Gå til innhold

krydder

Gjest prøver å være husmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi, hva er det egentlig jeg har da? *tenke tenke* Jeg har massevis av krydder som brukes sjelden, andre som brukes oftere. Jeg har noen ferdigblandinger, men synes det er best med 'rene' krydder.

Jeg får noen ganger litt 'fnatt' når jeg er hos moren min, for der florerer det med grillkrydder, fiskekrydder, viltkrydder osv, og det kan gjøre det litt vanskelig dersom man vil 'velge selv'.

Men altså:

Pepper (har også salt, men det er som kjent et _mineral_ og ikke et krydder! *pirke pirke på mange andre svar*), basilikum, oregano, timian, muskatnøtt, rosmarin, kanel, kardemomme, ingefær, gastromat, karri, laurbærblad, allehånde, nellik, spisskummen, koriander (både malt og hele frø), chili + diverse andre blandingskrydder (utenom karri & gastromat).

Skrevet
  morsan skrev (På 26.11.2007 den 11.20):

Oi, hva er det egentlig jeg har da? *tenke tenke* Jeg har massevis av krydder som brukes sjelden, andre som brukes oftere. Jeg har noen ferdigblandinger, men synes det er best med 'rene' krydder.

Jeg får noen ganger litt 'fnatt' når jeg er hos moren min, for der florerer det med grillkrydder, fiskekrydder, viltkrydder osv, og det kan gjøre det litt vanskelig dersom man vil 'velge selv'.

Men altså:

Pepper (har også salt, men det er som kjent et _mineral_ og ikke et krydder! *pirke pirke på mange andre svar*), basilikum, oregano, timian, muskatnøtt, rosmarin, kanel, kardemomme, ingefær, gastromat, karri, laurbærblad, allehånde, nellik, spisskummen, koriander (både malt og hele frø), chili + diverse andre blandingskrydder (utenom karri & gastromat).

Flere av de du nevner er _urter_ og ikke krydder, f.eks. basilikum, oregano og timian *pirke pirke*

;)

Skrevet
  Elextra skrev (På 26.11.2007 den 11.22):

Flere av de du nevner er _urter_ og ikke krydder, f.eks. basilikum, oregano og timian *pirke pirke*

;)

;-)

Men urt er bare en _plantebeskrivelse_. Noen krydder kan være bark (kanel) eller en nøtt (muskat), mens andre igjen kan være tørkede og knuste urter, sov.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=krydder&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

''krydder krydder -et, - el. -e, -a el. -ne (norr krydd, fra lty, av krud 'urt')

1 tørkede (og ofte pulveriserte) plantedeler med sterk smak og lukt som brukes som smakstilsetning i mat

2 noe som frisker opp, setter farge på noe mange aviser bruker litt sosietetssladder som k- ''

Skrevet
  morsan skrev (På 26.11.2007 den 11.43):

;-)

Men urt er bare en _plantebeskrivelse_. Noen krydder kan være bark (kanel) eller en nøtt (muskat), mens andre igjen kan være tørkede og knuste urter, sov.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=krydder&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

''krydder krydder -et, - el. -e, -a el. -ne (norr krydd, fra lty, av krud 'urt')

1 tørkede (og ofte pulveriserte) plantedeler med sterk smak og lukt som brukes som smakstilsetning i mat

2 noe som frisker opp, setter farge på noe mange aviser bruker litt sosietetssladder som k- ''

Hehe, burde ventet meg noe sånt fra deg.

Men JEG skiller altså mellom kryddere og urter. I den grad DET måtte interessere ;).

Skrevet
  Elextra skrev (På 26.11.2007 den 11.45):

Hehe, burde ventet meg noe sånt fra deg.

Men JEG skiller altså mellom kryddere og urter. I den grad DET måtte interessere ;).

OK! :-)

Men benytter likevel anledningen til å strø litt salt (sic!) i et eventuelt sår, og siterer følgende fra Riksmålsforbundet *S*:

''Krydder er imidlertid egentlig flertall av den foreldede formen krydde, et middelnedertysk ord som betyr ’urt’.''

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalte/spalte_innlegg_85.html

Skrevet
  tiliti skrev (På 25.11.2007 den 18.50):

Jeg har nok bortimot 100 forskjellige typer krydder i hus.

Det som brukes aller mest: fersk hvitløk (teller denne også som krydder), pepper, GASTROMAT og buljong (jeg kan ikke leve uten, bruker det de fleste steder jeg ville brukt salt utenom til spaghettivann etc), salt, grillkrydder, oregano, timian.

Ellers har jeg et tonn stuff som jeg er helt avhengig av å ha til enhver tid men som ikke brukes ofte: knust, tørket piripiri, provence-krydder, viltkrydder, muskattnøtt (hel), kanel, karri.

Har i tillegg et dusin forskjellige krydderblandinger + andre krydder som jeg fint kan leve uten men som gir et ekstra piff til saker og ting. Til wok, til wraps av forskjellig slag, til pasta, viltretter osv osv.

Gastromat er forresten et utrolig godt blandingskrydder, og fullstendig uunnværlig dersom man skal spise kraftsuppe!! :-)

Skrevet
  Elextra skrev (På 26.11.2007 den 11.52):

øh, ok da *snurt*

;)

Bare fortsett å kalle det for urt, du! :-) Det er jo ikke feil å si at f eks timian er en urt! :-) *trøste trøste*

Skrevet
  Orio skrev (På 25.11.2007 den 23.18):

Vann hver dag? Kanskje det er problemet, jeg er ikke flink til å vanne blomster.

Den klarer seg også fint hvis man bare vanner et par ganger i uka, men til gjengjeld med mye vann.

Skrevet
  Orio skrev (På 25.11.2007 den 22.58):

Greier du å holde liv i basilikumen? Hvordan får du det til? Mine visner alltid etter noen få dager, så det har jeg gitt opp.

Dem du kjøper i butikken er altfor tett plantet i en altfor liten potte. Første gang du tar basilikum bør du 'tynne ut' slik at de stilkene som står igjen får bedre plass.

Skrevet
  Orio skrev (På 25.11.2007 den 22.54):

Oppskrift på ingefærkaker?

INGEFÆRKAKER

250 g hvetemel

0,5 ss ingefær

0,5 ts nellik

0,5 ts natron

100 g smør

250 g sukker

1 egg

10 g gjær

1 ss fløte

(ca. 80 på fatet)

Bland sammen mel, krydder og natron. Smuldre det med smøret. Tilsett sukker og egg. Rør ut gjæren i fløten og og ha det i deigen. Så eltes alt sammen med melblandingen til en god deig.

Deigen trilles i valnøttstore kuler og trykkes flate. Stek dem midt i ovnen ved 175 gr varme. Steketiden er ca. 10 minutter.

(Jeg kutter gjerne ut nellik og tar mer ingefær, 1,5 ss står det i en oppskrift.)

Skrevet
  morsan skrev (På 26.11.2007 den 11.52):

Gastromat er forresten et utrolig godt blandingskrydder, og fullstendig uunnværlig dersom man skal spise kraftsuppe!! :-)

Mm, jeg kan ikke leve uten gastromat. Jeg tror kanskje at jeg skulle klart å overleve uten alt annet men ikke uten gastromat. hehe :-)

Skrevet
  tiliti skrev (På 26.11.2007 den 21.54):

Mm, jeg kan ikke leve uten gastromat. Jeg tror kanskje at jeg skulle klart å overleve uten alt annet men ikke uten gastromat. hehe :-)

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...