pekkaline Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Det mener Staff at de bør få, de som dreper for å beholde æren. Har ikke hært på maken! Han begynner vel å bli gammel han her........ Når tid pensjonerer advokater seg? 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article535070.ece 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg tror ikke advokater pensjonerer seg på samme måte som "vanlige" arbeidstakere... Dessverre. Dette føyer seg jo inn i rekken av uforståelige uttalelser den mannen har kommet med, han hadde jo noen svært spesielle meninger om pedofili for bare få år siden. Så direkte overraskende er det jo ikke. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Jeg tror ikke advokater pensjonerer seg på samme måte som "vanlige" arbeidstakere... Dessverre. Dette føyer seg jo inn i rekken av uforståelige uttalelser den mannen har kommet med, han hadde jo noen svært spesielle meninger om pedofili for bare få år siden. Så direkte overraskende er det jo ikke. Vi har vel alle lov til å mene det vi vil, men å gå ut med en slik uttalelse burde ikke vært lov, spesielt fordi han er såpass kjent som han er.. Skal man liksom ha sympati for de som dreper eketefellen sinn? Nei huff. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Vi har vel alle lov til å mene det vi vil, men å gå ut med en slik uttalelse burde ikke vært lov, spesielt fordi han er såpass kjent som han er.. Skal man liksom ha sympati for de som dreper eketefellen sinn? Nei huff. Nemlig, han må mene hva han vil, men å gå ut på denne måten er direkte krenkende overfor ofrene - og ikke minst, det gir jo et helt merkelig signal. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Vi har vel alle lov til å mene det vi vil, men å gå ut med en slik uttalelse burde ikke vært lov, spesielt fordi han er såpass kjent som han er.. Skal man liksom ha sympati for de som dreper eketefellen sinn? Nei huff. Ytringsfriheten da? En av grunnsteinene i et demokrati? 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Ytringsfriheten da? En av grunnsteinene i et demokrati? Joda, men noen ganger så får de ytre sitt eget i dusjen mener jeg Han må nok like å provosere folk. Det har jo nettopp vært masse skriving om drap på denne måten..Han bare _måtte_ komme med noe snålt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Husk at han ikke taler med objektiv røst, han uttaler seg gjerne i forbindelse med en spesiell sak, og da til støtte for sin klient. Enig i at det høres "høl i huet" ut, selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap, i og med at de ofte gjør dem for familiens skyld, og ikke for sin egen. Men mindre straff av den grunn? Ikke i dette landet, i hvertfall. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Husk at han ikke taler med objektiv røst, han uttaler seg gjerne i forbindelse med en spesiell sak, og da til støtte for sin klient. Enig i at det høres "høl i huet" ut, selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap, i og med at de ofte gjør dem for familiens skyld, og ikke for sin egen. Men mindre straff av den grunn? Ikke i dette landet, i hvertfall. Staff har det med å komme med utsagn på "objektivt" grunnlag, dvs. uten at det er knyttet opp mot en spesiell sak/klient. ''selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap'' Hvorfor vil du ikke at dette momentet skal spille inn ved straffutmålingen? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Staff har det med å komme med utsagn på "objektivt" grunnlag, dvs. uten at det er knyttet opp mot en spesiell sak/klient. ''selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap'' Hvorfor vil du ikke at dette momentet skal spille inn ved straffutmålingen? En kan ikke forsvare at noen tar menneskeliv med denne begrunnelse, i hvertfall ikke i vår kultur. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Joda, men noen ganger så får de ytre sitt eget i dusjen mener jeg Han må nok like å provosere folk. Det har jo nettopp vært masse skriving om drap på denne måten..Han bare _måtte_ komme med noe snålt. Han liker sikkert å provosere folk. Og noen ganger er det nødvendig for å sette i gang tankevirksomheten. Det er liksom "opplest og vedtatt" at æresdrap er mye verre enn andre drap, og at det derfor skal straffes strengere. Sett fra offerets side er æresdrap verre enn mange andre drap, i praksis blir det jo en slags dødsstraff for ikke å følge familiens vilje. Men hvis du ser det fra gjerningsmannens side, hvorfor skal æresdrap straffes strengere enn andre drap? Det er den samme familien/kulturen som tvinger dem til å drepe. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 En kan ikke forsvare at noen tar menneskeliv med denne begrunnelse, i hvertfall ikke i vår kultur. En kan ikke forsvare at noen mennesker dreper andre. Uansett begrunnelse. (Med noen få og sjeldne unntak som krig bl.a.) Men ved straffutmålingen er det mange ting som tillegges vekt. Gjerningsmannens alder blir for eksempel tillagt vekt. Er det lettere å forsvare at en på 18 eller 80 dreper, enn at en på 40 gjør det? At det er et æresdrap er et sentralt aspekt ved drapet. Hvorfor skal akkurat dette momentet være uten betydning? Eventuelt hvorfor skal det trekke i skjerpende retning? 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Han liker sikkert å provosere folk. Og noen ganger er det nødvendig for å sette i gang tankevirksomheten. Det er liksom "opplest og vedtatt" at æresdrap er mye verre enn andre drap, og at det derfor skal straffes strengere. Sett fra offerets side er æresdrap verre enn mange andre drap, i praksis blir det jo en slags dødsstraff for ikke å følge familiens vilje. Men hvis du ser det fra gjerningsmannens side, hvorfor skal æresdrap straffes strengere enn andre drap? Det er den samme familien/kulturen som tvinger dem til å drepe. Når de velger å bo i dette landet så får de følge vår kultur. Jo det mener jeg (,desverre)..... ''Det er den samme familien/kulturen som tvinger dem til å drepe.'' Skal vi alle bare lage noen sekter og kulturer med egne regler? Da tar det nok litt av her. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 En kan ikke forsvare at noen mennesker dreper andre. Uansett begrunnelse. (Med noen få og sjeldne unntak som krig bl.a.) Men ved straffutmålingen er det mange ting som tillegges vekt. Gjerningsmannens alder blir for eksempel tillagt vekt. Er det lettere å forsvare at en på 18 eller 80 dreper, enn at en på 40 gjør det? At det er et æresdrap er et sentralt aspekt ved drapet. Hvorfor skal akkurat dette momentet være uten betydning? Eventuelt hvorfor skal det trekke i skjerpende retning? Meget interessante spørsmål, som jeg ikke har noen klare svar på, i hvertfall ikke uten en grundigere vurdering enn jeg har anledning til nå. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Når de velger å bo i dette landet så får de følge vår kultur. Jo det mener jeg (,desverre)..... ''Det er den samme familien/kulturen som tvinger dem til å drepe.'' Skal vi alle bare lage noen sekter og kulturer med egne regler? Da tar det nok litt av her. Du kan jo prøve å lage din egen kultur, men vær klar over at det tar noen generasjoner, og du må få med deg en god del andre. Strafferammen for drap er i utgangspunktet 6 til 15 års fengsel, ved skjerpende omstendigheter er maksimumsstraffen 21 års fengsel. Det gir ganske stort spillerom ved straffutmåling, og det er mange momenter som spiller inn når lengden på straffen skal avgjøres. Hvorfor skal ikke det at det er snakk om æresdrap spille inn? Og hvorfor er det så selvsagt at det skal trekke i skjerpende retning? 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Du kan jo prøve å lage din egen kultur, men vær klar over at det tar noen generasjoner, og du må få med deg en god del andre. Strafferammen for drap er i utgangspunktet 6 til 15 års fengsel, ved skjerpende omstendigheter er maksimumsstraffen 21 års fengsel. Det gir ganske stort spillerom ved straffutmåling, og det er mange momenter som spiller inn når lengden på straffen skal avgjøres. Hvorfor skal ikke det at det er snakk om æresdrap spille inn? Og hvorfor er det så selvsagt at det skal trekke i skjerpende retning? Straffeutmålinger i norge er merkelige. Drap er drap, og når man dreper sine egne da bør man virkelig kunne ha det svart på hvitt at man er gal? Da får de vel mindre straff og det er jo dumt. Det finnes altfor mange smutthull når noen skal dømmes for noe. 6-15 år er jo ingenting. Skal man ta noens liv så får man svi for det, det burde vært dobbelt så mye. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Straffeutmålinger i norge er merkelige. Drap er drap, og når man dreper sine egne da bør man virkelig kunne ha det svart på hvitt at man er gal? Da får de vel mindre straff og det er jo dumt. Det finnes altfor mange smutthull når noen skal dømmes for noe. 6-15 år er jo ingenting. Skal man ta noens liv så får man svi for det, det burde vært dobbelt så mye. "når man dreper sine egne da bør man virkelig kunne ha det svart på hvitt at man er gal" Denne setningen skjønte jeg ikke hva du mente med. Jeg er ikke enig med deg, jeg synes strafferammene i Norge er strenge nok. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Straffeutmålinger i norge er merkelige. Drap er drap, og når man dreper sine egne da bør man virkelig kunne ha det svart på hvitt at man er gal? Da får de vel mindre straff og det er jo dumt. Det finnes altfor mange smutthull når noen skal dømmes for noe. 6-15 år er jo ingenting. Skal man ta noens liv så får man svi for det, det burde vært dobbelt så mye. Hva vil du oppnå med å skjerpe straffene? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Staff har det med å komme med utsagn på "objektivt" grunnlag, dvs. uten at det er knyttet opp mot en spesiell sak/klient. ''selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap'' Hvorfor vil du ikke at dette momentet skal spille inn ved straffutmålingen? Jeg er usikker på om man får redusert straff i Norge dersom man dreper pga sterk påvirkning fra andre? Hvis så er, så gjelder jo dette i høyeste grad også æresdrap. Samtidig må man kunne dømme de som evt har vært med på denne påvirkningen, noe jeg ikke vet om skjer i forbindelse med slike drap? 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg er usikker på om man får redusert straff i Norge dersom man dreper pga sterk påvirkning fra andre? Hvis så er, så gjelder jo dette i høyeste grad også æresdrap. Samtidig må man kunne dømme de som evt har vært med på denne påvirkningen, noe jeg ikke vet om skjer i forbindelse med slike drap? Jeg er ikke sikker på om straffen blir satt ned hvis man dreper under sterk påvirkning fra andre. Eller var ikke det et av momentene som førte til at den ene av gjerningsmennene i Baneheia-saken fikk "mildere" straff enn han andre? Jeg husker ærlig talt ikke detaljene, det må jeg bare innrømme. De som utøver påvirkningen kan bli dømt for medvirkning til drap, det kommer an på hvordan påvirkningen har skjedd. Utfrysing fra miljøet er ikke nok til å dømme noen for medvirkning, men det kan kanskje være nok til at noen føler seg presset til drap. Den som "bare" blir dømt for medvirkning kan også straffes strengere enn den som faktisk har utført drapet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.