Gå til innhold

Nybegynner kontra erfaren

CARVE

Anbefalte innlegg

Lurer på hva man skal råde nybegynnere i vekttrening til. Personlig har jeg etter flere års trening best framgang ved å trene hele kroppen en gang i uken i en tre dagers splitt. I tillegg legger jeg inn friuker ofte for å unngå overtrening. Jeg har også best framgang i å aldri feile i et sett og gjerne stoppe en rep før jeg tror jeg er tom. Jo bedre overskudd jeg har jo mer presser jeg meg.

Spørsmålet mitt er om dette ikke passer for nybegynnere? Jeg råder selv nybegynnere til å trene gjennom kroppen to ganger uken, og hele kroppen hver trening med basis øvelser, frie vekter når det går selvsagt. Det jeg er usikker på er om nybegynnere skal presse seg til de feiler i settene. Er skeptisk til dette for erfarne da det ofte er en sikker vei til overtreninge, men, mener jeg ofte ser råd som går på at begynnere godt kan gå til de feiler da de ikke klarer presse det siste ut slik erfarne gjør. Selv har jeg rådet begynnere til å stoppe et par reps før feiling, og da særlig siden jeg har rådet dem å trene hele kroppen to ganger uken.

Er også klar over at den totale aktiviteten er viktig og at hver en må finne den belastning som gir best framgang individuelt ut fra målsettingen. Men, hva råder dere begynnere som vil bli sterkere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på definisjonen av nybegynnere.

Dersom de er helt ferske med vekttrening så synes jeg de rådene du gir er veldig bra, og jeg kunne gitt akkurat de samme selv.

Men etter noen mnd med trening, og forhåpentligvis framgang så ville jeg nok anbefalt å trene hardere og bare en gang per uke.

Men dette er forutsatt at personen har lært å trene såpass bra at han kan trene på den måten som mer viderekommende gjør.