Gå til innhold

Kontakt med pasient fra praksisplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt praksisplass på et sted i forbindelse med psykiatrisk praksis i sykepleiens grunnstudium, har vært student i 8 uker på dette stedet. Her fikk jeg kontakt med en pasient som jeg fant ut var en venn av en annen venn av meg. Han ga meg MSN adressen sin, og sa at hvis jeg ville kunne jeg snakke mer med han der. Jeg har lappen med denne MSN adressen på liggende, vurderer kanskje å ta kontakt, kun for vennskapelig snakk og fordi en han kjenner er en jeg kjenner.

Han er ikke lenger min pasient. Med tanke på loven, har jeg lov til å ha kontakt med han privat? Bryr meg ikke om eventuelle moralske synspunkter, jeg bare lurer på om jeg har lov.

Jeg vet om mange studenter som har kontakt med eldre mennesker fra de var på praksis i hjemmelykepleien, og noen av de har besøkt disse "bestemødrene" i etterkant. Hvordan er dette annerledes enn å ha kontakt med han jeg har tenkt å ha kontakt med?

Som sykepleier kan man jo komme til å få pasienter som man kjenner fra private forhold, skal man bare overse alle mennesker til slutt da, bare fordi de er pasienter og du er sykepleier? Til slutt har man ingen venner da, fordi de kanskje har vært pasienten din ved sykehuset eller lignende?

Skrevet

Ja, det har du lov til. Du er ikke lenger hans sykepleier og han er ikke lenger din pasient. I følge loven har ikke helsepersonell lov til å innlede kjærlighets- eller seksuelle forhold med pasientene, men det er jo ikke dette du har gjort her.

Skrevet

Tror det er mest uskrevne regler ute og går med det derre, man skal ikke ha noe som helst forhold til pasienter utenom selve behandlingen, altså mens man behandler de, men om dere velger å bli venner, kjærester eller whatever etter det klarer ikke jeg å se noen problemer med det.

Jeg hadde en psykiatrisk sykepleier en gang som var på hjemmebesøk og vi fant tonen på en eller annen merkelig måte og da møttes vi utenom selve behandlingen også, mens jeg gikk i behandling, det ble jo litt merkelig kan du si, og da brøt vi en uskreven regel, men ikke noe lov. tror jeg da.... kan ikke tenke meg det.

Skrevet

Kom faktisk oppi en helt identisk situasjon ifm min psykiatripraksis. Jeg valgte til og med å gi ham min e-mailadresse da han spurte etter denne på min siste praksis (hadde blitt godt kjent med ham og visste han var en harmløs pasient). Dermed tok han kontakt med meg et par mnd senere. Vi holdt kontakt på mail en stund og møttes en gang for å gå en tur. Etterhvert bare dabbet det av. Det var hyggelig så lenge det varte og jeg har vel aldri angret på dette, selv om jeg i starten tenkte som deg, på om det kanske ikke var etisk og faglig riktig av meg. Vet derimot i dag at det ikke er noen lover som tilsier at en ikke kan ha kontakt med tidligere pasienter. Du må derimot være obs på taushetsplikten din, dersom folk begynner å spør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...