Flaxseed Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Er det riktig som min mor påstår at på 70-tallet var det svært få som visste at røyking var farlig? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Nei, men man visste nok ikke i hvilken grad det var farlig. Siterer fra Kreftforeningen: ''Sammenhengen mellom røyking og lungekreft ble stadig sterkere dokumentert i 50-årene, og allerede i 1958 startet den første kampanjen mot tobakk, rettet mot barn og ungdom. '' http://www.kreftforeningen.no/om_kreftforeningen/historikk/tradisjon_som_p_driver_og_spydspiss_2974 0 Siter
morsan Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Hva folk flest visste og ikke visste, aner jeg ikke, men jeg mener å huske at det var midt på 70-tallet at tobakksreklame ble forbudt. Jeg har et vagt minne av en ung Roald Øyen - "Nå røker også jeg Prince"... Så et reklameforbud burde jo være et varsku for de fleste. Og jeg husker jo voksne fortelle oss barna at vi aldri måtte begynne å røyke, at lungene ble svarte av det og at det ikke var sunt. Jeg fant forresten denne artikkelen, som jeg ikke har lest ennå, men kanskje du finner noe info her? http://www.nytid.no/?sk=8&id=185 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Jeg tror din mor vil huske det slik. Jeg begynte på barnskolen i 1975 og husker meget godt at vi med jevne mellomrom fra 3-6 klasse så opptil flere filmer med rene skremselspropagandaen mot røyking om hvor skadelig det var. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Jeg begynte på skolen på slutten av 70-tallet, og husker at jeg fra ganske tidlig alder syntes det var skummelt at foreldrene mine røyket, og at jeg prøvde å få dem fra det ved å fortelle om at det var helsefarlig. Et sted må jeg jo ha fått denne informasjonen fra, og når den nådde ganske små barn, burde den jo ha nådd voksne på den tiden også. Men fortrengingsmekanismer skal man ikke undervurdere. 0 Siter
Helmi Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Jeg tror vel at det var heller slik at det var veldig mange iherdige skeptikere den gangen - folk som ville motbevise statistikken og harde fakta. Altså...informasjonen var der, men det fantes også veldig mange som jobbet imot den. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Det var vel den gangen folk ble opplyst om at det var farlig å røyke. Bestefaren min sluttet da han fant ut at det var farlig, det var på slutten av 60-tallet, senest på begynnelsen av 70-tallet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Nei, det visste alle, det er jeg helt sikker på. Vi visste i hvert fall at man kunne få lungekreft av det og hjerteproblemer. Men det er kommet fram mye mer i ettertid. 0 Siter
ekte nick Skrevet 27. november 2007 Skrevet 27. november 2007 Midt på 70-tallet hadde de i alle fall en anti-røykingskampanje for å få ungdom til å slutte å røyke. Det var plakater med bilder av ungdom med smokk, og så sto det: "Røyking stammer fra suttebehovet. Tøffe greier". Jeg likte kampanjen godt, husker jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.