Gå til innhold

Mattradisjoner i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tradisjon på middagsmat i jula utenom julaften?

Hva spiser dere lille julaften, 1., 2., 3., osv. og hva har dere på nyttårsaften?

Trenger noen tips til middag de andre dagene og...

hidi, the scorpion
Skrevet

Da bør du lese alle trådene som handler om mat og tradisjoner i jula, som ligger her..... Utallige av dem

Skrevet

Pinnekjøtt som middag julaften, med riskrem. Koldtbord på førstedagen, sånn ca i ett-totida med repetisjon om kvelden. Ribbe en av dagene. Pinnekjøtt igjen nyttårsaften. Ingen andre tradisjonsmiddager, men det blir gjerne en steik-middag i løpet av jula også.

Skrevet

Da bør du lese alle trådene som handler om mat og tradisjoner i jula, som ligger her..... Utallige av dem

Nå har jeg bladd meg bakover for å finne disse julemat-trådene, men jeg finner ingen jeg:o)

Bare en om hvordan man tilbereder pinnekjøtt, men det kan jeg faktisk...:o)

Så jeg håper på maaaange svar her jeg!

Skrevet

Spiser hos foreldrene mine, så mamma som står for maten. Så heldig er jeg;)

Der er det pinnekjøtt på julaften, ribbe første juledag.. Så spiser "de voksne" (hehe..vant til å kalle de det..men må vel innse at jeg faktisk har blitt d jeg og;) lutefisk andre dagen..da spiser vi som ikke er så glad i det, rester fra ribbe og pinnekjøtt..

så er det litt forskjellig..gjerne stek og andre kjøttretter i juledagene..og en del ribbe og pinnekjøtt..og litt av alt de siste dagene;)

Nyttårsaften er det kalkun. :)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Julekvelden: Pinnekjøtt og ribbe

1. Ribbe og kjøttkaker

2. Kokt kveite

Nyttårsaften: kalkun

Skrevet

vi pleier å ha risengrynsgrøt på lillejulaften. julaften har familien sursteik, mens jeg spiser enten vegetarisk "viltgryte" eller en god krydra viana biff med god saus og samme tilbehør som resten av folka.

Skrevet

Nå har jeg bladd meg bakover for å finne disse julemat-trådene, men jeg finner ingen jeg:o)

Bare en om hvordan man tilbereder pinnekjøtt, men det kan jeg faktisk...:o)

Så jeg håper på maaaange svar her jeg!

Lutefisk på julaften,nam,nam. ribbe eller kalkun 1dag, kokt kveite 2 dag. Nyttårsaften har vi kalkun.

Skrevet

Første dag har vi (jeg!) innført kald kveite. Senere i jula har vi lutefisk og ribbe. Nyttårsaften er det som regel kalkun eller rester av julemiddagen (pinnekjøtt).

Skrevet

Første juledag har vi julebrunch med hele familien. Jeg synes når alt kommer til alt det er hyggeligere enn selv julaften, uten alt gavestyret. Det blir servert typiske julepålegg som sylte og andre lekre greier. En annen dag i romjula spiser vi dessuten pinnekjøtt.

Skrevet

vi pleier å ha risengrynsgrøt på lillejulaften. julaften har familien sursteik, mens jeg spiser enten vegetarisk "viltgryte" eller en god krydra viana biff med god saus og samme tilbehør som resten av folka.

''mens jeg spiser enten vegetarisk "viltgryte" ''

Hvordan får du grønnsakene til å bli "ville"?

Skrevet

Er ganske tradisjonsfri og hemningsløs.. Liker ikke tvangstrøyer. Liker nye matvaner. Så da er jeg vel sær...

Skrevet

Tidligere i verden hadde vi rester fra julemiddagen på 1. juledag (mener jeg i alle fall!) og så kveite (senere laks) på 2. juledag. Utover det hadde vi ikke noe spesielt.

Skrevet

Første dag har vi (jeg!) innført kald kveite. Senere i jula har vi lutefisk og ribbe. Nyttårsaften er det som regel kalkun eller rester av julemiddagen (pinnekjøtt).

Kald kveite!? Hvorfor ikke varm?

Skrevet

Julaften har vi kalkun. 1. juledag har vi svinestek og 2. juledag ender vi opp med ørret eller laksemiddag.

De andre mellomdagene går det på pizza og annen lett fordøyelig? mat! he.he..

På nyttårsaften har vi nesten bestandig ferske reker. Namm..

Skrevet

Vi har bare tradisjon for mat på julaften (ribbe), men prøver å spise ymse tradisjonell julemat de påfølgende dagene, som lutefisk og pinnekjøtt.

Nyttårsaften spiser vi 'annen festmat', og det har ofte vært av typen indrefilet, gratinert potet mm

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi har våre tradisjoner som begynner lille julaften.

Da har vi risengrynsgrøt m/mandel til middag.

Senere på kvelden, når vi er ferdig med pynting og alt er i orden, koser jeg og gubben oss med ost, kjeks og rødvin.

Julaften spiser vi ribbe til middag.

1. juledag har vi stort koldtbord-frokost. Til middag har vi pinnekjøtt.

2. juledag har vi gjerne laks.

Nyttårsaften har vi gjerne kalkun, men da gjerne kalkunbryst.

Skrevet

Lille juleaften blir det sjelden middag hos oss, i beste fall noe særdeles enkelt.

Julekveldsformiddag: Risengrynssuppe og prøvesmak av sylte og lefse.

Julekvelden: Ribbe og reinsstek og julepølse og medisterkaker og masse ulike grønnsaker som tilbehør.

1. juledag: Da har vi etter hvert skjønt at det ikke blir plass til middag, fordi frokosten/lunsjen (de glir over i hverandre) tar sånn tid. Da spiser vi kald ribbe, sylte og lefse og alt annet deilig pålegg.

Resten av jula inneholder middager som kveite, lammelår og pinnekjøtt, men i vilkårlig rekkefølge.

Nyttårsaften har vi ingen spesiell mattradisjon for, men vi prøver litt forskjellig. Ett år var det rådyrsteik, et annet år kalkun, et tredje år lammelår osv. Litt avhengig av om vi er alene, har gjester eller er borte.

Skrevet

Lille julaften: Haifinnesuppe, 1.: Frityrstekte pinnsvin, 2. : Spikersuppe, 3. : Trankake.

Nyttårsaften: Risengrynsgrøt, pinnekjøtt og riskrem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...