Gå til innhold

Nybegynner kontra erfaren

CARVE

Anbefalte innlegg

Lurer på hva man skal råde nybegynnere i vekttrening til. Personlig har jeg etter flere års trening best framgang ved å trene hele kroppen en gang i uken i en tre dagers splitt. I tillegg legger jeg inn friuker ofte for å unngå overtrening. Jeg har også best framgang i å aldri feile i et sett og gjerne stoppe en rep før jeg tror jeg er tom. Jo bedre overskudd jeg har jo mer presser jeg meg.

Spørsmålet mitt er om dette ikke passer for nybegynnere? Jeg råder selv nybegynnere til å trene gjennom kroppen to ganger uken, og hele kroppen hver trening med basis øvelser, frie vekter når det går selvsagt. Det jeg er usikker på er om nybegynnere skal presse seg til de feiler i settene. Er skeptisk til dette for erfarne da det ofte er en sikker vei til overtreninge, men, mener jeg ofte ser råd som går på at begynnere godt kan gå til de feiler da de ikke klarer presse det siste ut slik erfarne gjør. Selv har jeg rådet begynnere til å stoppe et par reps før feiling, og da særlig siden jeg har rådet dem å trene hele kroppen to ganger uken.

Er også klar over at den totale aktiviteten er viktig og at hver en må finne den belastning som gir best framgang individuelt ut fra målsettingen. Men, hva råder dere begynnere som vil bli sterkere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på definisjonen av nybegynnere.

Dersom de er helt ferske med vekttrening så synes jeg de rådene du gir er veldig bra, og jeg kunne gitt akkurat de samme selv.

Men etter noen mnd med trening, og forhåpentligvis framgang så ville jeg nok anbefalt å trene hardere og bare en gang per uke.

Men dette er forutsatt at personen har lært å trene såpass bra at han kan trene på den måten som mer viderekommende gjør.

Hvor lang tid før man kommer til dette nivået varierer vel fra person til person, men jeg ville ikke anbefalt folk som aldri har rørt en vekt før å trene sånn som f.eks. jeg gjør. Man må lære seg litt teknikker, kjenner hvilke muskler som arbeider ved de forskjellige øvelser, lytte til hva kroppen sier, og ikke minst klare å presse seg tilstrekkelig.

For mange kan sikkert det å lære dette ta relativt lang tid ihvertfall om man ikke har noen dyktige folk til å veilede seg.

Selv lærte jeg rimelig fort men det var fordi jeg trente på ett skikkelig bolegym når jeg begynte, og jeg ville aldri lært det jeg lærte der om jeg hadde begynt på ett SATS gym med de inkompentende instruktørene som finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

nybegynnere skal starte med lett trening og først bygge ut volumet. Dette legger grunnlaget for senere hardere trening.

Samfunnstrenden viser tydelig at det generelle treningsgrunnlaget i folkemajoriteten er på vei ned. Slik har det vært i hele etterkrigstiden med den økende modernisering vi ser.

F.eks rapporterer klatresporten at utøverne før i tiden kunne ha harde turer flere ganger i uka, mens dette nå fører til lange pauser før kroppen igjen er klar.

Dette sammen med den rivende økningen av antall belastningsskader og sykemeldinger, viser hvordan nybegynneren stadig begynner på et lavere nivå, og med det stadig tåler mindre trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på definisjonen av nybegynnere.

Dersom de er helt ferske med vekttrening så synes jeg de rådene du gir er veldig bra, og jeg kunne gitt akkurat de samme selv.

Men etter noen mnd med trening, og forhåpentligvis framgang så ville jeg nok anbefalt å trene hardere og bare en gang per uke.

Men dette er forutsatt at personen har lært å trene såpass bra at han kan trene på den måten som mer viderekommende gjør.

Hvor lang tid før man kommer til dette nivået varierer vel fra person til person, men jeg ville ikke anbefalt folk som aldri har rørt en vekt før å trene sånn som f.eks. jeg gjør. Man må lære seg litt teknikker, kjenner hvilke muskler som arbeider ved de forskjellige øvelser, lytte til hva kroppen sier, og ikke minst klare å presse seg tilstrekkelig.

For mange kan sikkert det å lære dette ta relativt lang tid ihvertfall om man ikke har noen dyktige folk til å veilede seg.

Selv lærte jeg rimelig fort men det var fordi jeg trente på ett skikkelig bolegym når jeg begynte, og jeg ville aldri lært det jeg lærte der om jeg hadde begynt på ett SATS gym med de inkompentende instruktørene som finnes der.

Har alltid kjørt HVERT FORB.... sett til jeg overhodet ikke klarer mer, jeg anser det som essensiellt for maksimal overload, bare tull å "spare seg" (4-6 reps på nesten alle øvelser, få sett hver muskelgruppe). Trener 5-dagers split, hver muskelgruppe en gang i uka, har aldri vært plaget med overtrening, og har hatt svært god fremgang.

Nybegynnere klarer aldri å pushe seg maks uansett på hvert sett, så sånn som jeg ser det kan man like gjerne gjerne spare seg for "nybegynner-programene", de burde venne seg til å kjøre tunge basisøvelser så fort som mulig for å lære seg å ta seg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjørt HVERT FORB.... sett til jeg overhodet ikke klarer mer, jeg anser det som essensiellt for maksimal overload, bare tull å "spare seg" (4-6 reps på nesten alle øvelser, få sett hver muskelgruppe). Trener 5-dagers split, hver muskelgruppe en gang i uka, har aldri vært plaget med overtrening, og har hatt svært god fremgang.

Nybegynnere klarer aldri å pushe seg maks uansett på hvert sett, så sånn som jeg ser det kan man like gjerne gjerne spare seg for "nybegynner-programene", de burde venne seg til å kjøre tunge basisøvelser så fort som mulig for å lære seg å ta seg helt ut.

helt ening er akkurat det jeg gjør og jeg er nybegynner!

Begynner og klare å presse meg mer og mer!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...