Gå til innhold

klær til ungene til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn på 7, 8 og 10 år, og når det nå nærmer seg jul spør familien på begge sider: "Er det noe barna trenger til jul da?", så jeg sier at joda, gutta kunne vel trenge vintersko, og jenta har litt dårlig med gensere. Og dermed har vi nå funnet ut at så godt som alle har kjøpt klær til ungene til jul. Dette synes jeg egentlig er litt feil. Dette er jo gaver til min mann og meg det, det er jo vi som sparer penger på at vi slipper å kjøpe vintersko (som ungene selvsagt hadde fått uansett). Så nå må vi ta en del av det vi sparer på å slippe å kjøpe tøy, og kjøpe en del gaver vi. Ungene ønsker seg jo spill og andre ting, og slett ikke klær. Og julaften skal da være morsomme gaver, ikke den ene genseren etter det andre. Ungene våre har ikke så mye leker og spill heller, så det er ikke sånn at det ikke går an å finne noe de ønsker seg. Hva synes dere andre, er det riktig å kjøpe klær til barna til jul?

Skrevet

Til større barn kanskje, men ellers nei. Det var en jul da barna mine fikk klær fra alle sammen. Det var jo myke pakker! Rett og slett kjedelig og jeg fikk vondt av ungene............... Klart klærne kom til nytte, men det er noe eget med harde pakker.

Jeg kjøper ikke myke gaver til tantebarna mine.

Skrevet

Til større barn kanskje, men ellers nei. Det var en jul da barna mine fikk klær fra alle sammen. Det var jo myke pakker! Rett og slett kjedelig og jeg fikk vondt av ungene............... Klart klærne kom til nytte, men det er noe eget med harde pakker.

Jeg kjøper ikke myke gaver til tantebarna mine.

Nei, ikke vi heller, har masse tantebarn, men ingen får klær av oss. Neste år når alle spør om ungene "trenger noe til jul", så skal jeg si at "neida, de har alt de trenger, men jeg skal sende deg ønskelista deres på mail" :-)

Skrevet

Men hvis dere ikke vil at ungene skal få klær i gaver så må dere jo ikke si det til de som spør heller da.

Mine får som regel en blanding av klær / andre nyttige ting og leker og mer unyttige, men morsomme saker. :o)

Skrevet

Barna får vel gjerne mer enn nok leker til jul likevel? Det gjør i hvertfall våre.

Fra besteforeldre får de gjerne både myk og hard pakke, og den myke føles dels til oss foreldre, ja. Til "gjengjeld" får vi foreldre gjerne mindre gaver fra egne foreldre etter at vi fikk barn selv, og det er egentlig helt greit.

Barna bryr seg jo ikke særlig om klær, med mindre de har bilde av superhelt eller noe sånt, så om de bare får fornuftige klær til jul blir det jo litt feil.

Skrevet

Nei, ikke vi heller, har masse tantebarn, men ingen får klær av oss. Neste år når alle spør om ungene "trenger noe til jul", så skal jeg si at "neida, de har alt de trenger, men jeg skal sende deg ønskelista deres på mail" :-)

Ja det var en god idè.

Skrevet

Selvsagt ikke noe galt i å kjøpe klær til barna til jul, men alt med måte, det er ikke akkurat de pakkene de setter mest pris på. Så litt leker og harde pakker og litt klær, god variasjon er vel det beste.

Skrevet

Barna får vel gjerne mer enn nok leker til jul likevel? Det gjør i hvertfall våre.

Fra besteforeldre får de gjerne både myk og hard pakke, og den myke føles dels til oss foreldre, ja. Til "gjengjeld" får vi foreldre gjerne mindre gaver fra egne foreldre etter at vi fikk barn selv, og det er egentlig helt greit.

Barna bryr seg jo ikke særlig om klær, med mindre de har bilde av superhelt eller noe sånt, så om de bare får fornuftige klær til jul blir det jo litt feil.

Det er visst det alle tror, at barna får mer enn nok leker til jul likevel. Men når alle kjøper klær, så blir det jo naturlig nok ingen leker da..

Skrevet

Men hvis dere ikke vil at ungene skal få klær i gaver så må dere jo ikke si det til de som spør heller da.

Mine får som regel en blanding av klær / andre nyttige ting og leker og mer unyttige, men morsomme saker. :o)

Har ikke tenkt så nøye over dette før, men nå som alle kjøper tøy, så synes jeg synd på ungene. Neste år når noen spør om ungene "trenger noe til jul" skal jeg si at "neida, de har alt de trenger, men jeg skal sende deg ønskelista deres på mail." :-)

Skrevet

Har ikke tenkt så nøye over dette før, men nå som alle kjøper tøy, så synes jeg synd på ungene. Neste år når noen spør om ungene "trenger noe til jul" skal jeg si at "neida, de har alt de trenger, men jeg skal sende deg ønskelista deres på mail." :-)

Jeg svarer konkrete plagg om det er noe ungene trenger, men da bare til en eller to. Resten får andre tips og fra morfaren sørger jeg gjerne for innkjøpet selv. :o)

Skrevet

Jeg syns de er snille jeg, som kjøper det du har sagt at de trenger.

Gjest kjedelig tante
Skrevet

Jeg syns det er riktig å kjøpe klær til barn til jul. Og jeg kjøper gjerne klær til nevøer og nieser når foreldrene har sagt at de trenger noe. Jeg legger gjerne ved en bok, da. Barna drukner nesten i leker på julaften og ellers i året på rommet sitt, og jeg syns ikke det er morro å kjøpe mer til dem. Hvis alle andre kjøper klær, kan jo dere foreldre kjøpe noen fine større leker som dere tror de ønsker seg og faktisk vil sette pris på etter julaften også. Det har dere bedre greie på enn tanter og onkler.

Gjest gir også klær
Skrevet

Jeg synes det er i orden å gi klær til jul.

(Men jeg husker en jul ungene ikke fikk mer enn en leke hver, og det var kjedelig....)

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden å kjøpe klær til unger til jul, men selvsagt bør de få noen harde pakker også. Ungene mine (2 og 7) blir som regel ganske glade over å få klær, kanskje særlig jenta. Men guttungen har bl.a fått vinterstøvler til jul og ble glad for dem også.

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden å kjøpe klær til unger til jul, men selvsagt bør de få noen harde pakker også. Ungene mine (2 og 7) blir som regel ganske glade over å få klær, kanskje særlig jenta. Men guttungen har bl.a fått vinterstøvler til jul og ble glad for dem også.

Snuppa har nettopp arvet et par ganske ordinære støvletter med høy hel og er sååååå fornøyd! Hadde hun fått et nytt og lekkert par til jul hadde hun sannsynligvis blitt overbegeistret. :o)

Men ingen leker hadde nok vært kjedelig ja, selv om hun er 7 år og stor jente. :o)

Gjest simons tante
Skrevet

Jeg spør om det er noe barna trenger til jul. Ikke bare klær men annet utstyr også. Mange barn har enormt med leker. Som jeg leste i en annen tråd så husker de ikke hva de har når de rydder gjennom lekene sine. Jeg tenker vel først og fremst på "unødvendig" forbruk her. Barn vokser jo og trenger klær, i motsetning til 5 like lekefigurer. Selvfølgelig skal barna ha leker, det er ikke det jeg mener. Men siden småbarnsforeldre ofte har dårlig råd syns jeg det er mer fornuftig med andre gaver. Jeg regner forøvrig ikke bøker, nye ski, akebrett og andre bruksting som leker. Jeg gir leker også, altså! Bare ikke som førsteprioritet.

Skrevet

De skal være fornøyde med det de får, ellers får de ikke gaver i det hele tatt.

Skrevet

Det beste er 50/50 av harde og myke pakker. Kjedelig med kun klær da, når man er liten unge og ønsker seg "alt" i lekekatalogen...

Våre unger får walkie-talkie, prinsesse-utkledning, keyboard, skisko, genser, NDS-spill, fargeblyanter + pennal + div, barne-pc, etc - det jeg vet så langt,da jeg hjelper besteforeldre og oldemor med innkjøpene.. :)

Skrevet

Nja, jeg vet ikke helt, jeg. Dere kan kanskje kjøpe et par ekstra leker, men unger i dag har stort sett nok. Jeg vet ikke med dine.

Da jeg var barn var det helt vanlig at vi fikk masse praktisk. Ofte fikk jeg julekjole av bestemor og bestefar, hjemmestrikket ullbukse av dagmamma, kanskje noen bøker av tante og onkel. Når vi spurte hverandre hva vi fikk til jul etter ferien, så mente man hva man fikk i den _store_ presangen, den fra mamma og pappa.

Men tidene har jo forandret seg. Jeg ser jo at to-åringen min drukner i leker. Jeg har nå uansett ønsket meg nye vintersko til han, ulltøy og andre litt dure, praktiske ting som jeg sliter med å få råd til hver måned.

Skrevet

Familiene våre spør etter barnas ønskelister til både bursdager og jul. Her setter jeg opp litt klær og litt leker, og de får som regel litt av hvert...

Synes det er helt greit å få litt klær i alle fall, men KUN klær blir nok litt kjedelig for barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...