Gjest Mom33 Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Staff har igjen meninger som går helt på tvers av mine: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=187154 Lurer på hvordan den mannen er satt sammen i toppen?! 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 vittig, samme innlegg He-he, jeg svarte i din tråd, jeg, uten å registrere det. Samma det - gubben er jo ikke god uansett. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 He-he, jeg svarte i din tråd, jeg, uten å registrere det. Samma det - gubben er jo ikke god uansett. Nei det der er jo hårreisende. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke sikker på om jeg er uenig med ham. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 EN ting skal Staff ha - han er tøff, og han står for sine meninger. At disse meningene stort sett strider mot sunn fornuft og rettsfølelse, er noe helt annet... Det jeg syntes var mest morsomt, er at han kristiserer nordmenn for deres selvgodhet. Sier HAN, norges mest selvgode mann:-) 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke sikker på om jeg er uenig med ham. Så det norske samfunn svikter mao menn fra andre kulturer ved å dømme dem for drap på sine kvinner? Jeg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke sikker på om jeg er uenig med ham. Å gi strafferabatt fordi man dreper pga sin ære (hvordan skal man måle om det er "nok ære" som blir tråkket på?) er det samme som å si at akkurat det mennesket liv var ikke så mye verdt. Jeg mener at et drap er et drap, og at det er skjerpende omstendigheter dersom det er ektefellen som utfører det. Man kan til en viss grad beskytte seg mot farlige situasjoner, som f.eks. å ikke krangle i taxikø, ikke oppsøke steder med gjengkriminalitet, men i sitt eget hjem, i forhold til sin egen ektefelle kan man ikke beskytte seg selv. Derfor blir slike drap enda mer grusomme på en måte. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Å gi strafferabatt fordi man dreper pga sin ære (hvordan skal man måle om det er "nok ære" som blir tråkket på?) er det samme som å si at akkurat det mennesket liv var ikke så mye verdt. Jeg mener at et drap er et drap, og at det er skjerpende omstendigheter dersom det er ektefellen som utfører det. Man kan til en viss grad beskytte seg mot farlige situasjoner, som f.eks. å ikke krangle i taxikø, ikke oppsøke steder med gjengkriminalitet, men i sitt eget hjem, i forhold til sin egen ektefelle kan man ikke beskytte seg selv. Derfor blir slike drap enda mer grusomme på en måte. Jeg sa at jeg ikke er - sikker - på om jeg er uenig med ham, ikke at jeg er enig med ham. Det er mange momenter som spiller inn ved straffutmåling, for eksempel om drapet er begått i affekt. Ved æresdrap vil den skyldige ikke i like stor grad ha et "valg" som i mange andre situasjoner. (Hvem har vel ikke opplevd å bli presset til ting de egentlig ikke vil av familien?). Æresdrap er også overlagt drap, noe som er en skjerpende omstendighet og gir mulighet for lovens strengeste straff, 21 års fengsel. For et "normalt", forsettlig drap er maksimumsstraffen 15 års fengsel. For anledningen litt i rollen som djevelens advokat, 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Så det norske samfunn svikter mao menn fra andre kulturer ved å dømme dem for drap på sine kvinner? Jeg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener Det er jo slett ikke snakk om frifinnelse, de skal selvfølgelig dømmes for drap som alle andre drapsmenn. Det er snakk om straffutmålingen, og i hvilken grad og i hvilken retning det skal spille inn at det er snakk om et æresdrap. Eksempelet Staff nevner er 15 års fengsel i stedet for 17 års fengsel. Kanskje ikke helt tilfeldig? 15 år er maksimumsstraffen for "vanlige" drap, uten spesielt skjerpende omstendigheter. Æresdrap vil (stort sett) alltid være overlagt, en skjerpende omstendighet som gir anledning til å bruke lovens strengeste straff, 21 års fengsel. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Det er jo slett ikke snakk om frifinnelse, de skal selvfølgelig dømmes for drap som alle andre drapsmenn. Det er snakk om straffutmålingen, og i hvilken grad og i hvilken retning det skal spille inn at det er snakk om et æresdrap. Eksempelet Staff nevner er 15 års fengsel i stedet for 17 års fengsel. Kanskje ikke helt tilfeldig? 15 år er maksimumsstraffen for "vanlige" drap, uten spesielt skjerpende omstendigheter. Æresdrap vil (stort sett) alltid være overlagt, en skjerpende omstendighet som gir anledning til å bruke lovens strengeste straff, 21 års fengsel. Jeg skjønner jo at det ikke er snakk om frifinnelse. Men jeg synes det er urimelig at man skal gi rabatt for et overlagt drap. Han vil jo også gi rabatt for drap som foregår i affekt (som i seg selv blir "rabattert" fordi de som regel ikke er overlagte drap.) For meg blir dette helt feil. Jeg mener at æresdrap er en form for drap som er like ille som alle andre overlagte drap. Når man må ta et annet menneskes liv for å gjenopprette egen ære, skal ikke dette rabatteres, mener 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg skjønner jo at det ikke er snakk om frifinnelse. Men jeg synes det er urimelig at man skal gi rabatt for et overlagt drap. Han vil jo også gi rabatt for drap som foregår i affekt (som i seg selv blir "rabattert" fordi de som regel ikke er overlagte drap.) For meg blir dette helt feil. Jeg mener at æresdrap er en form for drap som er like ille som alle andre overlagte drap. Når man må ta et annet menneskes liv for å gjenopprette egen ære, skal ikke dette rabatteres, mener Enig med deg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Så det norske samfunn svikter mao menn fra andre kulturer ved å dømme dem for drap på sine kvinner? Jeg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener ''eg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener'' Hedlt enig! Nå må vi f*** ta meg slutte å dille med menn (og neon kvinner!) med slike oppfatninger - bosetter de seg her i Norge så får de jaggu følge våre skikker og lover også! Det som skjer er overgrep av verste sort mot kvinnene, fra den norske stat som ikke er i stand til å beskytte dem! *Snøft* 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg skjønner jo at det ikke er snakk om frifinnelse. Men jeg synes det er urimelig at man skal gi rabatt for et overlagt drap. Han vil jo også gi rabatt for drap som foregår i affekt (som i seg selv blir "rabattert" fordi de som regel ikke er overlagte drap.) For meg blir dette helt feil. Jeg mener at æresdrap er en form for drap som er like ille som alle andre overlagte drap. Når man må ta et annet menneskes liv for å gjenopprette egen ære, skal ikke dette rabatteres, mener At et drap er overlagt fører til at straffen skjerpes, det er ikke drap som ikke er overlagt (eller har andre skjerpende omstendigheter) blir "rabattert". Utgangspunktet er at alle forsettlige drap har en strafferamme på mellom 6 og 15 års fengsel. Og så er det sånn at omstendigheter rundt drapet/aspekter ved drapet kan føre til at strafferammen ikke gjelder, enten utvidet til 21 års fengsel eller at en kan gå under 6 års fengsel. Det er mange ting som er med på å avgjøre hvor streng straffen blir i det enkelte tilfellet. De fleste av dem er ikke en gang nevnt i loven. Gjerningsmannens alder blir for eksempel tillagt vekt. Er det riktig? Mener du at om det er æresdrap eller ikke ikke skal ha noen betydning for straffutmålingen, eller mener du at det skal være skjerpende? Jeg vil gjerne høre din begrunnelse for det, i alle fall hvis du mener det skal tillegges vekt i skjerpende retning. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 ''eg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener'' Hedlt enig! Nå må vi f*** ta meg slutte å dille med menn (og neon kvinner!) med slike oppfatninger - bosetter de seg her i Norge så får de jaggu følge våre skikker og lover også! Det som skjer er overgrep av verste sort mot kvinnene, fra den norske stat som ikke er i stand til å beskytte dem! *Snøft* I en straffesak er det gjerningsmannen og ikke offeret som står i sentrum. Og med den vide strafferammen som er for forsettlig drap, fra 6 til 15 års fengsel, ved spesielt skjerpende omstendigheter opp til 21 års fengsel, er det mange ting som tillegges vekt for å bestemme hvor straffen skal ligge. Æresdrap er bare en av disse tingene, og Staff mener det taler for en mildere straff. Og jo mer jeg tenker på det, jo mer tilbøyelig er jeg til å være enig. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 At et drap er overlagt fører til at straffen skjerpes, det er ikke drap som ikke er overlagt (eller har andre skjerpende omstendigheter) blir "rabattert". Utgangspunktet er at alle forsettlige drap har en strafferamme på mellom 6 og 15 års fengsel. Og så er det sånn at omstendigheter rundt drapet/aspekter ved drapet kan føre til at strafferammen ikke gjelder, enten utvidet til 21 års fengsel eller at en kan gå under 6 års fengsel. Det er mange ting som er med på å avgjøre hvor streng straffen blir i det enkelte tilfellet. De fleste av dem er ikke en gang nevnt i loven. Gjerningsmannens alder blir for eksempel tillagt vekt. Er det riktig? Mener du at om det er æresdrap eller ikke ikke skal ha noen betydning for straffutmålingen, eller mener du at det skal være skjerpende? Jeg vil gjerne høre din begrunnelse for det, i alle fall hvis du mener det skal tillegges vekt i skjerpende retning. Jeg mener at det er ett fett om noen er drept pga ære, pga utroskap, pga at mannen i huset har mistet jobben og er redd for konsekvensene og dermed dreper familien. Jeg synes også at strafferammene for overlagte drap er for lave. Jeg mener man skal se på omstendighetene rundt det enkelte drap. Jeg synes det skal være skjerpende blant annet - når offeret er i en avhengighetssituasjon til drapsmannen/kvinnen. Jeg synes f.eks at det er latterlig at en pappa som mishandler (repetitivt) sitt barn, slik at det ender med døden, får fem år i fengsel. - Når et drap inbefatter ytterlige kriminelle handlinger forut eller etter selve mordhandlingen (voldtekt, mishandling, frihetsberøvelse, forfølgelse etc). 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 I en straffesak er det gjerningsmannen og ikke offeret som står i sentrum. Og med den vide strafferammen som er for forsettlig drap, fra 6 til 15 års fengsel, ved spesielt skjerpende omstendigheter opp til 21 års fengsel, er det mange ting som tillegges vekt for å bestemme hvor straffen skal ligge. Æresdrap er bare en av disse tingene, og Staff mener det taler for en mildere straff. Og jo mer jeg tenker på det, jo mer tilbøyelig er jeg til å være enig. Men hvorfor er du tilbøyelig til å være enig? Hva er argumentet for at æresdrap skal gi strafferabatt? 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg mener at det er ett fett om noen er drept pga ære, pga utroskap, pga at mannen i huset har mistet jobben og er redd for konsekvensene og dermed dreper familien. Jeg synes også at strafferammene for overlagte drap er for lave. Jeg mener man skal se på omstendighetene rundt det enkelte drap. Jeg synes det skal være skjerpende blant annet - når offeret er i en avhengighetssituasjon til drapsmannen/kvinnen. Jeg synes f.eks at det er latterlig at en pappa som mishandler (repetitivt) sitt barn, slik at det ender med døden, får fem år i fengsel. - Når et drap inbefatter ytterlige kriminelle handlinger forut eller etter selve mordhandlingen (voldtekt, mishandling, frihetsberøvelse, forfølgelse etc). ''- når offeret er i en avhengighetssituasjon til drapsmannen/kvinnen.'' Enig. ''Jeg synes f.eks at det er latterlig at en pappa som mishandler (repetitivt) sitt barn, slik at det ender med døden, får fem år i fengsel.'' Pappaen kan da ikke være dømt for forsettlig drap, men kanskje uaktsomt drap eller legemsbeskadigelse med døden til følge. Minstestraffen for forsettlig drap er seks års fengsel. ''- Når et drap inbefatter ytterlige kriminelle handlinger forut eller etter selve mordhandlingen (voldtekt, mishandling, frihetsberøvelse, forfølgelse etc).'' Enig. Noe av det du nevner (f.eks. voldtekt) kan gå inn under "skjule eller lette annen forbrytelse", og da er maksimumsstraffen 21 år. I de eksemplene du nevner er det ikke sikkert at det er snakk om forsettlig drap. Uansett vil gjerningsmannen bli dømt for de andre forbrytelsene, som voldtekt i tillegg til drapet. Hva synes du bør være strafferammen for overlagt drap? 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Men hvorfor er du tilbøyelig til å være enig? Hva er argumentet for at æresdrap skal gi strafferabatt? Ved æresdrap er gjerningsmannens mulighet til ikke å drepe mindre enn i andre tilsvarende saker. Han blir utsatt for et voldsomt press, fra folk rundt seg og kanskje også fra familien. Du kan kanskje si at hans "subjektive skyld" er mindre enn for andre drapsmenn (ved ellers like drap). Begrunnelsen for å straffe forsettlig drap strengere enn uaktsomt drap er at ved forsett vet gjerningsmannen hva han gjør, og har større mulighet til å stoppe/la være. Ved æresdrap er gjerne presset fra familien/folk rundt så sterkt at han ikke har like stor mulighet til å velge å ikke drepe. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Ved æresdrap er gjerningsmannens mulighet til ikke å drepe mindre enn i andre tilsvarende saker. Han blir utsatt for et voldsomt press, fra folk rundt seg og kanskje også fra familien. Du kan kanskje si at hans "subjektive skyld" er mindre enn for andre drapsmenn (ved ellers like drap). Begrunnelsen for å straffe forsettlig drap strengere enn uaktsomt drap er at ved forsett vet gjerningsmannen hva han gjør, og har større mulighet til å stoppe/la være. Ved æresdrap er gjerne presset fra familien/folk rundt så sterkt at han ikke har like stor mulighet til å velge å ikke drepe. Jeg forstår ditt argument. men ut fra tanken om at ethvert menneske er ansvarlig for sine egne handlinger, mener jeg likevel at kulturelt press skal gi strafferabatt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.