Gå til innhold

Slutte med julegaver til store tante"unger"?

Anbefalte innlegg

Gjest Julenissa
Skrevet

Broren min har fem barn - og jeg bare ett. Som aleneforsørger har det vært tøft å skaffe penger til julegaver til alle barna hans. Men jeg har prioritert det - og klart det, selv om jeg har hatt veldig dårlig råd de siste årene. Jeg har gitt dem en liten "symbolsk" ting pluss en 200-lapp hver.

Nå foreslår broder'n at vi slutter med julegaver til de største barna. (Vi gir ikke gaver til andre voksne i familien lenger.) Jeg er usikker på hva jeg syns. Hvem skal få og ikke - når er man stor? Nå har jeg bedre råd, så det er egentlig ikke noe problem for meg å bruke 1200 kroner på gaver til dem.

Og de er jo fortsatt tanteungene mine, selv om de største er 17, 20, 21 og 22... Vil jo helst være snill når det er jul:) Men det var altså broder'n forslag. Noen som har synspunkter?

Skrevet

Mine onkel unger er 5 og 18 år, de får gaver, også hun eldste men det hadde nok vært annerledes om ikkje vi var så liten familie.

Skrevet

Hvem er det i såfall han ikke skal kjøpe gave til? Så lenge du har råd og synes det er koselig å gi synes jeg du kan fortsette med det. Jeg får fortsatt julegave av tanta mi, og synes det er veldig hyggelig (gir også tilbake selvsagt).

Skrevet

Jeg synes du skal si deg enig i forslaget. Så kan dere jo bli enige om hvilken alder dere skal slutte ved. Du behøver ikke å fortsette til alle er 22, selv om eldstemann har fått gaver så lenge. De er (nesten) voksne, og forstår at man innfører en ny regel.

Mine foreldre ga gaver til mine kusiner og fettere frem til konfirmasjonen. De som vi feiret jul sammen med, fikk gave senere enn dette også.

Om du synes det er tidlig, kan 18 år være en grei alder.

Skrevet

Jeg synes det er koselig å gi gaver til de store ungene også, så vi gir selv om foreldrene har sagt det er greit at vi slutter.

Gjest Julenissa
Skrevet

Hvem er det i såfall han ikke skal kjøpe gave til? Så lenge du har råd og synes det er koselig å gi synes jeg du kan fortsette med det. Jeg får fortsatt julegave av tanta mi, og synes det er veldig hyggelig (gir også tilbake selvsagt).

Min datter er 22, altså like gammel som hans eldste.

Skrevet

I og med at det er 4 av barna som er såpass store, synes jeg du kan slutte med god samvittighet.

Skrevet

Min datter er 22, altså like gammel som hans eldste.

*Hehe* Det ante meg at han nå synes at datteren din er for stor til å få gave ja, ;o)

Skrevet

I vår familie slutter vi med tanteunger da de fyller 18 år. De tanteungene som har fått unger kjøper jeg en liten ting til, men kutter altså ut de voksne. Vi kjøper heller ikke til søsken.

Skrevet

jeg får alltid gaver av tanta og onkelen min hvertfall. Hadde vært rart hvis ikke syns jeg..

Skrevet

Jeg er enig med Wita i at man gjerne kan slutte når såpas smange barn er så store. Men samtidig er det jo kort tid igjen til jul, så dersom du ikker har lyst til å slutte, kan du jo si til broren din at du helst vil vente med gaveslutten til neste år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...