Gå til innhold

Har du klart å gå ned i vekt fra bmi over 30

Gjest bmi35

Anbefalte innlegg

Jeg henvender meg ikke til dere som slanker dere 4-5 kilo, det klarer jeg også. MEN finnes det noen som har vært virkelig stor som har klart å gå ned mange kilo, over 20.

Jeg vil gjerne høre hvordan dere klarte det, hvordan holder man rett fokus i månedsvis? Jeg har ikke tall på alle påbegynte livsstilsendringer, men etter en tid mister jeg gløden og faller tilbake til gamle synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min har gått ned fra bmi 33.5 til 28, 16 kg. Det har gått over flere år og uten de store endringene. Han har nesten helt sluttet å drikke brus og spiser mye mindre snop. Han spiser lite om kvelden og går en holdeplass lenger til bussen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kjenner to personer som nå i 2007 har vært med i www.vektklubb.no - og begge har lyktes i å kvitte seg med ca 20 kg så langt. Det er kanskje litt lurt med litt oppbacking og konkurranse med seg selv på det viset? *vurderer selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått fra BMI på litt over 28 til rett under 20 siden i januar i år, det utgjør snaue 28 kilo. Er medlem av vektklubb.no, men har ikke gått på noe kurs.

Målet var 20 kilo, de tok jeg av fra januar til st.hans. De resterende kiloene har jeg gått ned rett og slett fordi jeg er så redd for å legge på meg at jeg i stedet går ned et par tre hundre gram i uka selv om jeg ikke egentlig er på slanken mer.

Nå er utfordringen framover å holde vekta. Jeg vet av bitter erfaring at det er minst like vanskelig som å gå ned i vekt. Forskjellen fra tidligere forsøk er at jeg beveger meg mye mer enn jeg har gjort tidligere, og jeg har heller aldri klart å holde fokus så lenge som denne gangen.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til nå gått ned 17 kg på 11 måneder, som medlem av vektklubb.no. Har opplevd å få god støtte her, samt at det å legge inn vekten hver uke er et lite pressmiddel ovenfor meg selv.

Har ikke vært direkte på slankekur, men har tatt noen grep som gjør at vekten går sakte men sikkert nedover. Har endret litt på kosten, men spiser forsatt både snop og kaker. I tillegg har jeg etablert gode trimvaner.

Ønsker forsatt å gå ned en del kilo, så jeg har gitt meg selv 1-1,5 år til å bli kvitt disse kiloene. Siden jeg går ned så seint håper jeg også at det skal være lettere å holde kiloene borte i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har til nå gått ned 17 kg på 11 måneder, som medlem av vektklubb.no. Har opplevd å få god støtte her, samt at det å legge inn vekten hver uke er et lite pressmiddel ovenfor meg selv.

Har ikke vært direkte på slankekur, men har tatt noen grep som gjør at vekten går sakte men sikkert nedover. Har endret litt på kosten, men spiser forsatt både snop og kaker. I tillegg har jeg etablert gode trimvaner.

Ønsker forsatt å gå ned en del kilo, så jeg har gitt meg selv 1-1,5 år til å bli kvitt disse kiloene. Siden jeg går ned så seint håper jeg også at det skal være lettere å holde kiloene borte i etterkant.

Jeg er så imponert over deg Jorunn! Du er skikkelig flink altså! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løsningen

Her kommer noen gode/velmente (stryk det som ikke passer) råd:

Hvis du har en bmi på 35 så tyder det på at du enten har lav forbrenning eller en kropp som ikke er god nok til å si fra når du er mett. Da er det ikke så enkelt å slanke seg som for de som kun skal ned 4-5 kg.

Det som er viktig er at endringene du gjør ikke blir for mange og for store. Da vil du aldri klare å holde deg til dem. Mange små ting er bedre enn noen veldig store. Se på alt du spiser og drikker. Hva gir deg mange kalorier (f.eks. brus og juice), kan du gå over til sunnere alternativ? Folk flest ville nok blitt overrasket om de fant ut hvor mange kalorier de fikk i seg fra enkelte matvarer/drikkevarer. Visste du f.eks. at cider (5% alkohol) inneholder opptil 250 kcal pr dl? Det blir altså 2500 kcal for kun 2 stk halvlitere.

Ta trappa framfor heisen. Parker litt lenger unna på parkeringsplasser. Gå småturer. Vær mer aktiv generelt.

Du har sikkert hørt alt dette før. Hovedpoenget mitt er at du må gjøre mange, men små endringer. Liker du en viss type kaloririk mat er det meningsløst å droppe denne til fordel for salat. Det holder ikke i lengden. Prøv heller å gjøre maten mer sunn. Dropp smør, majones, dressing osv. Bruk litt mer grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Her kommer noen gode/velmente (stryk det som ikke passer) råd:

Hvis du har en bmi på 35 så tyder det på at du enten har lav forbrenning eller en kropp som ikke er god nok til å si fra når du er mett. Da er det ikke så enkelt å slanke seg som for de som kun skal ned 4-5 kg.

Det som er viktig er at endringene du gjør ikke blir for mange og for store. Da vil du aldri klare å holde deg til dem. Mange små ting er bedre enn noen veldig store. Se på alt du spiser og drikker. Hva gir deg mange kalorier (f.eks. brus og juice), kan du gå over til sunnere alternativ? Folk flest ville nok blitt overrasket om de fant ut hvor mange kalorier de fikk i seg fra enkelte matvarer/drikkevarer. Visste du f.eks. at cider (5% alkohol) inneholder opptil 250 kcal pr dl? Det blir altså 2500 kcal for kun 2 stk halvlitere.

Ta trappa framfor heisen. Parker litt lenger unna på parkeringsplasser. Gå småturer. Vær mer aktiv generelt.

Du har sikkert hørt alt dette før. Hovedpoenget mitt er at du må gjøre mange, men små endringer. Liker du en viss type kaloririk mat er det meningsløst å droppe denne til fordel for salat. Det holder ikke i lengden. Prøv heller å gjøre maten mer sunn. Dropp smør, majones, dressing osv. Bruk litt mer grønnsaker.

i helvete... glad jeg ikke drikker cider mer pga jeg fant ut at det trigger migrene hos meg.. jeg tenker ikke over kalorier når jeg drikker, da det ikke er verken for ofte eller for mye jeg drikker, så lar det gå under "det er lov å kose seg en gang i blant"-kategorien. Men når det er såpass mye så ser jeg ingen grunn til å drikke det mer!

Og et tips til, mange overvektige tror jeg har lett for å tenke "nå skal jeg trene massevis" så gir man opp og føler seg mislykket, og gjør ikke så mye. Husk, en rask gåtur på 1-2 timer 3-4 ganger i uka er en START. Klarer du 2 timer 3-4 ganger i uka, så vil du merke forskjell etter en måneds tid. Så kan du jo etterhvert småjogge litt, gå mer i større bakker, oftere og lengre turer noen dager.. så øker du etterhvert som du orker mer. Da er det lett å føle at man klarer noe også, som også øker motivasjonen. At man ser at man faktisk blir i bedre form av "så lite"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over deg Jorunn! Du er skikkelig flink altså! :o)

Tusen takk for gode ord :-)

Prøver så godt som jeg kan, uten å bli for ekstrem.

Har til og med kommet så godt i gang med joggingen at jeg vurderer å være med i et løp neste høst. Kystløpet - 11 km på en fantastisk turvei her i nærheten. Kan reise bort å trene litt der også. Er noen bakker i den løypen som ikke finnes her hvor jeg vanligvis løper. Sanddynene gir ikke riktig nok med bakker, selv om de er bra store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kg en sommer og høst på å spise sunnere og røre meg mer, fra bmi 29 til 26.

For ikke å snakke om at du har blitt rene løpefantomet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått fra BMI på litt over 28 til rett under 20 siden i januar i år, det utgjør snaue 28 kilo. Er medlem av vektklubb.no, men har ikke gått på noe kurs.

Målet var 20 kilo, de tok jeg av fra januar til st.hans. De resterende kiloene har jeg gått ned rett og slett fordi jeg er så redd for å legge på meg at jeg i stedet går ned et par tre hundre gram i uka selv om jeg ikke egentlig er på slanken mer.

Nå er utfordringen framover å holde vekta. Jeg vet av bitter erfaring at det er minst like vanskelig som å gå ned i vekt. Forskjellen fra tidligere forsøk er at jeg beveger meg mye mer enn jeg har gjort tidligere, og jeg har heller aldri klart å holde fokus så lenge som denne gangen.

MVH

Gratulerer, du har vært kjempeflink :-D

Jeg er også redd for stadiet hvor en skal prøve å holde vekten. Min strategi har vært å gjøre forandringer i livet som jeg kan leve med i mangen, mangen år. På den måten er det ikke en kur som skal ta slutt en dag, men heller en ny livsstil og dermed større sjangse for å bli nede - håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord :-)

Prøver så godt som jeg kan, uten å bli for ekstrem.

Har til og med kommet så godt i gang med joggingen at jeg vurderer å være med i et løp neste høst. Kystløpet - 11 km på en fantastisk turvei her i nærheten. Kan reise bort å trene litt der også. Er noen bakker i den løypen som ikke finnes her hvor jeg vanligvis løper. Sanddynene gir ikke riktig nok med bakker, selv om de er bra store.

Mitt mål foreløbig er å delta i Jentebølgen som går av stabelen i Trondheim 10. juni neste år. Et gateløp på 5 km og målet er å jogge hele veien. Noe som ikke blir noe problem om jeg klarer å vedlikeholde formen over vinteren, på lørdag jogget jeg 7,1 km på 55 min. :o) Men jeg innrømmer glatt at da var jeg temmelig sliten ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt mål foreløbig er å delta i Jentebølgen som går av stabelen i Trondheim 10. juni neste år. Et gateløp på 5 km og målet er å jogge hele veien. Noe som ikke blir noe problem om jeg klarer å vedlikeholde formen over vinteren, på lørdag jogget jeg 7,1 km på 55 min. :o) Men jeg innrømmer glatt at da var jeg temmelig sliten ja!

Kjempeflott :-D

Det er ikke så lenge siden 5 km var den store barrieren. Tror det skal bli kjekt å ha et mål å jobbe i mot. En ekstra liten pådriver i løpet av vinteren og våren. Har ikke fått jogget noe de siste 3 ukene. I helgene da jeg har muligheten har det vært stiv kuling og regn. Eneste dagene hvor forholdene ikke var så ille var i går, men da var en opptatt med minihåndball-turnering, jentekamp og påfølgende julegrantenning med korpset. Trøsten er at jeg fikk brukt en del kalorier mens jeg sto i kiosken og hadde ca 100 unger som skulle ha snop, brus og pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott :-D

Det er ikke så lenge siden 5 km var den store barrieren. Tror det skal bli kjekt å ha et mål å jobbe i mot. En ekstra liten pådriver i løpet av vinteren og våren. Har ikke fått jogget noe de siste 3 ukene. I helgene da jeg har muligheten har det vært stiv kuling og regn. Eneste dagene hvor forholdene ikke var så ille var i går, men da var en opptatt med minihåndball-turnering, jentekamp og påfølgende julegrantenning med korpset. Trøsten er at jeg fikk brukt en del kalorier mens jeg sto i kiosken og hadde ca 100 unger som skulle ha snop, brus og pølser.

Jeg har hatt alt for stort kaloriinntak de siste dagene pog må virkelig skjerpe meg! Og i morgen skal vi bake pepperkaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alt for stort kaloriinntak de siste dagene pog må virkelig skjerpe meg! Og i morgen skal vi bake pepperkaker...

Desember er knaskemåneden framfor noen ;o) Pepperkakedeig, da - kjøper du på Rosenborg Bakeri, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196718566' post='3738433]

Desember er knaskemåneden framfor noen ;o) Pepperkakedeig, da - kjøper du på Rosenborg Bakeri, eller?

Kjøper!? Pøh. Her går det i hjemmelaget gitt. :o) Prøvde oss på kjøpt deig i fjor, ikke spesielt god. Fant så en oppskrift i Bo Bedres julebok 2006 som jeg prøvde for å lage pepperkake-stjerne-juletre og den var kjempegod! Begge ungene elsket den også så den holder vi oss til heretter. :o)

Den gir ikke sånne syltynne, harde pepperkaker, men litt tykkere og ikke sprø, men ikke helt myke heller såvidt jeg husker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...