Gå til innhold

Oppgave for den som har lite å gjøre :)


AneM1365380603

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    19

  • pekkaline

    9

  • sweetness

    4

  • laban

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

Nå har jeg ikke lest noen av svarene under, men mitt umiddelbare respons vil være: Bussen har ikke bein, den har 4 hjul!

Dette er ingen lureoppgave :)

(Tidligere AveM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Fortell oss hvordan man kom frem til svaret, da :-)

Det er totalt 49 ryggsekker. I hver ryggsekk er det 7 store katter. Totalt antall store katter er 343. De har 7 unger hver, som blir 2401 stk. Det totale antallet katter med unger blir da 2744. Så ganger vi det med 4 bein og får 10976. Til slutt legger vi til de 7 barna sine bein som er 14. 10990 blir det da :)

Fader, nå måtte jeg ta hele utregningen på nytt :)

(Tidligere AveM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungenes bein: 7 * 2 = 14

I tillegg er det 7 * 7 * (antall bein i hver sekk), siden det er 7 barn med 7 sekker hver, dvs. 49 * antall bein pr. sekk

I hver sekk er det 7 * 8 katter, hver med 4 bein, dvs. 8 * 7 * 4 bein

Altså (49 * 8 * 7 * 4) + 14 = 10990 bein

Men jeg hadde sikkert ganget med 7 en gang for lite eller for mye hvis jeg ikke hadde kunnet kontrollere svaret med fasiten nedenfor her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er totalt 49 ryggsekker. I hver ryggsekk er det 7 store katter. Totalt antall store katter er 343. De har 7 unger hver, som blir 2401 stk. Det totale antallet katter med unger blir da 2744. Så ganger vi det med 4 bein og får 10976. Til slutt legger vi til de 7 barna sine bein som er 14. 10990 blir det da :)

Fader, nå måtte jeg ta hele utregningen på nytt :)

(Tidligere AveM)

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ungenes bein: 7 * 2 = 14

I tillegg er det 7 * 7 * (antall bein i hver sekk), siden det er 7 barn med 7 sekker hver, dvs. 49 * antall bein pr. sekk

I hver sekk er det 7 * 8 katter, hver med 4 bein, dvs. 8 * 7 * 4 bein

Altså (49 * 8 * 7 * 4) + 14 = 10990 bein

Men jeg hadde sikkert ganget med 7 en gang for lite eller for mye hvis jeg ikke hadde kunnet kontrollere svaret med fasiten nedenfor her...

Du har rett svar, men hvor fikk du de _åtte_ kattene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett svar, men hvor fikk du de _åtte_ kattene fra?

Hver store katt har 7 unger - da synes jeg det er lettest å regne dem som et "sett" på 8 katter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''(Tidligere AveM)''

Hvorfor har du byttet? :-)

Jeg har aldri følt meg helt komfortabel med å hete AveM, men må innrømme at mitt nye nick føles verre :-O.

Blir litt rart å bytte tilbake igjen nå som jeg har reklamert så kraftig i dag, he he. Håper jeg venner meg til mitt nye nick. Rart at den ene bokstaven skal gjøre sånn forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri følt meg helt komfortabel med å hete AveM, men må innrømme at mitt nye nick føles verre :-O.

Blir litt rart å bytte tilbake igjen nå som jeg har reklamert så kraftig i dag, he he. Håper jeg venner meg til mitt nye nick. Rart at den ene bokstaven skal gjøre sånn forskjell.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...