Gå til innhold

Mor slår mer enn far!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja - det kunne jenta mi fint ha sagt også. Vi har kamper om påkledning, om hårgreiing, om å gå ut når vi skal ut, og komme inn når vi skal inn... ofte blir det til at jeg tar et fast grep om håndleddet hennes og "forflytter" henne dit hun skal.

Og når påkledning har blitt nektet tilstrekkelig lenge, tar jeg henne på fanget og kler på henne med harde, forte bevegelser, som sikkert oppleves noe vonde....

Blir fortvilet over at dette fortsetter år etter år, selv om det er mye bedre nå enn for et år eller to siden. Men nå har minstejenta begynt å ta etter storesøster......!

Det er nok ikkje det som menes med vold, det som dere (7 innlegga over her) prater om, stress og dårlig tid osv.

''Mest vold fra mor

Til sammen hadde 20 prosent av barna opplevd vold fra mor, mot 14 prosent fra far.

16 prosent av jentene og 14 prosent av guttene oppga at de var utsatt for mild vold fra mor. Tilsvarende tall fra far var ni prosent både blant gutter og jenter. Seks prosent av jentene hadde opplevd grov vold, og mor var like ofte voldsutøveren som far. For guttene var tallet fire og fem prosent for vold fra henholdsvis mor eller far.''

Ps! Eg har _ikkje_ sett spørsmålene, er bare orientert gjennom media, så eg vet ikkje kor "grensa går" .

Skrevet

Jeg vil absolutt tro dette inkluderer folk som har kommet til å klappe til barnet sitt i et anfall av fortvilelse og ikke betyr at 1 av 5 mødre bruker vold jevnlig mot barna sine.

Det står jo også i stykket at 20% har _opplevd_ vold fra mor, da er det nok også sånn som du sier.

16% av jentene hadde opplevd mild vold fra mor, mens 6% av jentene hadde opplevd grov(!) vold fra mor.

Skrevet

Jeg tror som Orio. Den som er nødt til å takle kampene i dagliglivet, er mest i faresonen for å komme til å gå over streken.

Den som holder seg i bakgrunnen fordi alle disse daglige, trivielle konfliktene ikke angår ham (jada, jeg vet at svært mange fedre ikke er sånn), kommer heller ikke i skade for å løse dem på feil måte.

''Den som er nødt til å takle kampene i dagliglivet, er mest i faresonen for å komme til å gå over streken.''

Ja, det står det også følgende om i innlegget:

''Det kan være flere årsaker til dette. Det ene er at kvinner ofte er eneforsørgere enn menn, og ofte er det også slik at mor er mer sammen med barna enn det far er, sier Mossige.''

Sitat: fra Dabladet.no

Skrevet

Jeg leste dette i Aftenposten, og som det ble påpekt der - mor er jo den som oftest er hjemme med barna, jobber deltid, osv. Derav den statistiske fordelingen.

Skrevet

Hva er det snakk om her da egentlig?

Er det snakk om klask på rumpa til mere alvorlige overgrep? Som å skikkelig misshandle barnet sitt?

For om det er snakk om en klask så ble jo jeg mishandlet både her og der når jeg var barn, tviler på at jeg er alene om det her, alt fra lærere til tanter og onkler for å si det sånn.

''Er det snakk om klask på rumpa til mere alvorlige overgrep?''

Ja, sitat fra Dagbladet.no:

''16 prosent av jentene og 14 prosent av guttene oppga at de var utsatt for mild vold fra mor.''

''Seks prosent av jentene hadde opplevd grov vold, og mor var like ofte voldsutøveren som far.''

''Som å skikkelig misshandle barnet sitt?''

JA, desverre...-:(

Eg tar med et innlegg fra Barneombudets hjemmeside, for å illustrere, så får du trekke dine egne konklusjoner.

''"Mamma slår meg"

Mammaen min slår meg og lillesøstra mi hele tiden! Og hun kjefter som en galing :( Hun banner også hele tiden og jeg er kjempetrist!! Drikker osv Lillesøstra mi har spurt mamma hvorfor hun er så sur hele tiden da hun var 4 år, nå er hun 5.

HJELP!!!

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, synes dere at jeg bør ta selvmord????????

Melding fra jente, 10 år.''

Skrevet

Jeg leste dette i Aftenposten, og som det ble påpekt der - mor er jo den som oftest er hjemme med barna, jobber deltid, osv. Derav den statistiske fordelingen.

''...mor er jo den som oftest er hjemme med barna, jobber deltid, osv. Derav den statistiske fordelingen.''

Ja, det er helt riktig.

Eg for min del er ikkje så opptatt av det "statistiske" elementet her.

Det er to momenter som er spesielt viktige her.

Det ene er at den forestillinge vi "alle" har om at det er far som er voldsutøveren, har blitt virkelig parkert etter denne (og andre) undersøkelsen, slik at det nå har kommet frem et mer reellt bilde, og _det_ er bra med tanke på å forebygge og å sette inn tiltak for å motvirke vold.

Det andre er at det er totalt _uaksepttabelt_ å slå barn (uansett grunn), dessuten er det forbudt (og straffbart) i henhold til Norsk lov og i henhold til FN`s Barnekonvensjon!

Der har barn en særegen rett til vern og beskyttelse.

Skrevet

''...mor er jo den som oftest er hjemme med barna, jobber deltid, osv. Derav den statistiske fordelingen.''

Ja, det er helt riktig.

Det ene er at den forestillinge vi "alle" har om at det er far som er voldsutøveren, har blitt virkelig parkert etter denne (og andre) undersøkelsen, slik at det nå har kommet frem et mer reellt bilde, og _det_ er bra med tanke på å forebygge og å sette inn tiltak for å motvirke vold.

Det andre er at det er totalt _uaksepttabelt_ å slå barn (uansett grunn), dessuten er det forbudt (og straffbart) i henhold til Norsk lov og i henhold til FN`s Barnekonvensjon!

Det mest fornuftige jeg har lest om dette temnaet på lenge!

*applaus*

Skrevet

Ja dessverre, og det er vanskelig av riste slike minner av seg. De sitter i marg og bein. Jeg er fortsatt kvalm!!!!

*gir bibben en forsiktig klem*

Skrevet

*gir bibben en forsiktig klem*

Takk skal!

En varm klem over fjellet til deg :o)

Skrevet

Det mest fornuftige jeg har lest om dette temnaet på lenge!

*applaus*

Takk. :)

Skrevet

''Grov vold mot barna i det ene øyeblikket og nærhet og kos i det neste....''

Det du beskriver der er Psykopati i et nøtteskal! :-(

Det kan også utøves av et menneske som har et ustyrlig temperament, er ikke motivert for å være mor, har selv hatt dårlige omsorgspersonerer, er selv psykisk syk, føler seg alene om oppgavene og i tillegg er sliten. Når alle disse faktorene er tilstede kan resultatet bli grelt og skremmende. Jeg tror ikke nødvendigvis det handler om psykopati (men det var antagelig også bare ett eksempel du kom med).

Skrevet

Ja, det er helt riktig.

Du virket opptatt av fordelingen når man kun hadde en overskrift fra din side ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196182647' post='3731737]

Kjenner meg igjen.

Parkeringsgarasjen, tre viltre unger, jeg snur meg brått om etter å ha brekt minsta på plass i barnesetet. Jeg ser ikke at mellomsten står rett bak meg, og måker til ham med veska (tung og full av rot). Guttungen hyyyyler "mamma slutt å SLÅ meg!" Ekkoet runger i hele parkeringsanlegget, og vi er ikke alene... *sukk* OMG, hva tror de andre :( Unnskylder meg overfor ungen, og småsvetter i det jeg får lempa gutten inn i bilen, jeg selv spenner på meg selene.

Ei jeg kjente for noen år siden fortalte at en gang hun tok trikken med 4-åringen sin var ungen sur på henne for ett eller annet. Som en skikkelig hevn begynte ungen å spørre høyt og tydelig:"Hvorfor slår du meg mamma? Hvorfor pleier du å slå?" Mora har jo aldri slått! Hun er vel omtrent det snilleste som går i to sko! :o)

Hun tok med seg ungen, gikk av trikken og tok neste trikk hjem.

Skrevet

Det kan også utøves av et menneske som har et ustyrlig temperament, er ikke motivert for å være mor, har selv hatt dårlige omsorgspersonerer, er selv psykisk syk, føler seg alene om oppgavene og i tillegg er sliten. Når alle disse faktorene er tilstede kan resultatet bli grelt og skremmende. Jeg tror ikke nødvendigvis det handler om psykopati (men det var antagelig også bare ett eksempel du kom med).

''Det kan også utøves av et menneske som har et ustyrlig temperament, er ikke motivert for å være mor, har selv hatt dårlige omsorgspersonerer, er selv psykisk syk, føler seg alene om oppgavene og i tillegg er sliten.''

Det å føle seg aleine om oppgavene og i tillegg være sliten, tro eg "alle" foreldre føler innimellom.

Det å ha et ustyrlig temperament, ikke å være motivert for å være mor (etter å ha blitt mor!?), og sjøl ha hatt dårlige omsorgspersoner i tillegg til å være psykisk syk.

Er selvfølgelig ett svært dårlig utgangspunkt!!!

Dette ekskluderer heller ikkje psykopati på noen måte, eg vil si snarere tvert om...

''Jeg tror ikke nødvendigvis det handler om psykopati (men det var antagelig også bare ett eksempel du kom med).''

Nei, kan du ha helt rett i selvfølgelig, du kjenner sjøl best dine nærmeste.

Men det er viktig å huske på at en psykopat som oftest ikkje er forenlig med den idiotiske fremstillingen som er gjort av middelmådige krimforfattere, og spekulative Amerikanske film-reggisører, produsenter.

Hvis vi legger ECA (Robins & Regier 1991) undersøkelsen fra USA til grunn, med tanke på utbredelse så utgjør Psykopaten 2,6-5,1% av befolkningen. (inntil 220 000 personer i Norge).

Så for hver 20 person du kjenner, eller har hatt befatning med så er ca èn av disse en psykopat!

Glem ikkje det, det er fort "å blindes" av en psykopat.

Mvh

Skrevet

Du virket opptatt av fordelingen når man kun hadde en overskrift fra din side ;-)

Dette var overskriften i Dagbladet:

''Kvinnevold er tabubelagt''

Og skal eg være helt ærlig, så virker det litt tabubelagt her på Dol også! :-)

Poenget var jo det eg skreiv i forrige innlegget mitt:

''Det ene er at den forestillinge vi "alle" har om at det er far som er voldsutøveren, har blitt virkelig parkert etter denne (og andre) undersøkelsen, slik at det nå har kommet frem et mer reellt bilde, og _det_ er bra med tanke på å forebygge og å sette inn tiltak for å motvirke vold.''

Derfor var det naturlig å fokusere på vold fra mor, vi vet og har alltid visst at (en god del) fedre slår!

Skrevet

Ei jeg kjente for noen år siden fortalte at en gang hun tok trikken med 4-åringen sin var ungen sur på henne for ett eller annet. Som en skikkelig hevn begynte ungen å spørre høyt og tydelig:"Hvorfor slår du meg mamma? Hvorfor pleier du å slå?" Mora har jo aldri slått! Hun er vel omtrent det snilleste som går i to sko! :o)

Hun tok med seg ungen, gikk av trikken og tok neste trikk hjem.

Unger er utspekulerte! Åh, når jeg tenker etter husker jeg flere flaue opptrinn...

Skrevet

Apropos dette med hva barna sier: Jentungen (2) hater å sitte i bilstol, og det blir noen kamper for å få henne inn i den og spenne henne fast. Nå har hun begynt å gå rundt og si "mamma binder meg fast". Jeg håper ikke det høres av noen som får feil ideer.

En kollega av mannen min måtte dra sin motvillige sønn ut til bilen etter en kjøpesentertur som ikke hadde gått helt etter oppskriften. Gutten var sånn litt over den verste trassalderen, men hadde slått seg vrang.

"Hjelp, hjelp - politiet må hjelpe Øyvind!" hylte guttungen. Det er da du er glad du ikke bor i USA...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...