Gå til innhold

Så dum i matte

Anbefalte innlegg

Gjest flau doler
Skrevet

Jeg er så dum i matte at det er helt flaut.

Jeg skal betale 131,25, det er inkl. 25% mva. Hva er prisen før moms. Noen som kan hjelpe meg??

Takk for eventuelle svar.

Skrevet

x= 0,25x = 1,25x

1,25x=131,25

x= 131,25/1,25 = 105

Prisen uten moms er altså 105 kr.

Skrevet

98.45,- (tror jeg det blir) Ikke så stødig i matte selv :-)

Skrevet

98.45,- (tror jeg det blir) Ikke så stødig i matte selv :-)

Er ikke stødig selv, men tror ikke at man kan trekke 25% fra 131,25, det blir feil. Man kan altså ikke regne baklengs med å trekke fra momsen fra utsalgsprisen, derfor må man dividere utsalgspris med 1,25, siden momsen som regel alltid er 25% av utsalgsprisen. Er ikke helt inni hvorfor, men tror det skal være sånn.

Skrevet

Er ikke stødig selv, men tror ikke at man kan trekke 25% fra 131,25, det blir feil. Man kan altså ikke regne baklengs med å trekke fra momsen fra utsalgsprisen, derfor må man dividere utsalgspris med 1,25, siden momsen som regel alltid er 25% av utsalgsprisen. Er ikke helt inni hvorfor, men tror det skal være sånn.

Jeg så regnestykket ditt først etter at jeg svarte, og regnestykket ditt virker så proft! :-) Tror nok "flau doler" bør stole mer på ditt svar enn mitt. :-)

*nok en flau doler*

Skrevet

Du deler på 1,25 ja.

For å kontrollregne kan du regne omvendt etterpå, gange uten moms-summen med 1,25 for å finnne med moms.

(Det er fordi de 25 prosentene ikke er 25 prosent av summen med moms, men 25% av tallet uten moms.)

Skrevet

Søkte opp et snedig hjelpemiddel: http://www.dinside.no/php/art.php?id=12388

En lærer så lenge man lever... ;-)

Skrevet

Jeg så regnestykket ditt først etter at jeg svarte, og regnestykket ditt virker så proft! :-) Tror nok "flau doler" bør stole mer på ditt svar enn mitt. :-)

*nok en flau doler*

Trodde først deg var sånn som du skrev jeg også, men så fikk jeg det ikke til å stemme helt..så sjekka det opp på skolenettet.no ;-D

Kunne jo ikke vedkjenne meg å ikke kunne momsregning engang, hehe ;-) Kanskje litt flau jeg også, men har aldri vært noe matematiker, selv om jeg synes det er litt spennende også ;-)

Skrevet

Trodde først deg var sånn som du skrev jeg også, men så fikk jeg det ikke til å stemme helt..så sjekka det opp på skolenettet.no ;-D

Kunne jo ikke vedkjenne meg å ikke kunne momsregning engang, hehe ;-) Kanskje litt flau jeg også, men har aldri vært noe matematiker, selv om jeg synes det er litt spennende også ;-)

Neste gang skal jeg sjekke opp _før_jeg svarer, hehe :-D

Matematikk er en av alle mine svake sider :-), men det går jo bra så lenge man har gode hjelpere... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...