Gå til innhold

Julegaver til foreldre- må de være rimeligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid fått fine julegaver fra foreldrene mine. Nå er de dog pensjonist og har ikke så god råd. Nå har jeg og samboer mer råd til å kjøpe oss det vi vil selv. Gjør det noe om foreldres gave blir dyrere enn det de gir oss? Jeg har nemmelig hørt av en forsker en gang (på Skavland?) at regelen er at foreldrene alltid kjøper de dyreste julegavene. Men jeg tenker at vi som nå har god råd, kan "gi tilbake" litt etter alle år vi har fått hist og her fra foreldre. Det er ikke snakk om så mye heller. Men ta vi kanskje kjøper noe til 800-1000 og kanskje får noe til halvparten eller under det igjen. Jeg har alltid tenkt at den som har best råd, kjøper dyrest, men har ikke lyst til å trå noen på tærne.

Noen tips og erfaringer?

Gjest Elextra
Skrevet

Hos oss tenker vi lite på hva gavene koster - kanskje fordi vi har god råd, både foreldrene og jeg. I den grad prisen betyr noe, skal man alltid liksom klare å finne noe man trenger/liker så rimelig som mulig - ikke alltid lett.

Tradisjonelt har mine foreldre gitt dyrere gave til meg enn jeg til dem, men det kan også være omvendt. Jeg kan kjøpe gave til dem til 200-300 et år, og kanskje til kr. 1200 året etter. Tror prisene på gavene de gir også varierer svært.

Ser mao ikke noe galt i at du gir dyrere gave til dine foreldre enn de gir til deg. Men antar du at de vil bli støtt av det, burde du gi rimeligere gave, synes

Skrevet

Det viktigste er at de får noe de blir glade for, ikke hva prisen er. Sånn tenker ihvertfall jeg. :)

Skrevet

Tenker ikke så mye på pris, men vi gir hverandre ofte bøker og de ligger jo rundt 250-500,-

Viktigere at jeg gir noe de setter pris på enn hvor mye gaven koster, men det er sjelden vi kommer opp i noe over 500,- til voksne gavemottakere.

Skrevet

Du kjenner vel dine egne foreldre best, hvis du tror det vil støte/såre dem gir du ikke så dyre gaver.

Rent generelt kan jeg ikke se at det er noe i veien for det. Foreldre har gjerne bidratt med mye opp gjennom årene, og hvis dere nå er godt etablert og har penger til det er det da ingenting i veien for at dere kjøper dyre gaver til dem. Det kommer jo selvfølgelig litt an på hva det er, hvis det er en litt stor, dyr ting er det greiere å kjøpe noe dyrt enn hvis det blir mange småting. (Men småtingene kan jo også samles til en gave i en "luksuskurv")

Skrevet

Jeg synes dere fint kan gi for den sum dere vil, så lenge dine foreldre ikke har laget noe avtale med dere. Men vet du at de blir skuffet så er jo hensikten med gaven borte.

Skrevet

Den regelen har jeg aldri hørt om og hos oss (og hos kjæresten) bryr vi oss ikke noe om det i alle fall. :o)

Da vi var yngre fikk vi naturlig nok dyrere gaver fra foreldrene våre enn det vi kunne gi tilbake, nå er det vel heller omvendt.

Skrevet

Tenker ikke så mye på pris, men vi gir hverandre ofte bøker og de ligger jo rundt 250-500,-

Viktigere at jeg gir noe de setter pris på enn hvor mye gaven koster, men det er sjelden vi kommer opp i noe over 500,- til voksne gavemottakere.

En bok til hver blir fort 700 - 800 kr =)

Skrevet

Hos oss tenker vi lite på hva gavene koster - kanskje fordi vi har god råd, både foreldrene og jeg. I den grad prisen betyr noe, skal man alltid liksom klare å finne noe man trenger/liker så rimelig som mulig - ikke alltid lett.

Tradisjonelt har mine foreldre gitt dyrere gave til meg enn jeg til dem, men det kan også være omvendt. Jeg kan kjøpe gave til dem til 200-300 et år, og kanskje til kr. 1200 året etter. Tror prisene på gavene de gir også varierer svært.

Ser mao ikke noe galt i at du gir dyrere gave til dine foreldre enn de gir til deg. Men antar du at de vil bli støtt av det, burde du gi rimeligere gave, synes

Ikke støtt, men kanskje føle at de burde kjøpe dyrere. Men jeg kommer til å si fra at nå er dere pensjonister, så vi vil ikke ha noen dyre gaver.

Skrevet

Har ikke hørt om noen sånn regel.

Jeg kjøper for mellom 600-1000 til mamma, og tilsvarende til pappa. Jeg kjøper jo fra meg selv, min mann og våre tre barn - så jeg tropper ikke opp med kun en cd på julaften, for å si det sånn. Det viktige for meg, er at de får personlige gaver, noe de ønsker seg eller har god bruk for.

Gjest sola mi
Skrevet

Det er da svært normalt å kjøpe gaver til 1000.- til foreldre. Det har vi gjort i alle år. Det er ikke mye man får for en tusenlapp i disse dager.

Særlig er det koselig for dere når foreldrene får dårligere råd og få kjøpe noe de virkelig har lyst på, men som de ikke ser seg råd til.

Gjest girasol
Skrevet

Ja,ja, den regelen har jeg aldri hørt om og det har nok ikke foreldrene mine heller, for å si det sånn! ;-) Vi handler alltid for mye dyrere enn dem. Helt siden jeg var 20 vil jeg si...

Gjest for et jag ...
Skrevet

Aldri hørt om den regelen.

Finner jeg en fin gave til våre foreldre til 500 kr ett år, og kanskje 1000 kr neste år, javel så kjøper jeg den, hvorfor må en se på prisen, kunne jo heller blitt enige om å putte en bestemt sum i en konvolutt da å bare byttet pengene .....

Skrevet

Jeg hadde i hvert fall ikke blitt fornærmet om dattera mi og samboer hadde trådd skikkelig til med julepresangen.

Skrevet

Jeg tenker ikke på prisen, men at de skal bli glade for gaven. Hadde foreldrene mine hatt skikkelig dårlig råd hadde de nok fått en dyrere gave av meg enn jeg får av dem. Nå har de imidlertid en del bedre råd enn meg...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er da svært normalt å kjøpe gaver til 1000.- til foreldre. Det har vi gjort i alle år. Det er ikke mye man får for en tusenlapp i disse dager.

Særlig er det koselig for dere når foreldrene får dårligere råd og få kjøpe noe de virkelig har lyst på, men som de ikke ser seg råd til.

''Det er da svært normalt å kjøpe gaver til 1000.- til foreldre. ''

Er det?

Det kommer vel ann på økonomi hos giver etc. Og vaner i familien.

Skrevet

''Det er da svært normalt å kjøpe gaver til 1000.- til foreldre. ''

Er det?

Det kommer vel ann på økonomi hos giver etc. Og vaner i familien.

Har du ikke hørt om den fastsatte julegavetariffen altså? 1000 til foreldrene, 600 til søsken, 300 til tantebarn og 50 kr til ektefellen - trodde dette var noe alle visste!!

|

|

|

|

|

*tulla*

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har du ikke hørt om den fastsatte julegavetariffen altså? 1000 til foreldrene, 600 til søsken, 300 til tantebarn og 50 kr til ektefellen - trodde dette var noe alle visste!!

|

|

|

|

|

*tulla*

he-he! :-)

Nå ga du meg en god latter. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...