Gå til innhold

Dessert julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

26

• Lillemus

7

• hare1365380455

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Vi spiser multekrem (og krumkaker) julaften, jeg trodde det var ganske vanlig?

Hvis jeg skulle nevnt en typisk norsk dessert julaften ville jeg også gjettet på multekrem med krumkaker, men det ser ut som riskrem er gjengangeren i de dolske hjem i hvert fall.

Annonse

Det viktigste er at dere liker det :)

Vi spiser forøvrig ikke desserten før etter gaveoppåpningen. Er stapp mette etter middagen og koser oss desto mer med dessert, småkaker og sjokolade til kaffien senere på kvelden. Jeg tror en slik fruktsalat er super på julaften. Den ser lekker ut med sjokoladestrø og oppi ei stor skål med stett :)

Vi spiser som oftest heller ikke desserten før etter gavene. Eller rettere sagt: Bestemor bærer ut desserten og kakene mens resten av gjengen river papir av og er klare når desserten står på bordet. :-)

Da så ;-)

Julaften er den eneste dagen i året jeg eter så jeg nesten sprekker.... Gubben spiser svineribbe og jeg (og ungene) pinnekjøtt. Svineribbe liker jeg ikke særlig godt, men den sprø svora er god!! Jula for to år siden åt jeg ganske mange biter av svor og ble skikkelig sjuk på natta. Magesjau til tusen!! Svigerfar mente det var fordi jeg ikke er vant til å spise så mye fett på en gang... *urk* Ingen andre ble syke, så jeg heller nesten til svigerfars teori :-/

Jeg har også blitt syk av å spise for mye fett en gang. Det var første gang jeg fikk and -bare jeg og kjæresten som skulle dele på en hel and.

tzatziki1365380058

Har aldri laget den selv før :) Kanskje jeg skulle prøvd med det ....

Er det vanskelig ?

Det finnes ikke vanskelig. Bare husk å sile eggeblandingen når du heller i forma, eller sil eggene når du har dem i væsken. Og husk å la formen stå i ca 10 minutter før du setter den i ovnen i vannbad. Da unngår du slintrer og blærer i puddingen.

Hjemmelaget karamellpudding er like lett som å lage vaffelrøre, den bare tar litt tid å steke.

Jeg bruker samme oppskrift som Sofline, men med 4 dl helmelk og 2 dl. kremfløte, og en hel vaniljestang.

tzatziki1365380058

Da så ;-)

Julaften er den eneste dagen i året jeg eter så jeg nesten sprekker.... Gubben spiser svineribbe og jeg (og ungene) pinnekjøtt. Svineribbe liker jeg ikke særlig godt, men den sprø svora er god!! Jula for to år siden åt jeg ganske mange biter av svor og ble skikkelig sjuk på natta. Magesjau til tusen!! Svigerfar mente det var fordi jeg ikke er vant til å spise så mye fett på en gang... *urk* Ingen andre ble syke, så jeg heller nesten til svigerfars teori :-/

Jeg blir også syk av for mye fett, og spiser jeg ribbesvor er er både natten og dagen derpå helt ødelagt. Blir kvalm og uvel i hele kroppen, ikke bra. Har kastet opp også. Så det gjør jeg ikke mer!

Synd, for det er godt da...

tzatziki1365380058

Riskrem (kald) med mandel og rød saus (bringebær/jordbær).

Før (når far min levde og mor mi bodde her) når vi var unge, spiste barna riskrem og de voksne spiste multekrem.

''Riskrem (kald) med mandel og rød saus (bringebær/jordbær).''

Finnes det noen som presterer å servere varm riskrem? Somehow ser jeg ikke for meg at varm grøt blandet med stivpisket fløte blir noen stor sukksess... Uææææh :)

Annonse

''Riskrem (kald) med mandel og rød saus (bringebær/jordbær).''

Finnes det noen som presterer å servere varm riskrem? Somehow ser jeg ikke for meg at varm grøt blandet med stivpisket fløte blir noen stor sukksess... Uææææh :)

*Humrer* Riskremen skal være kald, men sausen skal være varm. :o)

Jeg har også blitt syk av å spise for mye fett en gang. Det var første gang jeg fikk and -bare jeg og kjæresten som skulle dele på en hel and.

Jeg trodde ikke det var mulig å bli så dårlig av fett, men ser ut som det er det, ja... Forøvrig synes jeg det er påfallende mange som dør 1.juledag (godt voksne mennesker), og det er ikke tull engang :-/

Jeg blir også syk av for mye fett, og spiser jeg ribbesvor er er både natten og dagen derpå helt ødelagt. Blir kvalm og uvel i hele kroppen, ikke bra. Har kastet opp også. Så det gjør jeg ikke mer!

Synd, for det er godt da...

Ganske skremmende å tenke på hva alt fettet egentlig gjør med kroppen vår...

Gjest Shira :o)

Det MÅ være riskrem! ;)

Jammen hare da, hva skal jeg som ikke tåler krem spise da? *alvorlig fornærmet på hare* ;o)

Vi hadde begge deler noen år, men alle spiste jo bare av fruktsalaten min. Så når jeg lager jul, så har jeg kuttet hele riskremen.

hare1365380455

[quote name=Shira :o)' timestamp='1195985955' post='3729353]

Jammen hare da, hva skal jeg som ikke tåler krem spise da? *alvorlig fornærmet på hare* ;o)

Vi hadde begge deler noen år, men alle spiste jo bare av fruktsalaten min. Så når jeg lager jul, så har jeg kuttet hele riskremen.

Ok, da... Det er greit! ;)

Jeg må ha riskrem fordi det har vi hatt hver jul siden "alltid", men fruktsalat høres friskt og godt ut. :) Det passer nok etter en god julemiddag det også!

[quote name=Shira :o)' timestamp='1195985955' post='3729353]

Ikke riskrem juleaften? Går det an? Riskrem som er så godt.*sjokkert*

Men julemiddagen er ganske mektig, så det er vanskelig å få spist nok riskrem etterpå. Fruktsalat er kanskje ikke så dumt, friskt og godt etter ribba og pølsene. Men jeg vet noen som ville protestert iherdig og boikottet hele julefeiringa, så det er nok ikke verdt å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...