Gå til innhold

lukter salmiakk av treningstøyet!!

Gjest Kurte

Anbefalte innlegg

Gjest Kurte

Jeg jogger og sykler regelmessig.Noen ganger lukter det sterk salmiakk av tøyet.Hva kommer det av?

Tegn på sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke noe galt.

Dette temaet har vært oppe tidligere, og så vidt jeg husker har det noe med at nitrogen-bindingene i proteinene spaltes (brukes som energi) og kommer ut som en ammoniakk lignende lukt i svetten. (Ammoniakk NH3)

det er her denne lukten som du merker, ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kurte

Nei, ikke noe galt.

Dette temaet har vært oppe tidligere, og så vidt jeg husker har det noe med at nitrogen-bindingene i proteinene spaltes (brukes som energi) og kommer ut som en ammoniakk lignende lukt i svetten. (Ammoniakk NH3)

det er her denne lukten som du merker, ikke noe farlig.

Jeg spiser bare vanlig mat.Har aldri tatt proteinpulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser bare vanlig mat.Har aldri tatt proteinpulver...

Kurte,

regner med at du er klar over det faktum at "vanlig" mat inneholder proteiner?

De fleste idrettsfolk spiser brorparten av proteinene sine gjennom mat, og bare supplerer med eventuelle tilskudd.

Gode proteinkilder er: Egg/kjøtt/fisk etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjell Eirik

Kurte,

regner med at du er klar over det faktum at "vanlig" mat inneholder proteiner?

De fleste idrettsfolk spiser brorparten av proteinene sine gjennom mat, og bare supplerer med eventuelle tilskudd.

Gode proteinkilder er: Egg/kjøtt/fisk etc...

Hei

En sykkelentusiast ved navn Jørn har laget en FAQ for syklister. Derfra heter det:

"Det lukter ammoniakk av svetten

Dette er et tegn på at kroppen forbrenner protein på grunn av energiunderskudd. Avslutt treningen og få i deg noe mat. Denne lukten kjenner man ofte ikke selv - ta alle hentydninger on snål lukt alvorlig. La være å trene mer den dagen - minst. Glykogenlagrene dine er helt tomme, og kroppen trenger hvile og næring. "

URL:

http://spiderman.novit.no/dahls/Cycling/Nofaq/Trening/trening.html

KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...