Gå til innhold

hvordan opptre i nærheten av en psykopat?

Anbefalte innlegg

Gjest utrygg jobbsituasjon
Skrevet

jeg har en mistanke om at en kollega er psykopat, eller har svært dårlige sosiale antenner. Hun synes ikke å ha noen forståelse av at folk blir såret av den hun sier. på meg virker det som om hun synes det er gøy å feks si til folk at de er tjukke, for etterpå å se reaksjonen deres.

Men det som bekymrer meg mest, er det at hun splittter folk opp. Plutselig har noen folk blitt veldig gode venner med henne, og jeg er redd for at om jeg ikke jatter med henne, så blir jeg oppfattet som fiende. Og da blir jeg hakket på.

Jeg er kjempeutrygg på dette mennesket, og jeg lurer på om det klokeste bare er å stikke. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å holde kjeft heller, når hun holder på. Og da er det jeg som må ta støyten.

Hva tenker dere?

Skrevet

''og jeg er redd for at om jeg ikke jatter med henne, så blir jeg oppfattet som fiende. Og da blir jeg hakket på.''

Oppskriften du må følge, er rett og slett å holde henne på armlengdes avstand i den grad det er mulig. Ikke si fra til henne, vær heller litt svevende... Ikke jatt med henne, da gir du henne kontrollen. Ikke posisjoner deg verken som venn eller fiende. Da beholder du til en viss grad noe kontroll selv. Lykke til.

Gjest utrygg jobbsituasjon
Skrevet

''og jeg er redd for at om jeg ikke jatter med henne, så blir jeg oppfattet som fiende. Og da blir jeg hakket på.''

Oppskriften du må følge, er rett og slett å holde henne på armlengdes avstand i den grad det er mulig. Ikke si fra til henne, vær heller litt svevende... Ikke jatt med henne, da gir du henne kontrollen. Ikke posisjoner deg verken som venn eller fiende. Da beholder du til en viss grad noe kontroll selv. Lykke til.

takk

Skrevet

Vanskelig dette. Jeg har vært i nærheten av en slik galning. Jeg brydde meg ikke så mye, men når han prøvde seg på meg så var jeg steinhard og viket ikke en tomme og tok igjen så det holdt. Sa rett og slett meget klart i fra, da ga han seg når han skjønte at han ikke klarte å få tak på meg.

Men viser du deg svak så angriper de på de svake punktene, så det er viktig og ikke vise svakhet.

Skrevet

Jeg tror jeg ville vært beinhard og snakket til vedkommende på samme måte som han eller hun snakket til medkollegaene på. Hvis det ble sagt at en eller annen var ditt og datt, ville jeg sagt med stø stemme: "Det stemmer ikke. Det er jo _du_ som er tjukk." og så målt personen opp og ned med blikket, meget synlig, slik at vedkommende ble psyket ut en stund. Så ville jeg fortsatt slik hver gang vedkommende kom med noe oppgulp.

I andre sammenhenger, ville jeg vare svevet rundt mens jeg tydelig viste personen at han eller hun ikke betydde en dritt for meg, bare for å vise at det var jeg som var sterk og ikke den psykopaten. Hvis det er noe psykopater ikke tåler, er det å bli oversett eller å føle at noen virkelig ikke bryr seg om at de eksisterer eller ei.

Bare lat som vedkommende faktisk ikke er der, se rett igjennom og ved tilsnakk kan du av og til late som du ikke har hørt eller sett noe som helst, bare gå ut av rommet eller begyn å snakke med noen andre om noe helt annet, de tåler ikke å bli avbrutt.

Skrevet

Ja, det tryggeste er å stikke.

Om du ikkje velger det så unngå å bli avhengig av henne.

- Ikkje lån penger, bil, klær, sminke osv. av ho.

- Ikkje la ho styre jobben din, unngå samarbeid/prosjekter.

- Er/blir ho din overordna, få deg en annen jobb.

- Ikkje vis svakhet, for all del ikkje la ho seg deg gråte.

- Prøv å ha minst mulig med personen å gjøre.

Mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det tryggeste er å stikke.

Om du ikkje velger det så unngå å bli avhengig av henne.

- Ikkje lån penger, bil, klær, sminke osv. av ho.

- Ikkje la ho styre jobben din, unngå samarbeid/prosjekter.

- Er/blir ho din overordna, få deg en annen jobb.

- Ikkje vis svakhet, for all del ikkje la ho seg deg gråte.

- Prøv å ha minst mulig med personen å gjøre.

Mvh

Veldig gode råd som bør følges nesten slavisk....

Skrevet

Veldig gode råd som bør følges nesten slavisk....

Takk! :-)

Skrevet

Jeg tror jeg ville vært beinhard og snakket til vedkommende på samme måte som han eller hun snakket til medkollegaene på. Hvis det ble sagt at en eller annen var ditt og datt, ville jeg sagt med stø stemme: "Det stemmer ikke. Det er jo _du_ som er tjukk." og så målt personen opp og ned med blikket, meget synlig, slik at vedkommende ble psyket ut en stund. Så ville jeg fortsatt slik hver gang vedkommende kom med noe oppgulp.

I andre sammenhenger, ville jeg vare svevet rundt mens jeg tydelig viste personen at han eller hun ikke betydde en dritt for meg, bare for å vise at det var jeg som var sterk og ikke den psykopaten. Hvis det er noe psykopater ikke tåler, er det å bli oversett eller å føle at noen virkelig ikke bryr seg om at de eksisterer eller ei.

Bare lat som vedkommende faktisk ikke er der, se rett igjennom og ved tilsnakk kan du av og til late som du ikke har hørt eller sett noe som helst, bare gå ut av rommet eller begyn å snakke med noen andre om noe helt annet, de tåler ikke å bli avbrutt.

Gode råd, men man må ikke glemme at for å vinne over psykopaten må man bli like sleip og kynisk som han/hun. Psykopaten sin styrke ligger i at de ikke får dårlig samvittighet som "normale" mennesker, så vis offeret skal vinne over psykopaten må han/hun oppførre seg litt likt som psykopaten.

Skrevet

Gode råd, men man må ikke glemme at for å vinne over psykopaten må man bli like sleip og kynisk som han/hun. Psykopaten sin styrke ligger i at de ikke får dårlig samvittighet som "normale" mennesker, så vis offeret skal vinne over psykopaten må han/hun oppførre seg litt likt som psykopaten.

Jeg tror jeg skal bli psykopat i mitt neste liv!

Skrevet

Dette tror jeg faktisk ikke er noe lurt i det hele tatt dersom du er menneskelig. For psykopaten skyr ingen midler og har ikke empati. Det er umulig å vinne over en sånn hvis en går inn i kamp med vedkommende. Da vil du 100% sikkert gå ut som den tapende. For en psykopat skyr ingen midler og er utrolig flink til å få folk over på sin side. Samtidig så har denne personen med en gang noe på deg hvis du går ut på denne måten og vær sikker på at han vil bruke det for det det er verdt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...