Gå til innhold

Treningsprogram - kneskade

jofe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg (mann i starten av 20 åra)har noen spørsmål angående trening som jeg hadde vært takknemlig for svar på.

1) Jeg har smerter i høyre kne, som kommer og går etter trening (les: jogging). Kan ære en vedvarende stivhet, f.eks. om jeg sitter på huk noen minutter og så reiser med opp så er det vondt og stivt. Problemene forsvinner hvis jeg ikke løper på noen uker. Har nylig kjøpt knesbeksytter (Scholl, neopren 3 mm). Lurer på om jeg kan fortsette å løpe, ev. er det noe jeg kan trene bort ?? Drikker tran da jeg har hørt det er bra for leddplager.

2) Har trent i flere år, trente først for å komme i form, dvs sterkere muskulatur og litt kondisjon, men har nå gått over med til å fokusere på kondisjon. Jeg trener for velvære - liker aktiviteten.

En vanlig treningsuke for meg ser omtrent slik ut:

2-4 ggr i uka (varierer) så

løper jeg 30-50 minutt

gjør 3x35 situps

3x40 "back-ups" (ligger på mage og løfter overkroppen)

3x40 "Hofteløft" (Ligger på rygg, armene ved sidene, løfter bekkenpartiet.

3x25 Push-ups.

Dessuten sykler jeg hvor jeg enn skal. Spiller squash av og til. Hvilepuls igår kveld var 44.

Dette treningsprogrammet er så å si selvsnekret. Ser d greit ut, er det noe jeg kunne forandre/legge til/fjerne??

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

programmet ditt ser ok ut. Det som er viktig, er at du har formøkning på det jevnt, og at du trner gjennom det uten at det medfører smerter og skader.

Kne skaden din må du bli kvitt før du øker treningsmengden. Det er mulig at du kan trene med den så lenge du er på samme nivå, men skal du videre, må den bort. Du må ikke øke treningen opp mot økende smerte.

http://www.trim.no/arkiv/foerertilkeskader.shtml

http://www.trim.no/arkiv/ta-vare-på-kneet-ditt.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...