Gå til innhold

Fine dialekter!

Anbefalte innlegg

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

5

• meg__123!

5

• Lillemus

4

• Dalai1365380918

4

Mest aktive i denne tråden

Snacky1365380698
Skrevet

Jeg er også trønder, men synes stort sett dialekten er gruuuusom på tv! Arve Tellefsen er fin å høre på, men ellers høres ikke trødersk bra ut.

Helt enig! Er ofte jeg skjemmes når jeg hører trøndersk på tv'n. Men som en ekte trønder er jeg jo forpliktet til å si at dette er den fiiineste dialekten :)

Skrevet

Jeg liker Kristiansandsdialekt - særlig om sommeren. Og øvre Gudbrandsdal - f.eks. Lom.

Synes ellers de fleste dialekter kan være fine, avhengig av hvem som snakker dem, kanskje bortsett fra diverse østlandsdialekter.

Skrevet

Jeg synes de fleste nordnorske dialekter er vakre, dessuten Haugesund og Molde.

Stavanger er OK når mannfolk snakker, men grusom i kvinners munn. Kvekkende og skjærende.

Hedmark og Toten liker jeg heller ikke. Usexy dialekter.

Sognedialekten er fin, men jeg skjønner lite når Odd Bjørn Hjelmeset snakker.

Selvsikre mannsstemmer fra Bergen er sexy.

Sørlandet forbinder jeg med bedehus= ikke pene.

Skrevet

Snaasavatnet!

Femunden er større, selv om bare deler av den ligger i Trøndelag.

Men ellers var det jo en vits! ;-)

Skrevet

Skikkelig sunnmørsdialekt er for meg hakket verre enn sånn som de snakker i Bergen, og det sier vel litt. :-) Ålesundær er det styggeste som finnes.

hehe, hver sin smak :)

Skrevet

Jeg liker Kristiansand-dialekta, og så liker jeg Hallingdal, Valdres og en del dialekter fra Telemark! :)

Skrevet

Fineste? Synes den Odd Nordstoga prater har en viss sjarm over seg. Bardu er også artig på en god måte.

Sosiolekten i Oschlo er noe av det styggeste jeg hører! (Da tenker jeg på dem som ikke kan si kiosk, kjærlighet, kjøkken (men scjosk, scjærlighet, schjøkken). Tett fulgt av bergensk.

Det er ikke sosiolekt, men en talefeil som har sneket seg inn hos unge de siste årene.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Synes ikke dialekten deres høres ut som trøndersk. De har sin helt egne sang i dialekten - men jeg er enig: Ikke spesielt vakkert, nei!

''Synes ikke dialekten deres høres ut som trøndersk.''

Vet ikke hvorfordet kalles reservetrønder, men det er nå det mange sier om den gyselige dialekten deres. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nordfjording?! Aha, da skjønner jeg naget mot oss sunnmøringer ;-)

Nordfjorddialekt er jo ikke så _veldig_ ulikt dialektene på søre sunnmøre da? Det jeg synes er ille med sunnmørsdialekten er de som sier "E vet ikke e". Bedre med "Ej veit ikkje ej" ;-)

''Nordfjording?! Aha, da skjønner jeg naget mot oss sunnmøringer ;-)''

Jeg er _ikke_ nordfjording! Men jeg syns nå ikke at nordfjordinger har så mye å bære nag for når det gjelder sunnmøringer, det er ikke mitt inntrykk etter snart 20 år her at de bærer nag til sunnmøringene. Det at ålesundær og sunnmørsdialekter generelt er stygt er min helt personlige mening som jeg har hatt lenge før jeg flytta hit. Gubben min er halvt sunnmøring, forresten ettersom svigermor er trehestbygding. :-)

''Nordfjorddialekt er jo ikke så _veldig_ ulikt dialektene på søre sunnmøre da?''

Joda, det er stor forskjell. Nordfjordingene har ikke den fæle slengen som du nevner under.

''Det jeg synes er ille med sunnmørsdialekten er de som sier "E vet ikke e". Bedre med "Ej veit ikkje ej" ;-)''

"Ej veit ikkje ej" er jo helt hinsides stygt. Å hårre heite dej altså!

Gjest best wishes
Skrevet

å det er så mange dialekter.

Sørlandsdialektene er fine, spesielt Mandal, Valdres-dialekten er fin. Tromsø-dialekten er fin. Det er en dialekt fra Arnøya som er veldig morsomt og fin.

Dalai1365380918
Skrevet

Hvilken dialekt får vi gleden av å høre da? Det er bare å komme, altså! ;-)

Kommer fra Bodø, men bor i Trondheim. Har faktisk aldri vært på den kanten av landet før. Håper jeg får gjort det en gang. Faktisk en del her i Trondheim som sier at Bodødialekt er fint, men synes det høres ganske rart ut:) Skriv du nynorsk da?

Skrevet

Det er ikke sosiolekt, men en talefeil som har sneket seg inn hos unge de siste årene.

I beg to differ :-)

Når unger snakker slik - er det snakk om talefeil. Når dette er blitt en variant av en dialekt som har utviklet seg i et samfunnslag, klasse, kjønn eller sosial tilhørighet, da er det snakk om en sosiolekt.

mener

Skrevet

I beg to differ :-)

Når unger snakker slik - er det snakk om talefeil. Når dette er blitt en variant av en dialekt som har utviklet seg i et samfunnslag, klasse, kjønn eller sosial tilhørighet, da er det snakk om en sosiolekt.

mener

Det var det å bytte ut kj-lyden med skj-lyden jeg henvendte til.

Skrevet

Jeg er også trønder, men synes stort sett dialekten er gruuuusom på tv! Arve Tellefsen er fin å høre på, men ellers høres ikke trødersk bra ut.

Jeg synes også dialekten der jeg kommer fra (som jeg ikke snakker selv på grunn av familie fra forskjellige kanter) høres grusom ut på TV. I virkeligheten tenker jeg ikke noe over det.

Skrevet

Det var det å bytte ut kj-lyden med skj-lyden jeg henvendte til.

Jeg og. :-)

Skrevet

''Nordfjording?! Aha, da skjønner jeg naget mot oss sunnmøringer ;-)''

Jeg er _ikke_ nordfjording! Men jeg syns nå ikke at nordfjordinger har så mye å bære nag for når det gjelder sunnmøringer, det er ikke mitt inntrykk etter snart 20 år her at de bærer nag til sunnmøringene. Det at ålesundær og sunnmørsdialekter generelt er stygt er min helt personlige mening som jeg har hatt lenge før jeg flytta hit. Gubben min er halvt sunnmøring, forresten ettersom svigermor er trehestbygding. :-)

''Nordfjorddialekt er jo ikke så _veldig_ ulikt dialektene på søre sunnmøre da?''

Joda, det er stor forskjell. Nordfjordingene har ikke den fæle slengen som du nevner under.

''Det jeg synes er ille med sunnmørsdialekten er de som sier "E vet ikke e". Bedre med "Ej veit ikkje ej" ;-)''

"Ej veit ikkje ej" er jo helt hinsides stygt. Å hårre heite dej altså!

Steike ti', no må du schærpe dej altso !!!!

den rette andor
Skrevet

Fordi den er umåtelig _sexy_, rett og slett ;o)

Hør rundt deg, og nyt!! *din heldiggris*

Det finst ingen haldbare, faglege argument for at dei eine dialekten skal vera finare enn den andre. Kva kvar einskild likar, blir ei anna sak, men då er vi inne på smak og behag. Truleg likar dei fleste av oss mål som vi knyter til folk vi kjenner og likar, til positive opplivingar vi hugsar og liknande, men ettersom vi alle er forskjellige,vert også meiningane våre ulike.

Eg for min del likar sognamål, vossamål. sunnmørsmål, bergens bymål, og namdalsmål, hallingmål, valdresmål og vest-telemål.

Grunnen til dette er vel berre at det er dei eg kjenner best.

Gjest habitten
Skrevet

Å, det er mange hærlige dialekter.

Men jeg har alltid syntes at trøndersk har vært noe ekstra sjarmerende

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...