Gå til innhold

krydder

Gjest prøver å være husmor

Anbefalte innlegg

Gjest prøver å være husmor
Skrevet

Hvilke typer bruker du mest eller må alltid ha i hus? Evt hvilken rett du bruker de forskjellige kryddersortene til. Jeg er lite flink til matlaging, er det noen som har et tips til internettside med oppskrifter som er enkle å forstå seg på?

Skrevet

Basilikum kan brukes til alt med tomat. Dill er godt til det meste med fisk. Laubærblader er gode til å gi ekstra smak i for eksempel supper (men må fjernes før servering). Rosmarin er veldig godt til kylling.

Skrevet

Bruker mye karri og ingefær i middagsretter. Ingefær er også godt i kjeks; ingefærkaker er min favoritt blant julekaker.

Skrevet

Synes matprat.no sine oppskrifter er forståelige. Forøvrig er jeg og den rutete kokeboken til Ingrid Espelid gode venner :-)

Skrevet

Salt,pepper,hvitløkspulver, paprikapulver, grillkrydder.. Bruker alt i det meste av matlaging :o)

Skrevet

''Hvilke typer bruker du mest eller må alltid ha i hus?''

Salt & pepper, har du det kan du redde de fleste matretter.

Spiser du risengrynsgrøt, må du ha kanel.

Ellers så har eg litt forskjellige kryddertyper, basilikum, rosmarin, karri og rød safran + 10-15 typer til, kjøp litt av hvert holdbarheten på krydder pleier å være god.

Og ønsk deg den "Rutete kokeboken" til "Ingrid Espelid" til jul, selv om den er "stjelt" fra ei svensk dame.

Skrevet

Har nesten bestandig frisk basilikum hjemme, den setter en spiss svært mange ulike matretter og salater, også god på brødskiven. Og fersk hvitløk, selvfølgelig.

Ellers bruker vi en del pepper, ulike franske (tørre) urter, evt. Provence-blanding, chili, curry, paprikapulver, muskatnøtt til den hvite sausen, ... har også en hel del annet som vi bruker mer sjelden.

Skrevet

Jeg har nok bortimot 100 forskjellige typer krydder i hus.

Det som brukes aller mest: fersk hvitløk (teller denne også som krydder), pepper, GASTROMAT og buljong (jeg kan ikke leve uten, bruker det de fleste steder jeg ville brukt salt utenom til spaghettivann etc), salt, grillkrydder, oregano, timian.

Ellers har jeg et tonn stuff som jeg er helt avhengig av å ha til enhver tid men som ikke brukes ofte: knust, tørket piripiri, provence-krydder, viltkrydder, muskattnøtt (hel), kanel, karri.

Har i tillegg et dusin forskjellige krydderblandinger + andre krydder som jeg fint kan leve uten men som gir et ekstra piff til saker og ting. Til wok, til wraps av forskjellig slag, til pasta, viltretter osv osv.

Skrevet

Salt og pepper, av forskjellig slag. Basilikum og oregano, til det meste med tomat i. Fersk hvitløk (kommer an på hvem som skal spise, hvitløksfobi er utbredt i familien). Sukker, bruker det mye sammen med tomat og løk. Rosmarin. Laurbærblader. Nellik, muskatnøtt, kanel og kardemomme, mest til baking. Appelsinsalat (skrelte appelsiner delt i skiver, med litt sukker hvis de er sure) som får stå og trekke med to-tre nellikspiker noen timer er veldig godt, server som den er eller med litt vispet krem eller vaniljeis. Har du prøvd kanel i risotto? I det siste har jeg virkelig fått øynene opp for timian, har før bare brukt det sammen med rosmarin til lammelår, men det passer ypperlig til svinekjøtt og en blanding av poteter og grønnsaker, f.eks. sopp og løk.

Skrevet

Basilikum kan brukes til alt med tomat. Dill er godt til det meste med fisk. Laubærblader er gode til å gi ekstra smak i for eksempel supper (men må fjernes før servering). Rosmarin er veldig godt til kylling.

Rosmarin til kylling? Det må jeg prøve. Noen gode oppskrifter?

Skrevet

Bruker mye karri og ingefær i middagsretter. Ingefær er også godt i kjeks; ingefærkaker er min favoritt blant julekaker.

Oppskrift på ingefærkaker?

Skrevet

Synes matprat.no sine oppskrifter er forståelige. Forøvrig er jeg og den rutete kokeboken til Ingrid Espelid gode venner :-)

Jeg liker også matprat, men den rutete kokeboka er jeg aldri blitt venner med. (Enda så glad jeg er i kokebøker.) Hva er det som er så fantastisk med den?

Skrevet

''Hvilke typer bruker du mest eller må alltid ha i hus?''

Salt & pepper, har du det kan du redde de fleste matretter.

Spiser du risengrynsgrøt, må du ha kanel.

Ellers så har eg litt forskjellige kryddertyper, basilikum, rosmarin, karri og rød safran + 10-15 typer til, kjøp litt av hvert holdbarheten på krydder pleier å være god.

Og ønsk deg den "Rutete kokeboken" til "Ingrid Espelid" til jul, selv om den er "stjelt" fra ei svensk dame.

Salt, pepper og kanel. Det var alt søsteren min hadde da hun bodde alene, det var litt av et sjokk første gang jeg var hos henne og skulle lage mat. Et alvorlig, kulinarisk handikap vil jeg si.

Skrevet

Har nesten bestandig frisk basilikum hjemme, den setter en spiss svært mange ulike matretter og salater, også god på brødskiven. Og fersk hvitløk, selvfølgelig.

Ellers bruker vi en del pepper, ulike franske (tørre) urter, evt. Provence-blanding, chili, curry, paprikapulver, muskatnøtt til den hvite sausen, ... har også en hel del annet som vi bruker mer sjelden.

Greier du å holde liv i basilikumen? Hvordan får du det til? Mine visner alltid etter noen få dager, så det har jeg gitt opp.

Skrevet

Rosmarin til kylling? Det må jeg prøve. Noen gode oppskrifter?

Ikke annet enn å drysse kyllingen med rosmarin før man steker den i ovnen. Hele kyllingen altså. Det kan også smake godt med noen sitronbåter til og ovnsstekte poteter.

Skrevet

Greier du å holde liv i basilikumen? Hvordan får du det til? Mine visner alltid etter noen få dager, så det har jeg gitt opp.

Vann hver dag. Den eneste grunnen til at jeg ikke har frisk basilikum i hus er at den ser ut til å avle småfluer.

Skrevet

Ikke annet enn å drysse kyllingen med rosmarin før man steker den i ovnen. Hele kyllingen altså. Det kan også smake godt med noen sitronbåter til og ovnsstekte poteter.

Enkelt og greit, det liker jeg.

Skrevet

Vann hver dag. Den eneste grunnen til at jeg ikke har frisk basilikum i hus er at den ser ut til å avle småfluer.

Vann hver dag? Kanskje det er problemet, jeg er ikke flink til å vanne blomster.

Skrevet

Ja, jeg har gjerne basilkumen i flere uker, den vokser og trives.

Den må ha mye lys og vann. Men aldri for mye vann; la den gjerne tørke ganske godt ut (slik at potten blir lett), da har du godt med vann i potten. Etter at den har trukket opp vann et par minutter, heller du ut det overflødige.

Har bedre erfaring med basilikum kjøpt hos grønnsakshandler enn i matbutikken, selv om sistnevnte også lever minst et par uker.

Skrevet

Vann hver dag? Kanskje det er problemet, jeg er ikke flink til å vanne blomster.

Jeg vanner ikke hver dag, men har i godt med vann ca. hver tredje dag, kfr. over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...