeg at rennende vann ikke var så ille lenger, så det skjer endringer hele tiden. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Veldig interessant! :-) Jeg skulle selv ønske jeg hadde mulighet til å skru av for alle lyder en gang i blant. For eksempel susing fra dataen hadde vært deilig å slippe, og det må være veldig praktisk hvis man får et kolikkbarn. :-) Når jeg var 10 år gammel fikk jeg en lillesøster med kolikk, så da var min andre søster skikkelig misnunnelig på meg som kunne "skru av" ;-) Jeg pleide også å erte min tre år yngre søster og kalle henne "dumming", for så å slå av apparatet mitt og lukke øynene. Ikke rart hun ble dritforbanna iblant ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Oi, så spennende! Har du lytta til Mozart ennå? Nei, så langt har jeg ikke kommet. Skal nok prøve meg på det også ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Jøss, det var mange tanker som jeg aldri har tenkt før! Lyden av nøkkelknipper og hosting. Ja, det er vel akkurat som lukt - man legger ikker så mye merke til at de er der når man er vant til dem. *lytter til klapringen på tastaturet* Dere har evnen til å stenge ute slike lyder og den evnen vil jeg etterhvert tilegne meg også (heldigvis!) ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Så spennende, togli! Det må være merkelig å høre lyder en ikke visste om, samt oppdage at enkelte ting lager mye mer lyd nn en trodde - f.eks. nøkkelknippe. Jeg kan gjenkjenne ulike nøkkelknippe-lyder - f.eks skille min fars fra min mors, og min manns fra mitt :-) Lykke til med tilvenningen! Hvordan høres forresten ungene ut i forhold til det du trodde? Jøss, ante ikke at man kunne skille nøkkelknippelyder fra hverandre. Det må jeg prøve på ;-) Jeg ble aller mest overraska over at ungene (og folk flest) hadde så lyse stemmer. Minstemor har lysere stemme enn storesøstrene og det var litt artig å oppdage:) Forøvrig høres de fortsatt litt ut som "Donald" når de prater, så jeg ler mer enn jeg gråter *hehe* Jeg synes også at folk snakker så himla høyt. Høres jo ut som alle roper ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Wow, så spennende dette var! Jeg kan veldig godt forestille meg at du synes det er bråkete rundt deg. Har du fått "full hørsel" med en gang? Jeg føler at du kanskje fikk den for høyt...men det er kanskje kun en innstilling på den? Det er utrolig hvor mye vinden kan bråke...blader på trærne osv. Jeg kan fortsatt stille lyden enda høyere (dvs sykehuset mitt kan fikse det og vil gjøre det med jevne mellomrom). Det som er snodig er at etterhvert vil den lyden jeg oppfatter som høy nå, bli for lav for meg. Da er det på tide å sette opp. Jeg skal tilbake til sykehuset om tre uker og da setter de opp lyden enda mer. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1195679511' post='3726181] Hei, togli! Har tenkt på deg siden den 12.! Fint å lese om hvordan dette oppleves Takk for det:) 0 Siter
sweetness Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Nei, så langt har jeg ikke kommet. Skal nok prøve meg på det også ;-) Hei! Har fulgt litt med på tråden din og fikk med meg at noen spurte deg om hvordan det var å høre ungene sine? Svarte du på det eller? Fant ikke noe svar og lurte bare litt..=) Så bra at alt gikk bra med deg!! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Så spennende å høre! Hva slags lyder er det du foretrekker nå? Jeg er er normalt hørende, og litt lydømfindtlig. Foretrekker også ofte mer stillhet og rolige lyder;-) Fortell mer om hvordan det går!;-) (hvis du vil da) med vennlig hilsen Tja, jeg er litt usikker på om det er bestemte lyder jeg foretrekker. Jeg føler jeg tar inn alt som er av lyder, så det meste er slitsomt å høre på foreløpig ;-) Litt artig er det å høre -S-lyden som jo er den første lyden som blir borte når man begynner å høre dårlig. Jeg hørte aldri -S-lyd med høreapparat, men nå synes jeg denne lyden er skikkelig irriterende når folk prater *hehe* Før klarte jeg å si -S-lyden innimellom, men jeg visste aldri når den ble uttalt korrekt. Nå hører jeg selv om jeg sier den riktig, men det er altfor slitsomt å si -S- !!! Tennene sammen og tunga litt "stram" og borti tenna..huff!! Mulig jeg må begynne med tungegymnastikk?? ;-) 0 Siter
sweetness Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Hei! Har fulgt litt med på tråden din og fikk med meg at noen spurte deg om hvordan det var å høre ungene sine? Svarte du på det eller? Fant ikke noe svar og lurte bare litt..=) Så bra at alt gikk bra med deg!! Jah.. å der kom svaret! Hehe.Så det nå!=) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Hei! Har fulgt litt med på tråden din og fikk med meg at noen spurte deg om hvordan det var å høre ungene sine? Svarte du på det eller? Fant ikke noe svar og lurte bare litt..=) Så bra at alt gikk bra med deg!! "Alle" spør om jeg ikke synes det er fantastisk å høre ungene mine, men slik føler jeg det faktisk ikke. Lyd er en så lite viktig del av livet mitt at jeg ikke har noe stort forhold til akkurat det... Høres kanskje merkelig ut for dere og kanskje er det vanskelig for dere å forstå det fullt ut? Jeg hørte ungenes stemmer også med høreapparat, selv om stemmene da ble mer forvrengte enn de er nå. Kanskje hadde det vært annerledes hvis jeg aldri hadde hørt en eneste lyd med apparat heller? Hmm, ikke vet jeg.... 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Så utrolig spennende da . Jeg håper du etter en tid vil oppdatere oss om hvordan lydene oppleves. Jeg ser du har fått endel spørsmål her, så nå får du et fra meg. Har du prøvd å spise noe som knaser skikkelig? Hvordan oppleves evt det? Det blir vel bare støy Det hender jeg står opp om natta og spiser mens øreproppene er i. Da blir det skikkelig ekle lyder. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Så utrolig spennende da . Jeg håper du etter en tid vil oppdatere oss om hvordan lydene oppleves. Jeg ser du har fått endel spørsmål her, så nå får du et fra meg. Har du prøvd å spise noe som knaser skikkelig? Hvordan oppleves evt det? Det blir vel bare støy Det hender jeg står opp om natta og spiser mens øreproppene er i. Da blir det skikkelig ekle lyder. Ja, det er ikke akkurat særlig gunstig å elske "Rugsprø" for tiden :-((( Håper hjernen min snart kan godta den lyden også ,-) En annen ting jeg har oppdaga er at ungene sleper beina etter seg når de går!!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.