pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 "når man dreper sine egne da bør man virkelig kunne ha det svart på hvitt at man er gal" Denne setningen skjønte jeg ikke hva du mente med. Jeg er ikke enig med deg, jeg synes strafferammene i Norge er strenge nok. Det virker ikke som at straffen skremmer folk fra å gjøre lovbrudd slik som den burde gjøre.... 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Det virker ikke som at straffen skremmer folk fra å gjøre lovbrudd slik som den burde gjøre.... Hvis "eneste" formålet med straff er å hindre lovbrudd er det ikke sikkert det hadde vært nødvendig med straff for drap i det hele tatt. De fleste synes nok det hadde vært så ille å bli avslørt som drapsmann at tanken på det hadde vært nok til at de lar være å drepe. :- ) Ut i fra det synspunktet er det viktigere å straffe fartsovertredelser strengt enn drap. Det følger jo ikke særlig mye sosial fordømmelse med å kjøre 100 i 90-sone. :- ) Alle undersøkelser jeg har lest/hørt om tyder på at lengden på straffen (over et visst minimum) ikke øker den preventive effekten av straff. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Hvis "eneste" formålet med straff er å hindre lovbrudd er det ikke sikkert det hadde vært nødvendig med straff for drap i det hele tatt. De fleste synes nok det hadde vært så ille å bli avslørt som drapsmann at tanken på det hadde vært nok til at de lar være å drepe. :- ) Ut i fra det synspunktet er det viktigere å straffe fartsovertredelser strengt enn drap. Det følger jo ikke særlig mye sosial fordømmelse med å kjøre 100 i 90-sone. :- ) Alle undersøkelser jeg har lest/hørt om tyder på at lengden på straffen (over et visst minimum) ikke øker den preventive effekten av straff. Jeg forstår hva du skriver, men hvem skal da straffes om mordere ikke skulle straffes? Bilister? Det høres helt skjevt ut for meg............ Hvorfor kan ikke folk la andres liv være? Vi er ikke skapt for å drepe hverandre. Vet du hva, denne diskusjonen kan bli dritlang Jeg ser på drap som det verste som kan skje. Men du synes ikke det er så ille, de trenger ikke straffes??? Vi gir oss, du mener ditt og jeg mitt 0 Siter
skal Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 En kan ikke forsvare at noen mennesker dreper andre. Uansett begrunnelse. (Med noen få og sjeldne unntak som krig bl.a.) Men ved straffutmålingen er det mange ting som tillegges vekt. Gjerningsmannens alder blir for eksempel tillagt vekt. Er det lettere å forsvare at en på 18 eller 80 dreper, enn at en på 40 gjør det? At det er et æresdrap er et sentralt aspekt ved drapet. Hvorfor skal akkurat dette momentet være uten betydning? Eventuelt hvorfor skal det trekke i skjerpende retning? Jeg tenker at ved å gi mildere staffer ved æresdrap, så viser man en viss aksept for delen av kulturen. Forsterker den. Det vil kunne brukes som argument av onkler/fedre osv. "Det er ikke like farlig som å drepe noen andre". Det er ikke et signal jeg ønsker skal sendes ut. Men husker ikke om dette er noe som man har lov til å ta hensyn til, leenge siden videregående visst.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg er ikke sikker på om straffen blir satt ned hvis man dreper under sterk påvirkning fra andre. Eller var ikke det et av momentene som førte til at den ene av gjerningsmennene i Baneheia-saken fikk "mildere" straff enn han andre? Jeg husker ærlig talt ikke detaljene, det må jeg bare innrømme. De som utøver påvirkningen kan bli dømt for medvirkning til drap, det kommer an på hvordan påvirkningen har skjedd. Utfrysing fra miljøet er ikke nok til å dømme noen for medvirkning, men det kan kanskje være nok til at noen føler seg presset til drap. Den som "bare" blir dømt for medvirkning kan også straffes strengere enn den som faktisk har utført drapet. Ok. Når det gjelder Baneheiasaken tror jeg du har rett. 0 Siter
skal Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg forstår hva du skriver, men hvem skal da straffes om mordere ikke skulle straffes? Bilister? Det høres helt skjevt ut for meg............ Hvorfor kan ikke folk la andres liv være? Vi er ikke skapt for å drepe hverandre. Vet du hva, denne diskusjonen kan bli dritlang Jeg ser på drap som det verste som kan skje. Men du synes ikke det er så ille, de trenger ikke straffes??? Vi gir oss, du mener ditt og jeg mitt Orio har da ikke skrevet et ord om at drap ikke er ille??? Les nå hva folk skriver! hilsen morgengretten 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Orio har da ikke skrevet et ord om at drap ikke er ille??? Les nå hva folk skriver! hilsen morgengretten haha. Les du også Han mener bilister kanskje bør straffes hardere og drap mildere..... som jeg ser det. Du er sikkert søt når du er sur *Erte erte* 0 Siter
skal Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 haha. Les du også Han mener bilister kanskje bør straffes hardere og drap mildere..... som jeg ser det. Du er sikkert søt når du er sur *Erte erte* ''Hvis "eneste" formålet med straff er å hindre lovbrudd '' og så kommer resten av innlegget. ''hvis'' Men det er det jo ikke. og jeg er svært lite søt ;-p 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg forstår hva du skriver, men hvem skal da straffes om mordere ikke skulle straffes? Bilister? Det høres helt skjevt ut for meg............ Hvorfor kan ikke folk la andres liv være? Vi er ikke skapt for å drepe hverandre. Vet du hva, denne diskusjonen kan bli dritlang Jeg ser på drap som det verste som kan skje. Men du synes ikke det er så ille, de trenger ikke straffes??? Vi gir oss, du mener ditt og jeg mitt Jeg mener slett ikke at drapsmenn ikke skal straffes, drap er noe av det som fortjener strenges straff. Det er argumentet om at strengs straffer gir færre drap jeg mener ikke helt holder mål. Drapsmenn har begått en grufull handling, og fortjener å lide for det. Rett og slett hevnlyst fra min side, kan du si. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 haha. Les du også Han mener bilister kanskje bør straffes hardere og drap mildere..... som jeg ser det. Du er sikkert søt når du er sur *Erte erte* HUN, ikke han, om jeg får be. Og du har oversett et lite HVIS, som faktisk er avgjørende for å forstå hva jeg mener. Jeg mener ikke at fartssyndere skal straffes strengere enn drapsmenn, men at begrunnelsen for å straffe drapsmenn må være en annen enn at streng straff vil hindre flere drap. Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. PS. Jeg tror ikke skal er så veldig søt når hun(?) er morgengretten og sint. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Jeg mener slett ikke at drapsmenn ikke skal straffes, drap er noe av det som fortjener strenges straff. Det er argumentet om at strengs straffer gir færre drap jeg mener ikke helt holder mål. Drapsmenn har begått en grufull handling, og fortjener å lide for det. Rett og slett hevnlyst fra min side, kan du si. ''Det er argumentet om at strengs straffer gir færre drap jeg mener ikke helt holder mål.'' Ok misforstod deg nok en smule. Ja de bør lide når de har gjort noe slikt. 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Jeg tenker at ved å gi mildere staffer ved æresdrap, så viser man en viss aksept for delen av kulturen. Forsterker den. Det vil kunne brukes som argument av onkler/fedre osv. "Det er ikke like farlig som å drepe noen andre". Det er ikke et signal jeg ønsker skal sendes ut. Men husker ikke om dette er noe som man har lov til å ta hensyn til, leenge siden videregående visst.... Den slags betraktninger tar høyesterett hensyn til. 0 Siter
skal Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 HUN, ikke han, om jeg får be. Og du har oversett et lite HVIS, som faktisk er avgjørende for å forstå hva jeg mener. Jeg mener ikke at fartssyndere skal straffes strengere enn drapsmenn, men at begrunnelsen for å straffe drapsmenn må være en annen enn at streng straff vil hindre flere drap. Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. PS. Jeg tror ikke skal er så veldig søt når hun(?) er morgengretten og sint. Takk! Ikke det minste faktisk! Og hun ja. Kaffe nå... 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 HUN, ikke han, om jeg får be. Og du har oversett et lite HVIS, som faktisk er avgjørende for å forstå hva jeg mener. Jeg mener ikke at fartssyndere skal straffes strengere enn drapsmenn, men at begrunnelsen for å straffe drapsmenn må være en annen enn at streng straff vil hindre flere drap. Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. PS. Jeg tror ikke skal er så veldig søt når hun(?) er morgengretten og sint. Er du en hun?? Orio har jeg automatisk knyttet til en han Beklager masse! Ja jeg svarte deg ang misforståelse. sorry. ''Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. PS. Jeg tror ikke skal er så veldig søt når hun(?) er morgengretten og sint.'' Jeg har faktisk (bank i bordet) aldri fått noen fartsbot. Jeg er livredd for å kjøre på både mennesker og dyr. Måtte bare erte "skal" litt når "skal" sier h*n er morgegretten Gutt eller jente? Nå tør jeg ikke si det... hehe 0 Siter
Sofline Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Nok et bevis på at det må være et eller annet galt med ham... 0 Siter
Sofline Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Husk at han ikke taler med objektiv røst, han uttaler seg gjerne i forbindelse med en spesiell sak, og da til støtte for sin klient. Enig i at det høres "høl i huet" ut, selv om jeg til en viss grad kan forstå at motivet for disse drapene er noe "mildere" enn en del andre drap, i og med at de ofte gjør dem for familiens skyld, og ikke for sin egen. Men mindre straff av den grunn? Ikke i dette landet, i hvertfall. Her kommer uttalelsen fra en bok. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 HUN, ikke han, om jeg får be. Og du har oversett et lite HVIS, som faktisk er avgjørende for å forstå hva jeg mener. Jeg mener ikke at fartssyndere skal straffes strengere enn drapsmenn, men at begrunnelsen for å straffe drapsmenn må være en annen enn at streng straff vil hindre flere drap. Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. PS. Jeg tror ikke skal er så veldig søt når hun(?) er morgengretten og sint. ''HUN, ikke han, om jeg får be. '' Jeg har ihvertfall alltid tenkt på deg som hunkjønn! ;-) ''Tenk på deg selv. Har du noen gang holdt deg til fartsgrensa for å slippe bot? Jeg tror ikke grunnen til at du ikke har drept noen er at du ikke vil risikere fengselsstraff. '' Enig! For mitt vedkommende er det ihvertfall ikke frykten for fengselsstraff som har fått meg fra å drepe folk! 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Ytringsfriheten da? En av grunnsteinene i et demokrati? Ytringsfirheten er viktig, 'selv om' det skulle være er tullinger som uttaler seg! ;-) 0 Siter
Orio Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Ytringsfirheten er viktig, 'selv om' det skulle være er tullinger som uttaler seg! ;-) Ytringsfriheten er aller viktigst når det som blir sagt er noe flertallet ikke er enig i. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Ytringsfriheten er aller viktigst når det som blir sagt er noe flertallet ikke er enig i. Absolutt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.