Gå til innhold

Ang. yrkeskarriere og valg

Anbefalte innlegg

Gjest vil du rådgive?
Skrevet

Jeg har to alternativer når det gjelder jobb nå. Trenger hjelp utenfra. Må ta en avgjørelse ganske raskt.

Jeg er 23 år. og har samboer (vi har vært sammen i 4 år og skal være sammen resten for livet).

1. Godta "gullkantet" kontrakt. Har jobbet 2 år i firmaet. Vil få ledererfaring og kompetanse jeg bare kan drømme om i alternativ nr 2. Jobb med mye variasjon og utfordringer. Muligheter for svært høy lønn, ellers moderat mtp arbeidsmengde. Mye reising, men mange frynsegoder. Lite fritid. IKKE innenfor yrket jeg vil jobbe med resten av livet.

2. Godta tilbud om annen jobb. Helt ok jobb, lønn etter arbeid. Mer fritid enn i jobb 1. Litt lite utfordringer, men forutsigbar, stødig og stabilt arbeid. En grei jobb for å tjene opp penger så jeg kan fortsette studier etterpå. Lite/ingen reising, nært hjem.

Skrevet

''eg er 23 år. og har samboer (vi har vært sammen i 4 år og skal være sammen resten for livet).''

Alle 23-åringer skal det. Ha ha :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt alternativ 1. Fordi det er variasjon i arbeidet (jeg kjeder meg fort), god lønn (du kan spare opp til leilighet eller mer utdanning), du er fortsatt ung og det er lettere å reise enn det hadde vært om du hadde hatt barn, og du vil ikke henge så mye etter om du velger å ta utdanning om 2-3 år, du får ledererfaring.

Jobb 2 høres mer aktuelt ut om noen år når du sansynligvis vil være mer avhengig av stabilitet (om du ønsker familie).

Skrevet

Du har (minst) to alternativer når det gjelder jobb.

Du er 23 år, og har samboer.

Alternativ 1.

Positive sider:

Du kjenner firmaet etter å ha jobbet der i 2 år.

Du opparbeider deg ledererfaring og allsidig kompetanse.

Jobben innebærer mye variasjon og utfordringer.

Svært høy lønn.

Moderat arbeidsmengde. (sikker?)

Mange frynsegoder. (skattefrie?)

Negative sider:

Mye reising.

Lite fritid.

IKKE innenfor yrket du vil jobbe med resten av livet.

Alternativ 2.

Positive sider:

Helt ok jobb (?).

Lønn etter arbeid (provisjonsbasert eller anbud?)

En god del fritid.

Forutsigbart, stødig og stabilt arbeid

Kan tjene opp penger til studiene dine.

Lite/ingen reising.

Nært hjemmet.

Negative sider:

Litt lite utfordringer.

Da er det opp til deg.

Satser du på karriere, så går du for alternativ 1.

Satser du på kjærligheten/samboeren din, går du for alternativ 2.

Godt valg. :-)

Skrevet

''1. Godta "gullkantet" kontrakt. Har jobbet 2 år i firmaet. Vil få ledererfaring og kompetanse jeg bare kan drømme om i alternativ nr 2. Jobb med mye variasjon og utfordringer. Muligheter for svært høy lønn, ellers moderat mtp arbeidsmengde. Mye reising, men mange frynsegoder. Lite fritid. IKKE innenfor yrket jeg vil jobbe med resten av livet.''

Jeg vet ikke helt, men jeg tror det hadde vært lurt å ta dette alternativet. Dere har ingen barn går jeg ut fra?

Senere når du vil videreutdanne deg/barna kommer så har du tjent masse penger. Når tiden er inne så bytter du jobb.

tja...

Skrevet

Kan du ikke bare velge alternativ en og slutte når du skal studere igjen da?

Skrevet

Spørs jo helt hva slags ambisjoner du har.

Har du visse ambisjoner i jobben bør du selvfølgelig gå for alt. 1.

Mener du jobben er et sted du skal være minst mulig, og bare for å tjene opp nok penger til at du kan ha en ok fritid, velger du alt. 2.

Du er 23 år og jeg synes det høres veldig tidlig ut å gå for alt. 2.

Skrevet

Alt. 1

Du er ung og det er flott med variasjon, ledererfaring og litt bred plattform.

Du har tid, overskudd og anledning til å stå på litt ekstra en stund og da er dette alternativet ypperlig.

Erfaringen herfra vil også kunne åpne dører for deg senere i karrieren.

Du vil få flere anledninger til jobber som i alt 2, og det passer sikkert bedre senere mht å kombinere jobb og familie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...