Gå til innhold

Ankelsmerter

Gjest Therese Aas

Anbefalte innlegg

Gjest Therese Aas

Hei! Jeg er ei 17 år gammel jente som i lengre tid(snart 3 år) slitt med smerter i venstre ankel. Det kjennes ikke hele tiden, men blir lett framprovosert f.eks. ved jogging eller "skrå" belastning. Det er vel verd å nevne at jeg er plattfot. Smerten er lokalisert til utsiden av ankelen, og det kjennes ut som "stikk" inne i leddet på undersiden av ankelkulen. Etter dager/perioder med mye trening blir jeg også litt øm foran på oversiden av ankelen. Jeg har en teori om at det er en slags slitasjeskade pga. at jeg har løpt veldig mye rundt og rundt samme vei(mot venstre) i et lite rom som en del av oppvarming i taekwondo, sporten jeg bedriver. Taekwondo foregår også barfot... Jeg har vært hos legen, hun sendte meg til røntgen og MR, og så til Aleris i Trondheim. Ortopeden der fant ikke noe galt på MR eller røntgenbildene, og gav meg en kortisonsprøyte. Den hjalp ikke. Jeg veit ikke riktig om han satte den på rett plass, men det gjorde han sikkert. Dette var i vår. Han ba meg ta kontakt igjen for å vurdere operasjon om det ikke ble bedre, men jeg har ikke rekt å ta kontakt enda. Ble noe tull med fastlege som sluttet og diverse. Men skjønner ikke helt, hvordan skal de kunne opere meg frisk om de ikke veit hva det er? og hva skulle en sånn operasjon gått ut på? En ting jeg lurer på med den kortisonsprøyta også, er det meningen at det skal gjøre sinnsykt vondt å sette den? Måtte bite tenna skikkelig hardt sammen for å ikke skrike mens han satte den, det kjentes ut som han hadde satt fyr på foten..:s Traff han en nerve eller noe sånt? Uansett, tilbake til poenget. Ortopeden hadde ikke noen ide hva det kunne være virket det som, men frarådet meg å springe særlig mye eller gjøre noe som belastet ankelen slik at det gjorde vondt. Han mente at det kunne være sammenheng mellom platfoten og smertene, og rådet meg til å bruke innleggsålene, noe jeg gjør, og så og si alltid har gjort. Hadde "bananfot" da jeg var liten også, fikk sko som rettet det opp. Men lurer jo på da, hvordan skal jeg trene? Ortopeden anbefalte meg å gå på rulleskøyter og slike ting fremfor å jogge, men jeg får så gæli til "ballonglårmuskler" av det, og det er litt uheldig når man skal være kjapp og smidig i kampsport... Har hørt om noe som heter løpelabben eller noe sånt, de ser visstnok på hvordan du løper og lager sko som passer perfekt... Veit du noe om det? Håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

La meg begyne der hvor du slutter. En kortisonsprøyte pleier man sette for å dempe ned en betennelse. Det er ikke godt å si hva de voldsomme smertene kunne skyldes men det kan være slik du antyder at nålen har vært nær en nerve.

Er det skjevheter i foten din, fører dette til overbelastning av sidebåndene i anklen. Noen ganger kan det føre til overtøyningav senene evt. til at de delvis avrives. I slike situasjoner overveier man gjerne operativ behandling med oppstramming av leddbåndene.

For å vurdere feilstilling i foten kan nettopp løping på tredemølle med video-opptak være et nyttig verktøy. Spesialforretningene "løplabbet" har slikt utstyr og folk som kan vurdere funnene. De kan også hjelpe deg med sko og såler som kan passe deg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...