Gå til innhold

Matbudsjett

Anbefalte innlegg

Gjest 1200 NOK
Skrevet

Ok, nå blir det stritt, desemberlønninga mi kommer ikke før rundt den 25. så da har jeg 1200 kroner (les: 1200 kroner!!) og ikke et øre mer å bruke på til mat fram til den tid. Fra og med nå. Resten går ut av vinduet til regninger og gaver.

Så. Trenger hjelp til matbudsjett! Aldri gjort dette før!

Ikke til julemat altså...men...

Hvilke varer er strategiske? Jeg tror jeg skal kjøpe havregryn, poteter, ris, gulrøtter og slike ting! Tips? Har de viktigste basisvarene i skapet heldigvis....Men null tid til å bake!

Og fryser.

(ps: liker å spise sunt....:)

Skrevet

Prøv grønnskapssuppe m/ bønner.

Feks:

Kok opp vann m/ buljon. (enten terninger eller glass med pulver som heter suppebuljong.)

Skjær opp:

Poteter

Gulrøtter

Kålrot

Purreløk

Andre grønnsaker du liker, som ikke er alt for dyre.

Ha oppi røde kindley bønner (koster ca 10 kr på mega/obs)

Dette kan du feks lage så du har to dager.

Ellers:

Risgrøt

Havregynsgrøt

Bor du ved en Mega? Der er det tilbud på karbonadedeig nå. Ca 40 kr. Vet ikke om du skal lage bare til deg, eller flere. Er det bare til deg, kan du dele den opp. Da kan du feks steke karbonadedeig. Ha over hakkede tomater og krydder. Og ha fullkornspasta til.

:)

Skrevet

Jeg vil bare ønske deg lykke til jeg.. Kan ikke være helt enkelt.

Grønnsaker,poteter og ris er lurt å kjøpe inn, og finne kjøtt o.l på tilbud.

Man kan også få hjelp på sosialen, det er jo det de er der for :-)

Skrevet

au, det blir ikke lett... Noen firmaer betaler ut lønna noe tidligere når det er jul, har du undersøkt? Hvis ikke så ville jeg bedt banken om en lønnskonto kreditt frem til lønnen kom.

Hvor mange er det som skal ha mat for disse pengene?

Jeg tror det er rema1000 som har slike to kiloposer med kylling eller kalkun i skiver til under200kr. Det varer jo en stund om du er alene. Lidl selger rimelig frukt og grønt. Pasta er vel rimelig og mettende.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Det er bare deg i husholdningen? Jeg tror jeg hadde klart det helt uten problemer, men nå er jeg så heldig at jeg stadig blir bedt med på turer over grensa, da.

I Sverige handler jeg karbonadedeig i store pakninger som jeg porsjonerer over i brødposer og banker flate før jeg slenger de i fryseren hjemme. I Sverige har de også potetmos i økonomipakninger, som er veldig lett å porsjonere, så man ikke trenger å lage større porsjoner enn man trenger.

Keiser har billige grønnsaker. Obs! har noen ganger 40% rabatt på Findus-produkter (da vil en pakke fiskegrateng koste ca 12 kr), jeg har sett Ica også ha tilsvarende tilbud innimellom.

Kjøper du brød, så deler du det i butikken hvis de har en sånn oppkutter. Hjemme fryser du ned brødet, og tar opp noen skiver ved behov. Når de er ferdig oppskjærte, så tiner de på veldig kort tid. Og så blir ikke brødet liggende å bli gammelt heller.

Hvit ost er drøyt pålegg, det kan du få for 49 kr/kg, og det kan deles og fryses. Det kan du jo også bruke til noe matlaging.

Lidl har helt greie pastasauser på glass, et stort glass med tomatsaus kan man få helt ned i 7 kr, og da kan du slenge oppi ekstra grønnsaker hvis du har, eller bare litt revet ost på toppen.

Klementiner koster 9 kr/kg på Rema nå og er fine mellommåltider og er godt pålegg også (på hvit ost).

Men det krever litt disiplin og planlegging for å få det til.. Og jeg skjønner godt at det er kjipt! Lykke til :)

Gjest noen ting
Skrevet

Jeg ville kjøpt:

Vanlig yoghurt

Bananer

Egg

Knekkebrød

Ost

Kyllingkjøttdeig

Glass med uncle bens

Melk

Grøtris

Rosiner/Nøtter

Et beger rømme/en pakke rømmegrøt

Skrevet

Lidl og innvandrerforretningene er mye billigere enn andre forretninger og kjøp firstprice og euroshoppervarer. Minstemann og jeg bruker ca 600 kr uka til mat og han spiser som en voksen mann nå.

Skrevet

Kjøp rimelige brød (kneip, sjøl om det er dårlige brød), kutt de i to og legg de i frysen (i brødposer som du snører igjen), billige (økonomipakker) med kokt skinke.

1 kilospakker med margarin, kan brukes til det meste.

Drikk mye vann (sundt og godt).

Eventuellt billig Juice, eller melk (ett til to glass om dagen).

1 kilos pakker med spaghetti, holder til minst 10-15 middager for èn person (m/tilbehør).

Billig kjøttdeig (hiv i frysen), COOP har 40% på det meste av kjøttdeig denne uka.

Billig kjøttsaus, stort glass.

Fiksegrateng på tilbud (10 kroners marked), mormors fks., da har du middag til en person, kun å smelte litt smør.

Kjøp bananer, mye energi..

Frosne grønnsaksblandinger, billigste type (ikkje merkevare)

Billig tannkrem "Colgate" karries controll (ca. 10kr.).

Billigste dasspapir, 8 ruller ca. 10kr.

Shampo 2-1 Wash & Go, holder i en mnd. hvis du er gniten.

Ikkje kjøp:

Aviser, brus, snop, blader, frukt, youghurt, salater, grønnsaker, tomater, agurk, løk osv., det har du _ikkje_ råd til, da skjærer det seg med en gang.

Du røyker ikkje, det tar eg som en selvfølge...:-)

Ps! Ikkje få mensen, så slipper du den utgiften.

Lykke til, det er lite penger men det går !

Skrevet

Kjøp rimelige brød (kneip, sjøl om det er dårlige brød), kutt de i to og legg de i frysen (i brødposer som du snører igjen), billige (økonomipakker) med kokt skinke.

1 kilos pakker med spaghetti, holder til minst 10-15 middager for èn person (m/tilbehør).

Billig kjøttdeig (hiv i frysen), COOP har 40% på det meste av kjøttdeig denne uka.

Fiksegrateng på tilbud (10 kroners marked), mormors fks., da har du middag til en person, kun å smelte litt smør.

Ikkje kjøp:

Aviser, brus, snop, blader, frukt, youghurt, salater, grønnsaker, tomater, agurk, løk osv., det har du _ikkje_ råd til, da skjærer det seg med en gang.

Løk er da noe av det billigste man kan kjøpe. Løksuppe er billig middag.

Skrevet

Ikkje kjøp:

''Kjøp rimelige brød (kneip, sjøl om det er dårlige brød), kutt de i to og legg de i frysen (i brødposer som du snører igjen), billige (økonomipakker) med kokt skinke.''

Kneip er ikke brød. Ikke er det økonomisk heller velger jeg å påstå, man må jo spise mye mer kneip for å bli mett enn av brød med mer mat i.

''Billigste dasspapir, 8 ruller ca. 10kr.''

Aldri! Her går det i mykt og behagelig dopapir, hater å tørke meg med papir som er så hardt og ekkelt at det gir skrubbsår i rumpa.

''Shampo 2-1 Wash & Go, holder i en mnd. hvis du er gniten.''

Finnes Wash&Go fremdeles??? Jeg trodde den var gått av markedet for mange år siden? Finnes det i det hele tatt 2-i-1-shampooer lenger?

''Aviser, brus, snop, blader, frukt, youghurt, salater, grønnsaker, tomater, agurk, løk osv., det har du _ikkje_ råd til, da skjærer det seg med en gang.''

Det høres ut som et drepende kjedelig kosthold du... Kjøper man grønnsaker i såkalte innvandrerbutikker eller på Lidl så er det vanligvis adskillig billigere enn på de vanlige butikkene. Løk koster forøvrig ca. 2,- pr. stk så jeg tviler på at et par løk i uka velter matbudsjettet.

Skrevet

''Kjøp rimelige brød (kneip, sjøl om det er dårlige brød), kutt de i to og legg de i frysen (i brødposer som du snører igjen), billige (økonomipakker) med kokt skinke.''

Kneip er ikke brød. Ikke er det økonomisk heller velger jeg å påstå, man må jo spise mye mer kneip for å bli mett enn av brød med mer mat i.

Aldri! Her går det i mykt og behagelig dopapir, hater å tørke meg med papir som er så hardt og ekkelt at det gir skrubbsår i rumpa.

Finnes Wash&Go fremdeles??? Jeg trodde den var gått av markedet for mange år siden? Finnes det i det hele tatt 2-i-1-shampooer lenger?

''Aviser, brus, snop, blader, frukt, youghurt, salater, grønnsaker, tomater, agurk, løk osv., det har du _ikkje_ råd til, da skjærer det seg med en gang.''

Det høres ut som et drepende kjedelig kosthold du... Kjøper man grønnsaker i såkalte innvandrerbutikker eller på Lidl så er det vanligvis adskillig billigere enn på de vanlige butikkene. Løk koster forøvrig ca. 2,- pr. stk så jeg tviler på at et par løk i uka velter matbudsjettet.

Har du noen gang prøvd å leve for 1200 kroner på en mnd. ?

Eg har gjort det, maaange ganger!

''Kneip er ikke brød. Ikke er det økonomisk heller velger jeg å påstå, man må jo spise mye mer kneip for å bli mett enn av brød med mer mat i.''

Kneip er noe forferdelig drit, det er eg enig med deg i!

Men, det var ikkje poenget, hovedpoenget var at "trådstarteren" hadde 1200 kroner å klare seg med frem til 25 desember, og det utgjør kroner 42,50.- pr. dag.

''Aldri! Her går det i mykt og behagelig dopapir, hater å tørke meg med papir som er så hardt og ekkelt at det gir skrubbsår i rumpa.''

Ja, det _er_ hardt og ekkelt, men det duger og er billig.

''Finnes Wash&Go fremdeles??? Jeg trodde den var gått av markedet for mange år siden? Finnes det i det hele tatt 2-i-1-shampooer lenger?''

Eg kjøpte sjøl KMS shampo & balsam til ca. 300 kroner når eg var _rik_, men måtte (enten eg ville eller ei) gå over til Wash & Go når eg blei _fattig_, ja 2-1 finnes fortsatt.

''Det høres ut som et drepende kjedelig kosthold du... Kjøper man grønnsaker i såkalte innvandrerbutikker eller på Lidl så er det vanligvis adskillig billigere enn på de vanlige butikkene. Løk koster forøvrig ca. 2,- pr. stk så jeg tviler på at et par løk i uka velter matbudsjettet.''

Det ER et drepende kjedelig kosthold, men "i nøden spiste fanden fluer" og eg vil påstå at mitt forslag er bedre enn det! :-)

Kan hende eg skulle ha unna ho en løk eller to, ok da.

Men, det var ikkje akkurat løken eg ville til livs, eg ville bare _understreke_ at skulle pengene strekke til, så måtte ho kutte det som ikkje var absolutt nødvendig.

Dvs. skal ho ha kjøttdeig og spaghetti en dag, så kan ho kutte løken, paprikaen osv., men det blir litt stusselig om ho kutter

fks. kjøttdeigen.

Har eg fått bedre frem poenget mit no?

Skrevet

Har du noen gang prøvd å leve for 1200 kroner på en mnd. ?

Eg har gjort det, maaange ganger!

''Kneip er ikke brød. Ikke er det økonomisk heller velger jeg å påstå, man må jo spise mye mer kneip for å bli mett enn av brød med mer mat i.''

Kneip er noe forferdelig drit, det er eg enig med deg i!

Men, det var ikkje poenget, hovedpoenget var at "trådstarteren" hadde 1200 kroner å klare seg med frem til 25 desember, og det utgjør kroner 42,50.- pr. dag.

''Aldri! Her går det i mykt og behagelig dopapir, hater å tørke meg med papir som er så hardt og ekkelt at det gir skrubbsår i rumpa.''

Ja, det _er_ hardt og ekkelt, men det duger og er billig.

''Finnes Wash&Go fremdeles??? Jeg trodde den var gått av markedet for mange år siden? Finnes det i det hele tatt 2-i-1-shampooer lenger?''

Eg kjøpte sjøl KMS shampo & balsam til ca. 300 kroner når eg var _rik_, men måtte (enten eg ville eller ei) gå over til Wash & Go når eg blei _fattig_, ja 2-1 finnes fortsatt.

''Det høres ut som et drepende kjedelig kosthold du... Kjøper man grønnsaker i såkalte innvandrerbutikker eller på Lidl så er det vanligvis adskillig billigere enn på de vanlige butikkene. Løk koster forøvrig ca. 2,- pr. stk så jeg tviler på at et par løk i uka velter matbudsjettet.''

Det ER et drepende kjedelig kosthold, men "i nøden spiste fanden fluer" og eg vil påstå at mitt forslag er bedre enn det! :-)

Kan hende eg skulle ha unna ho en løk eller to, ok da.

Men, det var ikkje akkurat løken eg ville til livs, eg ville bare _understreke_ at skulle pengene strekke til, så måtte ho kutte det som ikkje var absolutt nødvendig.

Dvs. skal ho ha kjøttdeig og spaghetti en dag, så kan ho kutte løken, paprikaen osv., men det blir litt stusselig om ho kutter

fks. kjøttdeigen.

Har eg fått bedre frem poenget mit no?

Sånn er det når man hopper inn i en tråd ut fra 100 nyeste. :o) 1200,- frem til første juledag høres helt umulig ut.

Skrevet

Sånn er det når man hopper inn i en tråd ut fra 100 nyeste. :o) 1200,- frem til første juledag høres helt umulig ut.

Ja, det er ikkje lett, men det kan gå...

Så da er det godt det finnes kneip for 5,90.- eller noe, og kutter du de i to og tar opp ett halvt brød ved behov så kan du klare deg med èn kneip på 4 dager.

Da blir brødbudsjettet på ca. 7 x 5,90.- = 42 kroner (28 dager), men pålegg er svindyrt, ihvertfall hvis du skal kjøpe merkevarer og ha "dill & dall" oppå i tillegg! :-)

Skrevet

Ja, det er ikkje lett, men det kan gå...

Så da er det godt det finnes kneip for 5,90.- eller noe, og kutter du de i to og tar opp ett halvt brød ved behov så kan du klare deg med èn kneip på 4 dager.

Da blir brødbudsjettet på ca. 7 x 5,90.- = 42 kroner (28 dager), men pålegg er svindyrt, ihvertfall hvis du skal kjøpe merkevarer og ha "dill & dall" oppå i tillegg! :-)

Det er da du har fryseren full av hjemmelaget syltetøy! :o) Jeg hadde glatt dekket mitt eget påleggbehov i både tre og fire mnd med syltetøyet mitt tror jeg.

Skrevet

Jeg er enig med deg. :-) Jeg har klart meg med et absolutt alt-budsjett på ca. 1500 kr i november måned, har spist sunt og variert og det er ikke bare mat jeg har kjøpt for de pengene.

2-i1-shampoo fås fortsatt ja. Jeg bruker Nøytrals for tiden.

Skrevet

Det er da du har fryseren full av hjemmelaget syltetøy! :o) Jeg hadde glatt dekket mitt eget påleggbehov i både tre og fire mnd med syltetøyet mitt tror jeg.

Jo, det hadde nok vært en kanonide, men eg tror du skulle blitt ganske lei syltetøy etter å ha spist det i 3-4 måneder. :)

Skrevet

Jo, det hadde nok vært en kanonide, men eg tror du skulle blitt ganske lei syltetøy etter å ha spist det i 3-4 måneder. :)

Nei, ikke jeg, ikke når det er snakk om mitt eget hjemmelagde. :o) Det er jo flere sorter da vet du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...