Gå til innhold

Te!

hare1365380455

Anbefalte innlegg

hare1365380455
Skrevet

Jeg liker best grønn te og da holder jeg meg til Gunpower 100 dragons. Helst med minteblader i. Ellers er rooiboste med karamellsmak godt.

Nå fikk jeg høre om mange ukjente sorter. ;)

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hare1365380455

23

• annegunn

13

• mariaflyfly

9

• Persille1365381127

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg varierer mye etter humør, men favorittene er nok forskjellige oolong-teer, som tie guan yin og lan gui ren. For kalde våte høstdager er lapsang tingen. Den har sterk røyk/tjæresmak.

Persille1365381127
Skrevet

De har jeg ikke hørt om. :)

Grønn gresshoppe kjøper du i løsvekt hos te- og kaffeforhandlere, veldig god og litt fruktig te.

Chai er en krydder-te, jule-te er ofte basert på den f.eks, fordi den inneholder litt nellik. Chai Latte er når du trakter den med melk i stedet for vann. Da har du litt vann nederst i koppen så teen trekker ordentlig ut av holderen (løsvekts-klype), og så fyller du på med varm melk, gjerne med litt skum.

Skrevet

Grønn gresshoppe kjøper du i løsvekt hos te- og kaffeforhandlere, veldig god og litt fruktig te.

Chai er en krydder-te, jule-te er ofte basert på den f.eks, fordi den inneholder litt nellik. Chai Latte er når du trakter den med melk i stedet for vann. Da har du litt vann nederst i koppen så teen trekker ordentlig ut av holderen (løsvekts-klype), og så fyller du på med varm melk, gjerne med litt skum.

Hmmm, den gresshoppe teen må jeg prøve.

Har du smakt grønn te m/ jasmin hos kaffe og te forhandlere? Den er god og avskappende. (Drikker den på kvelden) Tror de sa at den gresshoppeteen også er litt avslappende..

Skrevet

Jeg drikker ikke så ofte te, men Earl Grey er en soleklar favoritt, men ikke med melk i slik som du! ;-)

Har du forresten prøvd grønn te med smak av earl grey? Kjempegod! :-) Jeg lager ofte iste av den om sommeren.

Hvordan lager du det? Hvor mye sukker osv

Skrevet

Jeg har nettopp gjenoppdaget te, så nå drikkes det mye. I går fant jeg passionfruit, mango & orange-te, og den var GOD! Det smakte faktisk appelsin også av den. Mmm.

Ellers jobber jeg meg igjennom det meste fra Twinings og Lipton. Foreløpig liker jeg veldig godt "Four red fruits" og solbær-teen. Te i løsvekt er neste prosjekt :-)

Skrevet

Nei, den har jeg ikke smakt.

Jeg synes grønn te smaker litt beiskt...

:P

Det er sikkert fordi du bruker for varmt vann og trekker for lenge.

Grønn te skal trekke ved 80/90 grader. Den blir beskt hvis du bruker kokende vann.

I tillegg må du ikke trekke den for lange - dvs ta ut teposen etter kort tid.

Riktig tilberedt grønn te er nydelig, dårlig tilberedt er den en lidelse ;-)

hare1365380455
Skrevet

Det er sikkert fordi du bruker for varmt vann og trekker for lenge.

Grønn te skal trekke ved 80/90 grader. Den blir beskt hvis du bruker kokende vann.

I tillegg må du ikke trekke den for lange - dvs ta ut teposen etter kort tid.

Riktig tilberedt grønn te er nydelig, dårlig tilberedt er den en lidelse ;-)

Jeg har nesten bare dyppet posen, men det har vært med kokende vann. Jeg får prøve ditt tips neste gang. ;)

hare1365380455
Skrevet

Jeg har nettopp gjenoppdaget te, så nå drikkes det mye. I går fant jeg passionfruit, mango & orange-te, og den var GOD! Det smakte faktisk appelsin også av den. Mmm.

Ellers jobber jeg meg igjennom det meste fra Twinings og Lipton. Foreløpig liker jeg veldig godt "Four red fruits" og solbær-teen. Te i løsvekt er neste prosjekt :-)

Jeg har lenge drukket te, men etter at jeg sluttet med brus ble det mer tedrikking. ;)

De har mye spennende på helsekosten, fant jeg ut.

Skrevet

Chaite med melk og honning. Er ikke noe temenneske, men denne er god - krydret og rund på smak.

Gjest annlovinda
Skrevet

Sjekk nettsidene til teklubben

http://www.teklubben.no/

Her finner du mye godt. Kjøper all min te her. Den er alltid fersk i motsetning til mange tebutikker rundt omkring.

Der så det ut som det var mange spennende te-sorter.

Persille1365381127
Skrevet

Hmmm, den gresshoppe teen må jeg prøve.

Har du smakt grønn te m/ jasmin hos kaffe og te forhandlere? Den er god og avskappende. (Drikker den på kvelden) Tror de sa at den gresshoppeteen også er litt avslappende..

Nei - det kan jeg prøve neste gang :)

Persille1365381127
Skrevet

Tenkte jeg bare skulle tipse litt - siden vi likevel snakker om te :)

Jeg liker "fersk" løsvekt te best, det er vel den teen som har best kvalitet også. Forskjellige ingredienser har forskjellige effekter, avslappende, forfriskende, osv - det kan du lese deg litt opp om.

Samtidig er det ikke alt som er like godt, jeg synes endel grønne teer blir veldig bitre, og har lite til overs for frukt-teer. Men det handler selvfølgelig om smak og behag.

Om du ikke vil kjøpe en hel hekto, så kan du kjøpe en kopp - og prøve deg litt frem i de forskjellige kaffebarene. De to største leverandørene er Solberg og Hansen, og BlackCat - nesten alle kaffe-forretningene bruker dem. Det vil si at om du finner en du liker, merk deg leverandøren - så kan du finne dem i alle butikker med samme leverandør.

Te skal oppbevares som kaffe. I original pose, i lukket og lufttett boks. Du skal IKKE helle teen over i boksen, men beholde den i posen, oppi boksen.

Holdbarheten på te er ganske god om du oppbevarer den riktig - så du trenger ikke forte deg å drikke opp før du handler noe nytt :)

Mine favoritter er som sagt Grønn gresshoppe og Chai, men jeg har pt en pose Rooibush appelsin (som er uten tein) og Rooibush krydder også - som minner litt om chai i skapet :)

Du får kose deg med smakingen :)

Skrevet

Hvordan lager du det? Hvor mye sukker osv

Jeg lar en pose te stå og trekke en stund i en kopp varmt vann, og samtidig har jeg oppi suketter som løser seg opp. Hvor mange avhenger av hvor søtt man liker det og hvor mye det skal blandes ut til. Så blander jeg ut dette med kaldt vann og setter det i en stor mugge med lokk i kjøleskapet, og så kan man forsyne seg etterhvert som man får lyst på et glass.

hare1365380455
Skrevet

Tenkte jeg bare skulle tipse litt - siden vi likevel snakker om te :)

Jeg liker "fersk" løsvekt te best, det er vel den teen som har best kvalitet også. Forskjellige ingredienser har forskjellige effekter, avslappende, forfriskende, osv - det kan du lese deg litt opp om.

Samtidig er det ikke alt som er like godt, jeg synes endel grønne teer blir veldig bitre, og har lite til overs for frukt-teer. Men det handler selvfølgelig om smak og behag.

Om du ikke vil kjøpe en hel hekto, så kan du kjøpe en kopp - og prøve deg litt frem i de forskjellige kaffebarene. De to største leverandørene er Solberg og Hansen, og BlackCat - nesten alle kaffe-forretningene bruker dem. Det vil si at om du finner en du liker, merk deg leverandøren - så kan du finne dem i alle butikker med samme leverandør.

Te skal oppbevares som kaffe. I original pose, i lukket og lufttett boks. Du skal IKKE helle teen over i boksen, men beholde den i posen, oppi boksen.

Holdbarheten på te er ganske god om du oppbevarer den riktig - så du trenger ikke forte deg å drikke opp før du handler noe nytt :)

Mine favoritter er som sagt Grønn gresshoppe og Chai, men jeg har pt en pose Rooibush appelsin (som er uten tein) og Rooibush krydder også - som minner litt om chai i skapet :)

Du får kose deg med smakingen :)

Takk! :)

*drikker sweet peppermint*

Persille1365381127
Skrevet

Takk! :)

*drikker sweet peppermint*

Kom på en ting - du trenger ikke mer enn en god toppet te-skje te til en liter vann om du trekker den i ca 3-5 minutter, så den er ganske drøy :)

hare1365380455
Skrevet

Kom på en ting - du trenger ikke mer enn en god toppet te-skje te til en liter vann om du trekker den i ca 3-5 minutter, så den er ganske drøy :)

Å, det visste jeg ikke. Takk for info.! :)

Skrevet

Twinings Earl Grey med melk i, og eple/kanel-te (tror det også er Twinings)

hare1365380455
Skrevet

Twinings Earl Grey med melk i, og eple/kanel-te (tror det også er Twinings)

Jeg er ikke så glad i kanelsmaken, men den andre er favoritt. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...