Gjest Vegard82 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei. Jeg er en aktiv mann som er 25 år. For over 3 måneder siden skadet jeg kneet mitt på fotballbanen. Dette skjedde som følge av en vridning med etterfølgende smell. I dag (26.november) har jeg endelig fått resultat fra MR undersøkelse. Den konkluderte med følgende sitat: "Subtotal ruptur av fremre korsbånd. Vertikal longitudinell ruptur dorsalt i mediale menisk. Kontusjonsødem i benmargen av laterale femurcondyl og tibiacondyl, tildeles også i de mediale condylene." Min allmennlege forklarte at menisken min hadde et brudd og at fremre korsbånd nesten var helt avrevet. I tillegg var den noe væskedannelse som var vanlig i slike tilfeller. Jeg ble så henvist videre til klinikk/sykhus som kunne vurdere operasjon etc. Det jeg lurer på er om jeg nå risikerer store videre plager med kneet mitt siden det har gått så lenge siden skaden oppsto? Det vil mest sansynligvis ta minst 2 måneder før jeg vil få en evt. operasjon og er operasjon eneste utvei for meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Alvorlige kneskader kan dessverre ende opp slik det gjorde for deg. Helt eller delvis avrevet korsbånd, ødelagt menisk og en sekundær skade av benvevet i leddet. Hvis mulig avventer man ihvertfall 4-5 uker før man opererer. Man har klart best erfaring med at leddet får roe seg før man foretar artroscopi. Så omfattende din skade er, bør det nok foretas en atroscopi, dvs. man går inn med "kikkertinstrumenter" for i første omgang se og vurdere og hvis man finner det riktig foretar man operasjonen i samme omgang. Men inntil dette kan skje, foreta alternativ trening. Dvs. all trening som ikke provoserer det skadde kneet er bra for deg og kan bidra til at du raskere kommer deg i opptreningsperioden. Særlig når korsbånd opereres (rekonstrueres), tar gjerne opptreningen opptil ett år før man kan belaste for fullt. At det er noe alternativ til operasjon høres noe tvilsomt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.