Lillemus Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Vi blir 7 voksne på julaften og skal ha kalkun, ingen av oss har laget det før så vi er egentlig blanke. Hvor mye beregner man til hver person? Vår kalkun på åpå 5 kg, det holder vel til 7 voksne det? Det er jo ikke 5 kg rent kjøtt. 0 Siter
Gjest lag rikelig Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Det høres litt lite ut? Vi fikk kalkun en nyttår hos noen venner, og det var så knapt med kjøtt at vi ikke ble helt mette. Da var det godt med dessert! ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Skrevet 22. november 2007 Det høres litt lite ut? Vi fikk kalkun en nyttår hos noen venner, og det var så knapt med kjøtt at vi ikke ble helt mette. Da var det godt med dessert! ;-) Nå ble jeg litt svett, men har sjekket på nettet og man anbefaler ca. 600 gram pr. pers, så da skulle det holde. Vi skal jo også ha medisterkaker og julepølse og masse annet godt til (ungene spiser ikke kalkun) så mette blir vi nok! ) 0 Siter
Gjest lag rikelig Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Nå ble jeg litt svett, men har sjekket på nettet og man anbefaler ca. 600 gram pr. pers, så da skulle det holde. Vi skal jo også ha medisterkaker og julepølse og masse annet godt til (ungene spiser ikke kalkun) så mette blir vi nok! ) Ah. Der vi var var det ikke noe ekstra tilbehør (som medisterkaker). 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Høres marginalt ut, men det avhenger helt klart av tilbehøret. Ser at du skal ha både julepølse og medisterkaker - får håpe at gjestene liker det også *urk* ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Skrevet 22. november 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1195746084' post='3726755] Høres marginalt ut, men det avhenger helt klart av tilbehøret. Ser at du skal ha både julepølse og medisterkaker - får håpe at gjestene liker det også *urk* ;o) Jada, gjestene spiser det meste. ) 0 Siter
caryyne Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Det går sikkert bra. Du hugsar vel stuffing? Det mettar jo også og er veldig godt :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Skrevet 22. november 2007 Det går sikkert bra. Du hugsar vel stuffing? Det mettar jo også og er veldig godt :-) Stuffing skal det være ja! ) 0 Siter
caryyne Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Stuffing skal det være ja! ) Då er det jo ingen fare! :-) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Mengden høres helt ok ut syns jeg - du skal jo ha så masse godt ved siden av også! Bare en ting; Jeg har stekt en kalkun på 4 kg engang, og syns den var veldig mye tørrere enn de mindre jeg har lagd. Men du har allerede kjøpt den, er det så? For to små hadde kanskje vært et alternativ? Steke den ene først, ta den ut på 60 grader eller så, og sette den inn igjen sammen med den andre like før servering? Dersom du allerede har kjøpt fuglen ser du bort fra rådene overfor, men legger den på rist og heller vann i formen mens du steker. Kjøttet blir langt saftigere av det! Vannet fordamper, så husk å etterfyll! Blir helt sikkert kjempegodt! 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Skrevet 22. november 2007 Mengden høres helt ok ut syns jeg - du skal jo ha så masse godt ved siden av også! Bare en ting; Jeg har stekt en kalkun på 4 kg engang, og syns den var veldig mye tørrere enn de mindre jeg har lagd. Men du har allerede kjøpt den, er det så? For to små hadde kanskje vært et alternativ? Steke den ene først, ta den ut på 60 grader eller så, og sette den inn igjen sammen med den andre like før servering? Dersom du allerede har kjøpt fuglen ser du bort fra rådene overfor, men legger den på rist og heller vann i formen mens du steker. Kjøttet blir langt saftigere av det! Vannet fordamper, så husk å etterfyll! Blir helt sikkert kjempegodt! Har fått en idiotsikker oppskrift fra Lotte! Stekepose er visst tingen. Jeg har påtatt meg å kjøpe stekepose, håper jeg husker det nå da! *Glemsk* Kalkunen ligger i fryseren alt ja. Ifølge Innkjøpssjefen var det den største de hadde. 0 Siter
Gjest Høstløvet Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Et genialt forslag, som mamma kom med i fjord, var at en av mennene skulle skjære opp kalkunen.. Det folk da konsentrerte seg om, var at det var et imponerende stykke arbeid "skjæreren" hadde gjort, og hvor god smaken var.. Tror ingen tenkte på om den var for mye eller for lite eller passe stekt:-) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 22. november 2007 Skrevet 22. november 2007 Har fått en idiotsikker oppskrift fra Lotte! Stekepose er visst tingen. Jeg har påtatt meg å kjøpe stekepose, håper jeg husker det nå da! *Glemsk* Kalkunen ligger i fryseren alt ja. Ifølge Innkjøpssjefen var det den største de hadde. Høres ut som et godt råd! Tror forresten også å ha hørt 600 gr "brutto kalkun" pr pers, og det rimer jo med at det anbefales 250-300 gr rent kjøtt pr hode. Og når man serverer kjøtt har man jo ikke tilbehør tilsvarende ditt heller! Sikker på at dere har nok til å gå og "maule" kalkun resten av kvelden jeg... Men nå er det natta her! 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. november 2007 Forfatter Skrevet 23. november 2007 Et genialt forslag, som mamma kom med i fjord, var at en av mennene skulle skjære opp kalkunen.. Det folk da konsentrerte seg om, var at det var et imponerende stykke arbeid "skjæreren" hadde gjort, og hvor god smaken var.. Tror ingen tenkte på om den var for mye eller for lite eller passe stekt:-) Jeg nærmer meg ikke den kalkunen før den ligger pent oppskåret på serveringsfatet så det er gubben _nødt_ til å ta seg av. ) Jeg kan overhodet ikke kalkun! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.