Gå til innhold

Seige kransekakestenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å prøve meg på å lage kransekakestenger, har funnet oppskrift og alt. Men jeg vil jo ha slike seige gode stenger, ikke harde som ingen spiser. Las et sted at for å få seige stenger skal man putte de i fryseren med en gang de er ferdige, da er de seige og gode når man tiner de. Er dette det eneste det står på da eller? Bare å hive de i frys, så er alt bankers??

Aldri prøvd å lage slike før nei, men husker i fjor jeg fikk et lass med harde tørre stenger som bare ble kastet til slutt.

Skrevet

Det er lurt å legge dem i fryseren etter at de er stekt. Hurtig avkjøling er også viktig. Og ikke å steke dem for lenge.

Lager du kransekakemassen selv? Du MÅ male mandlene på mandelkvern, det nytter ikke å bruke kniven på kjøkkenmaskinen. Jeg maler mandlene minst to ganger, noen ganger tre. (Det kommer an på hvor "grov" jeg vil ha kransekaka, og hvor finmalt mandlene virker etter to omganger.) Jeg skolder ikke mandlene, det har jeg aldri gjørt, synes kransekaka blir bedre på den måten.

Jeg bruker litt mer eggehvite enn i oppskriften (fire i stedet for tre) og blander kransekakemassen i en lav, vid kjele. Så setter jeg den på plata på middels(?) varme, og knar deigen til den nesten er for varm til at jeg klarer å ta i den. Da blir kransekaka seig, og jeg får alltid mye skryt av den. (Og nå skryter jeg litt selv også.)

Vurderer å lage kransekake til mine foreldre til jul i år, vanskelig å finne på noe til dem. Og så liker jeg å lage kransekake, da, så en unnskyldning for å lage en ekstra kommer godt med. :- )

Skrevet

Det er lurt å legge dem i fryseren etter at de er stekt. Hurtig avkjøling er også viktig. Og ikke å steke dem for lenge.

Lager du kransekakemassen selv? Du MÅ male mandlene på mandelkvern, det nytter ikke å bruke kniven på kjøkkenmaskinen. Jeg maler mandlene minst to ganger, noen ganger tre. (Det kommer an på hvor "grov" jeg vil ha kransekaka, og hvor finmalt mandlene virker etter to omganger.) Jeg skolder ikke mandlene, det har jeg aldri gjørt, synes kransekaka blir bedre på den måten.

Jeg bruker litt mer eggehvite enn i oppskriften (fire i stedet for tre) og blander kransekakemassen i en lav, vid kjele. Så setter jeg den på plata på middels(?) varme, og knar deigen til den nesten er for varm til at jeg klarer å ta i den. Da blir kransekaka seig, og jeg får alltid mye skryt av den. (Og nå skryter jeg litt selv også.)

Vurderer å lage kransekake til mine foreldre til jul i år, vanskelig å finne på noe til dem. Og så liker jeg å lage kransekake, da, så en unnskyldning for å lage en ekstra kommer godt med. :- )

Har laget "deigen" nå, prøvde meg på en liten oppskrift i tilfelle det går galt. :) Hadde ferdig oppmalte mandler som jeg brukte.

Men når du varmer den opp, tar du da og ruller ut og steker med en gang, eller skal den hvile etterpå? Har lest i noen oppskrifter at den skal stå i kjøleskap noen timer?

Skrevet

Har laget "deigen" nå, prøvde meg på en liten oppskrift i tilfelle det går galt. :) Hadde ferdig oppmalte mandler som jeg brukte.

Men når du varmer den opp, tar du da og ruller ut og steker med en gang, eller skal den hvile etterpå? Har lest i noen oppskrifter at den skal stå i kjøleskap noen timer?

Jeg pakker den i aluminiumsfolie og legger den i kjøleskapet til dagen etter.

Det er ikke så veldig viktig å bruke mer eggehvite, bare pass på at du ikke bruker kakesprøyte, men ruller ut stenger med fingrene. Deigen blir ganske tykk når du har varmet den opp, jeg har ødelagt en kakesprøyte på det. (Det var derfor jeg la til en eggehvite ekstra.=

Skrevet

Det er ikke så veldig viktig å bruke mer eggehvite, bare pass på at du ikke bruker kakesprøyte, men ruller ut stenger med fingrene. Deigen blir ganske tykk når du har varmet den opp, jeg har ødelagt en kakesprøyte på det. (Det var derfor jeg la til en eggehvite ekstra.=

Supert, takk skal du ha. Skal prøve dette. :)

Skrevet

Hvis du har en kransekake som er tørr og hard, så kan du dele noen rå poteter og legge inni kransekaka over natta eller noen timer, da blir den seig og fin igjen.

Skrevet

Hvorfor må man bruke mandelkvern?

Skrevet

Det har noe med oljen som er i mandlene å gjøre. Dersom man bruker foodprosessor med kniver i stedet for kvern, så presses visstnok oljen ut av mandlene ( gjengitt svært fritt etter Ingrid Espelid).

Skrevet

Jeg har den ultimate kakesprøytelingnede dings i stål som passer til å lage kransekaker med. Krever bare litt bearbeidelse av med tang og fil før den tas i bruk.

Skrevet

Viktig at de avkjøles raskt og effektivt rett etter steking. Hvis det er vær til det, så setter jeg de til avkjøling på verandaen, hvis ikke har jeg brukt både kjøleskap og fryser for å få til samme effekt.

I tillegg fryser jeg de ned samme kveld jeg har bakt.

Skrevet

Det har noe med oljen som er i mandlene å gjøre. Dersom man bruker foodprosessor med kniver i stedet for kvern, så presses visstnok oljen ut av mandlene ( gjengitt svært fritt etter Ingrid Espelid).

Æsj, så må jeg nok investere i en mandelkvern hvis det skal bli dreis på kransekakene mine. Det gikk ikke bra i fjor...

Skrevet

Æsj, så må jeg nok investere i en mandelkvern hvis det skal bli dreis på kransekakene mine. Det gikk ikke bra i fjor...

Koster ikke så mange kroner, for du trenger bare en sånn ekte gammeldags, saktegående, håndkvern :-)

Skrevet

Ifølge min far er det viktigste kvaliteten på konjakken under stekingen. Han lager alltid perfekt kransekake. :)

ultraseriøs hilsen

Skrevet

Koster ikke så mange kroner, for du trenger bare en sånn ekte gammeldags, saktegående, håndkvern :-)

Jeg lette etter en sånn tidligere i år fordi bestemoren min ønsket seg, men jeg fant ingen i de butikkene jeg var i.

Skrevet

Legg en brødskalk i kakeboksen sammen med stengene, så holder de seg deilige og seige. :o)

Skrevet

Jeg husker ikke forklaringen, det har noe med fibrene og oljen i mandlene å gjøre tror jeg. Men jeg har erfart at det stemmer. Et år prøvde jeg å gjøre det enkelt, brukte kniven i kjøkkenmaskinen. Det var den mest mislykkede kransekaka jeg noen gang har laget. Så aldri mer.

Skrevet

Jeg har den ultimate kakesprøytelingnede dings i stål som passer til å lage kransekaker med. Krever bare litt bearbeidelse av med tang og fil før den tas i bruk.

Den dingsen skulle jeg gjerne sett. :- )

Hva bruker du den til nå, uten bearbeidelse? Jeg er uansett sikker på at en kakesprøyte til å lage kransekake med er ti ganger så nyttig.

Skrevet

Jeg lette etter en sånn tidligere i år fordi bestemoren min ønsket seg, men jeg fant ingen i de butikkene jeg var i.

Mandlekvern får du kjøpt i butikker som f.eka Jernia, eller isenkramforetninger :-)

Skrevet

Mandlekvern får du kjøpt i butikker som f.eka Jernia, eller isenkramforetninger :-)

Si det til isenkramforetningene her i byen...

Skrevet

Den dingsen skulle jeg gjerne sett. :- )

Hva bruker du den til nå, uten bearbeidelse? Jeg er uansett sikker på at en kakesprøyte til å lage kransekake med er ti ganger så nyttig.

Her er vidunderet : http://www.jernia.no/page?id=1053&key=170988&origId=2542

Ingen av frontstykkene som følger med har stort nok hull. Derfor må du ha en tang som kan klippe i metall og forstsørre hullet på en av fronstykkene med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...