den rette andor Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Eg har ei søt og snill og hyggeleg lita 3 år gamal tispe av rasen Welsh Terrier. Ho har vore kjapp nok til å lære mange kommandoar, så som sitt, dekk, stay, labb, fot, på plass og slikt, men ordet "KOM" har ho ikkje fått inn i skallen, Truleg skjønnar ho og, men gjev blaffen - det er mykje meir gøy å springe laus, ser det ut til, og der er jo stort sett greitt nok, Men ikkje alltid, og nokre gonger kan det vera ei allerhelvetes plage, såleis i går natt, då ho sneik seg ut i 12 tida, og sprang rundt huset og bråka, og heldt meg vaken til klokka 6 Eg prøva med alle dei triks eg kjenner til, men like lite nytta det. Er det nokon som har gode råd for uråd? 0 Siter
Gjest det er gøy å få det til Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Slike kommandoer bør trenes med ei tynn, lang line på. Når hun ikke kommer på kommando så kan du hjelpe til med å dra henne inn, og roser når hun er fremme. Husk å alltid forlange øyekontakt med hunden din, når du for.eks.skal si "fri" etter en treningsøkt så si aldri det før hunden din har god øyenkontakt med deg. En hund er ikke lett å dressere hvis den har tankene sine alle andre steder Det er alltid lurt å trene på "enklere" ting først, får skikkelig god kontakt mellom eier og hund, da er det større mulighet at hunden lyder på slike kommandoer hvor den også enkelt kan velge å ikke høre. Snakk veldig rolig til hunden din. Når den gjør noe du ikke vil godta så si et hardt og høyt "nei", og så daler du helt ned i rolig stemme igjen og fortsetter kommandoen. Da viser du stor forskjell mellom rett og galt. Det samme med ros, ikke klapp og hopp og vær helt gal når du roser, snakk med god, varm og rolig stemme, stryk hunden fast men pent, gjerne fra siden av munnen og nedover hals, bringe. Hvis du stresser under ros så blir hunden gjerne så glad at den mister konsentrasjonen til videre trening. Ved å rose på en rolig måte så gjør den ikke det, men samtidig så skjønner den at den har gjort noe veldig godt. Ikke tren for lenge av gangen. En halvtime to ganger om dagen pleier å være mer enn nok. En hun blir psykisk sliten av dette og derfor er det viktig å ikke strekke det for langt. Jeg ville anbefalt maks en halvtime pr. dag. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Hei Andor. Eg etterlyste deg her forrige dagen, såg du ikkje hadde vært her på flere år når eg søkte på navnet ditt. Har du det bra ? Håper inderlig du stikker innom her rett som det er? :-))) Mvh GeirB (eller Geir) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Ho har vore kjapp nok til å lære mange kommandoar, så som sitt, dekk, stay, labb, fot, på plass og slikt, men ordet "KOM" har ho ikkje fått inn i skallen...'' Tror du må være mere konsekvent med språkbruken, bikkja blir nok forvirra når du blander engelsk og norsk, som med kommandoane "stay" og "på plass". Vi kunne blande når vi hadde hunder, men det var forde vi hadde "Engelsk settere", så de kunne jo engelsk fra før. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Ho har vore kjapp nok til å lære mange kommandoar, så som sitt, dekk, stay, labb, fot, på plass og slikt, men ordet "KOM" har ho ikkje fått inn i skallen...'' Tror du må være mere konsekvent med språkbruken, bikkja blir nok forvirra når du blander engelsk og norsk, som med kommandoane "stay" og "på plass". Vi kunne blande når vi hadde hunder, men det var forde vi hadde "Engelsk settere", så de kunne jo engelsk fra før. *humre* ;o) 0 Siter
Gjest Høstløvet Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 ''Ho har vore kjapp nok til å lære mange kommandoar, så som sitt, dekk, stay, labb, fot, på plass og slikt, men ordet "KOM" har ho ikkje fått inn i skallen...'' Tror du må være mere konsekvent med språkbruken, bikkja blir nok forvirra når du blander engelsk og norsk, som med kommandoane "stay" og "på plass". Vi kunne blande når vi hadde hunder, men det var forde vi hadde "Engelsk settere", så de kunne jo engelsk fra før. Du "dundrer til" i dag;-)) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 *humre* ;o) *humrer* eg og, i dag ser det ut som det skal bli en fin dag, om en ser bort fra været da. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Du "dundrer til" i dag;-)) Starter på topp, og da kan det bare gå en veg...:-) 0 Siter
Gjest Høstløvet Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Starter på topp, og da kan det bare gå en veg...:-) Håper du får en fortsatt fin lørdag;-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Håper du får en fortsatt fin lørdag;-) Takk, det samme! :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Jeg hørte et tips her om dagen om at man ikke alltid skal ta hunden i bånd når man roper på den. Det skal ikke føles som en straff å adlyde hver gang. 0 Siter
delphina1365380402 Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Gi ALLTID godbit når hun kommer! Da vil hun oppsøke deg, både når du kaller inn og ellers når hun er fri. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.