Sofline Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Så det norske samfunn svikter mao menn fra andre kulturer ved å dømme dem for drap på sine kvinner? Jeg velger å ta kvinnens side: Dersom vi IKKE dømmer drap like hardt om det er snakk om æresdrap, svikter vi kvinnene - mener ENIG! 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Ved æresdrap er gjerningsmannens mulighet til ikke å drepe mindre enn i andre tilsvarende saker. Han blir utsatt for et voldsomt press, fra folk rundt seg og kanskje også fra familien. Du kan kanskje si at hans "subjektive skyld" er mindre enn for andre drapsmenn (ved ellers like drap). Begrunnelsen for å straffe forsettlig drap strengere enn uaktsomt drap er at ved forsett vet gjerningsmannen hva han gjør, og har større mulighet til å stoppe/la være. Ved æresdrap er gjerne presset fra familien/folk rundt så sterkt at han ikke har like stor mulighet til å velge å ikke drepe. Forresten: Det er bra at noen tar på seg rollen som djevelens advokat! Viktig! 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg sa at jeg ikke er - sikker - på om jeg er uenig med ham, ikke at jeg er enig med ham. Det er mange momenter som spiller inn ved straffutmåling, for eksempel om drapet er begått i affekt. Ved æresdrap vil den skyldige ikke i like stor grad ha et "valg" som i mange andre situasjoner. (Hvem har vel ikke opplevd å bli presset til ting de egentlig ikke vil av familien?). Æresdrap er også overlagt drap, noe som er en skjerpende omstendighet og gir mulighet for lovens strengeste straff, 21 års fengsel. For et "normalt", forsettlig drap er maksimumsstraffen 15 års fengsel. For anledningen litt i rollen som djevelens advokat, Hei, jeg har lest alle innleggene i begge disse trådene, og jeg synes det er svært interessant å lese det du skriver. Jeg hørte om Staffs uttalelser på radioen i morges, og reagerte som 'folk flest' i denne tråden med å riste på hodet og stemple han som en dust. Jeg synes det er flott at du ikke er den som roper "Korsfest! Korsfest!", verken når det gjelder Staffs uttalelser eller gjerningsmennene i disse sakene. For dersom man skal fortsette å ha som et ideal at Norge skal være en rettsstat, må vi også kunne gi enhver gjerningsmann en fair rettssak, og en fair gjennomgang av _alle_ de momenter som kan ha betyding for bl a straffeutmålingen. Men jeg vil neppe gå så langt som til å være enig med Staff i at æresdrap på generelt grunnlag skal behandles mildere. Vi har jo norske varianter av 'æresdrap' også, selv om kanskje de fleste av dem karakteriseres som 'familietragedie' fordi gjerningsmannen også tok sitt eget liv. Men det var jo en sak (fra Bergen??) for et par år siden der en tidligere offiser skjøt ned kona si i et parkeringshus. Han ble dømt ganske så strengt, hvis jeg husker riktig. Det er ikke riktig at folk med utenlandsk opprinnelse som har like forkvaklede æresbegreper som denne norske mannen 'på generelt grunnlag' skal bedømmes mildere enn han. Spørsmålet er vel å vurdere 'hvem' man er under påvirkning/press av. Er det en mer 'udefinert' gruppe mennesker som kanskje ikke engang bor i Norge, men man frykter for familiens renommé i hjemlandet?? Eller er det f eks en far som presser/påvirker sønnen til å drepe sin egen søster? Sistnevnte eksempel er helt klart mer sammenlignbart med Baneheia-saken, der den ene fikk litt lavere straff enn den andre, enn tilfeller der 'presset' kanskje først og fremst er i gjerningsmannens eget hode - basert på _hans_ oppfattelse av hva 'de andre' vil mene/tro. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg forstår ditt argument. men ut fra tanken om at ethvert menneske er ansvarlig for sine egne handlinger, mener jeg likevel at kulturelt press skal gi strafferabatt. ''mener jeg likevel at kulturelt press skal gi strafferabatt.'' Har du glemt en "ikke"? Jeg er litt usikker på hva du mener. 0 Siter
KaVa Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 ''mener jeg likevel at kulturelt press skal gi strafferabatt.'' Har du glemt en "ikke"? Jeg er litt usikker på hva du mener. Jupp :-) Glemte et ikke :-) (skjønner at det ble forvirrende :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.