Gå til innhold

NHD &andre: Hva mener dere om NAV-systemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Dama (saksbehandler) sa at jeg så jo så frisk ut... ''

Noen ganger virker det fullstendig bortkastet å sløse vekk så mye plass på hodene til en del saksbehandlere i NAV.

For det første. Ikke gå alene på møte med NAV. Få med deg en kompetent person, evt fastlege. Du trenger både noen til å kunne snakke for deg og et sannhetsvitne.

Grunnen til at du kan trenge noen til å snakke for deg er ikke at du ikke vet hva du skal si selv. Men du trenger at noen som NAV kanskje hører på sier det for deg... En del saksbehandlere ser ut til å mene at uføregraden er omvendt proposjonal med IQ og besluttningsevne. ):

En myndig mann med yrkesmessig status, er ofte det beste.

Vit hva du vil, om du ikke ønsker deg inn i mer eller mindre vettløs "aktivisering". Han konkrete, realistiske planer og forslag. Be om begrunnesler for at det ikke kan gjennomføres om du får negativ respons.

Spør de om ting de burde vite fra før, så referer til dine sakspapirer. Eller dette redegjorde doktor XX for i utalelsen h*n sendte i september.

Ikke gi dem full journalinnsyn. Legene og NAV krangler om dette så busta fyker.

Noen aktuelle linker:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/10/18/allmennlegeforeningen-pasi/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/10/25/taushetsplikten-trues/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/11/22/datatilsynet-raser-mot-nav/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/11/22/oppfordrer-til-sivil-ulydi/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/10/19/navs-journalbruk-til-stort/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/09/20/vil-la-pasienter-avdekke-s/index.xml

http://www.dagensmedisin.no/search.xml?query=journal

http://www.dagensmedisin.no/search.xml?query=NAV

Jeg håper at du denne gangen vil få en mer positiv erfaring av NAV. Men du må nok dessverre være forberedt på både det ene og det andre.

Lykke til!

mvh

Skrevet

Kan ikke svare deg ærlig. Da blir jeg saksøkt.

LOL!

Takk for et meget ærlig svar!

mvh

Skrevet

"Men hvordan går det an å ha høyere utdannelse, og samtidig ende med å falle helt sammen psykisk? Jeg får ikke det til å henge sammen. (...) Men det blir en håpløs motsetning mellom det å slite psykisk og det å ha lang utdannelse."

Beklager men her kjente jeg at jeg ble mektig provosert, Orio! Det du skriver viser en klar fordom implisitt om at de med lavere utdannelse, er de får psykiske vansker. DET henger _IKKE_ på greip for meg. Alle om de så har 8 årig grunnskole eller om de har 20 år på skolebenken totalt eller mer, kan få psykiske vansker. Selv en overlege eller professor eller en psykiater for den del med lang utdanning kan slite i perioder.

Slik du beskriver det, får jeg en sterk følelse av at du sidestiller utdanningslengde med grad av ressurssterkhet. Eks. for meg er ikke alle foreldre på Oslo Vest som har gedigne villar, er direktører og har millionintekt nødvendigvis bedre forelder enn en barne- og ungdomsarbeidende alenemor! Det å være ressursterk er for meg langt mer enn høy inntekt og lang utdanning. Likeså ressurssvake er for meg ikke = personer med lavere inntekt og kortere utdanning,

Her må jeg si, Orio, at du nok bør gå noen runder og reflektere litt!

Jeg har forresten en bipolar lidelse. Den ligger i min familie, og jeg har fått disse genene. Den har hjulpet meg på den måten at jeg har opparbeidet meg masse jobberfaring og tatt mye mer utdanning på kortere tid enn normert (antall år). Fordi jeg har vært hypoman. Men samtidig er det også den lidelsen som gjør meg totalt uvirksom eller med meget stort nedsatt arbeids- og funksjonsnivå til nå ca. èn gang årlig i noen av vintermånedene.

Vi med BP er forresten ikke psyke hele tiden, vi har friske helt normale perioder også.

Du bør se filmen Et vakkert sinn. Dette er en filmatisering basert på en virkelig historie om en matematikkprofessor med schizofreni. Kanskje dette kan få deg til å se at det ikke finnes "noen håpløs motsetning"!

Nå har jeg visst dummet meg totalt ut igjen. Jeg er veldig klar over at det går an å få massevis av psykiske problemer uavhengig av hva slags og hvor lang utdannelse en har. Jeg vet også at en "fordel" med hypomani er at mange får mye ekstra energi som de klarer å bruke til noe fornuftig.

Det var vel mer noe jeg har tenkt på en stund, i forhold til meg selv. Jeg har en lang universitetsutdannelse, men jeg klarer ikke å få den personen jeg var da til å henge sammen med den jeg er nå, hvis du skjønner hva jeg mener.

Det kom ut helt feil. Det meste blir visst feil for meg for tiden.

Som jeg skrev lenger ned har det egentlig ikke så mye med utdannelse å gjøre heller, det virker bare så uforståelig at man kan bli voksen, fungere greit og så plutselig bli syk. Det er på en måte en av mange underlige ting i verden, ting jeg vet er som de er, men som jeg ikke klarer å forstå.

Jeg håper ikke jeg har såret deg for mye, jeg skjønner at det ble helt feil, og noe helt annet enn det jeg tenkte.

Har forresten sett den filmen du anbefalte. :- )

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Vil dele en opplevelse jeg hadde med en saksbehandler for fem år siden:

Jeg hadde da diagnosen bipolar II og hadde lenge ønsket å komme meg videre med skole, noe saksbehandleren mente jeg ikke var klar for (han ville ha meg inn på et eller annet tiltak). På de to første møtene forsøkte jeg å få fram mine synspunkter, men ble overkjørt. Så døde broren min, og jeg fant styrke til å stå mer på, tørre mer.

Jeg avtalte en time, sa at jeg visste at jeg kunne klare skole, og at det ikke hadde noen hensikt å utsette det. Til svar fikk jeg at han kunne "se at jeg var høyt oppe", og forklarte meg at det var "en del av lidelsen min". Det svartnet nesten for meg, og jeg ropte til ham at jeg uka før hadde vært i begravelsen til broren min og var langt fra høyt oppe. Det var vel ikke spesielt ok av meg å klikke, men der satt det altså en saksbehandler hos NAV og lekte psykiater på bakgrunn av journalen min.

"Kan de bare ture frem og plassere en i et eller annet tiltak, som en egentlig er overkvalifisert for? Jeg tenker det ville vært fint å bevare en viss form for selvverdsfølelse og selvrespekt opp i dette. Vil ikke jobbe som assistent med 8 års høyere utdanning.... :( "

De kan, men det betyr ikke at de må. Dersom behandleren din mener at du er klar for noe annet kan h*n skrive en erklæring om dette til saksbehandler, og denne skal egentlig veie tungt. Dersom det ikke nytter kan du be om ny saksbehandler.

Stå på, all sympati herfra!!!

Ikke spesielt oppløftende erfaring for deg det der. Det var helt på sin plass å reagere der, synes jeg. Likevel er det så forbasket at denne saksbehandleren da sikkert tolker sinne (som er helt normalt å reagere med i en slik setting) med psykisk ustabilitet e.l.

Er veldig merkelig hvordan saksbehandlere kan "stille seg over" psykiatere og andre spesialister, ja. Det er rett og slett _merkelig_. Fatter ikke hvordan en person med manglende kunnskaper om psykiatri f.eks. kan påberope seg mer kunnskap om brukere i systemet, enn det spesialister og fastlege med fagkompetanse uttaler!

Joda, psyk har skrevet hva h*n mener til NAV. Slik h*n vurderer det ut fra sin fagkompetanse samstemmer ikke med hva "NAV-ekspertisen" synes å mene.

Skrevet

Jeg synes det fungerer utmerket. Samme hvor syk man er, så skal arbeidslinja følges. Man må holde en god statistikk. Nå skal alle arbeide, det er kanskje bra. Men hvorfor er de så sure og tverre på NAV? Men oppe i alt dette , så greier de ikke å skaffe meg jobb! Utrolig.

Gjest røkelaks
Skrevet

Ikke spesielt oppløftende erfaring for deg det der. Det var helt på sin plass å reagere der, synes jeg. Likevel er det så forbasket at denne saksbehandleren da sikkert tolker sinne (som er helt normalt å reagere med i en slik setting) med psykisk ustabilitet e.l.

Er veldig merkelig hvordan saksbehandlere kan "stille seg over" psykiatere og andre spesialister, ja. Det er rett og slett _merkelig_. Fatter ikke hvordan en person med manglende kunnskaper om psykiatri f.eks. kan påberope seg mer kunnskap om brukere i systemet, enn det spesialister og fastlege med fagkompetanse uttaler!

Joda, psyk har skrevet hva h*n mener til NAV. Slik h*n vurderer det ut fra sin fagkompetanse samstemmer ikke med hva "NAV-ekspertisen" synes å mene.

NAV har ett mål: Å avslå så mange søknader som mulig. At det ikke er til det beste for den som søker, synes å være dem revnende likegyldig.

Skrevet

Herregud, jeg trodde jeg hadde dårlig erfaring fra NAV som "bare" arbeidsledig og trengte litt hjelp å finne en jobb? (Der jeg bodde da jeg tok kontakt med dem er det ekstremt lukket marked, man får ikke jobb uten å "være noe" eller i familien til "noen").

Ble møtt av surhet, fikk muntlig feil dato til et kurs (jeg sa jeg skulle være bortreist rundt nyttår men dette kurset begynte ikke før i slutten av januar så det var ikke noe hastverk!) Kurset begynte da 8 januar, da var jeg fortsatt på østlandet.. for det hastet jo ikke?!..

atoen sto jo på arket jeg fikk, men jeg hadde jo ikke dette med meg, og jeg var bortreist fra dagen jeg fikk arket (uka før jul) til lenge etter nyttår... så jeg trodde jo den muntlig beskjeden var til å stole på, siden jeg forklarte at jeg skulle være vekkreist.. burde jo sagt at hun var usikker på datoen da, om det var det hun var?

Opplevd mye rot og uhøflighet ja.. og om jeg skulle bli sykemeldt en dag så virker det ikke som jeg burde kontakte dem nei.. sånn skal man jo ikke måtte tenke?

Synd du ikke dro til personen bak bordet der, det hadde personen fortjent. Som bipolar kan man da faktisk ha "normale"dager også, ikke bare være "høyt oppe eller langt nede".

Kjipt!

Det kan *host*nesten*host* virke som om de glemmer hvem de jobber for av og til...

Skrevet

Her tenker du veldig svart-hvitt, Orio.

Det er ikke slik at en går fra såkalt ressurssterk til å bli ressurssvak (for å bruke de referanserammene jeg opplever du tenker i). Det er _ikke_ slik at jeg under hele utdanningsløpet gikk fra å være meget velfungerende til å rase sammen i avgrunnen når utdanningen var over.

Med min BP lidelse har jeg hatt opp- og ned-turer (hypomanier og depresjoner) siden jeg var 19 (muligens 16) og med helt vanlige perioder i tillegg. BP er noe jeg har hatt hele tiden både i høyere utdanning og i arbeidslivet. Den er heller ikke noe jeg blir kvitt. Medisiner kan avhjelpe en god del, men det vil være totalt urealistisk å tro at jeg aldri vil få episoder igjen. Forhåpentlig blir depresjonene ikke fullt så dype og langvarige.

Jeg er veldig svart-hvitt for tiden. :- )

Det er nok derfor det er så vanskelig å fatte at det er mulig, selv om jeg har opplevd det selv. Og det er som du beskriver, det går opp og ned, og gjorde det også under utdannelsen.

Skrevet

Det var det jeg mente. Men jeg får det ikke til å henge sammen. Enten har jeg bløffet meg til en utdannelse, eller så innbiller jeg meg bare at jeg sliter psykisk.

Men ikke bry deg om meg. Jeg er visst bare til plage for folk i dag.

Jeg bryr meg om deg.

Skrevet

Kan ikke svare deg ærlig. Da blir jeg saksøkt.

Men har de lov til å be om journal innsyn ?

Skrevet

"Likevel er det så forbasket at denne saksbehandleren da sikkert tolker sinne (som er helt normalt å reagere med i en slik setting) med psykisk ustabilitet e.l."

Det var jeg redd for ja, men det endte med at jeg fikk gå på skole og nådde målet mitt (i den omgangen i hvert fall!) :-)

"Joda, psyk har skrevet hva h*n mener til NAV. Slik h*n vurderer det ut fra sin fagkompetanse samstemmer ikke med hva "NAV-ekspertisen" synes å mene."

Ille.. Be om ny saksbehandler, det du skrev her tror jeg kan være god nok grunn til å få det.

Skrevet

Jeg vet, uttrykte meg klønete. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan det går an å gå fra å fungere godt nok til å fullføre en høyere utdannelse, til f.eks. å bli invalidisert av depresjon.

Hvordan går det an å gå fra toppidretsutøver til dødelig hjertesvikt?

mvh

Skrevet

Jeg synes det fungerer utmerket. Samme hvor syk man er, så skal arbeidslinja følges. Man må holde en god statistikk. Nå skal alle arbeide, det er kanskje bra. Men hvorfor er de så sure og tverre på NAV? Men oppe i alt dette , så greier de ikke å skaffe meg jobb! Utrolig.

Hvorfor syns du da det fungerer så utmerket når du opplever de tverre?

Eller er det ironisk du skriver?

Skrevet

Men har de lov til å be om journal innsyn ?

Om du ser mitt svar til hovedinnlegget litt lengre opp vil du finne en hel del linker som går på journalinnsyn, om det skulle være av interesse.

Legene og NAV krangler så buste fyker om dette for tiden.

mvh

Skrevet

"Likevel er det så forbasket at denne saksbehandleren da sikkert tolker sinne (som er helt normalt å reagere med i en slik setting) med psykisk ustabilitet e.l."

Det var jeg redd for ja, men det endte med at jeg fikk gå på skole og nådde målet mitt (i den omgangen i hvert fall!) :-)

"Joda, psyk har skrevet hva h*n mener til NAV. Slik h*n vurderer det ut fra sin fagkompetanse samstemmer ikke med hva "NAV-ekspertisen" synes å mene."

Ille.. Be om ny saksbehandler, det du skrev her tror jeg kan være god nok grunn til å få det.

Tror ikke jeg kan få bytte saksbehandler sånn uten videre. P.g.a stort gjennomtrekk av NAV arbeidere har jeg alt måttet bytte (uønsket) saksbehandlere mange ganger.

Skrevet

Jeg vet, uttrykte meg klønete. Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan det går an å gå fra å fungere godt nok til å fullføre en høyere utdannelse, til f.eks. å bli invalidisert av depresjon.

Det kan skje f.eks. ved et hjerneslag det. En fullt ut fungerende politimann kan. eks. få funksjonsevne så nedsatt brått i livet, at det ikke lenger er mulig å fortsette som før. Tross utdannelse og så svikt i hukommelse, tempo og utholdenhet.

Skrevet

Jeg håper NAV en vakker dag forstår at ofte er det beste for helsa å få varig ufør og total fred for saksbehandlere og uhensiktsmessige krav og avslag og avslag uten saklig grunn. Jeg synes det er grusomt å behandle mennesker i nød på denne måten. Det er ikke lysten til å jobbe det skorter på hos de fleste!

Det er veldig synd du har fått så mange avslag. Hva har de begrunnet det med?

Jeg tror at dersom flere hadde blitt møtt med _rett_ tiltak som ga mening, så ville flere kunnet unngå å forbli så lenge under NAVs "vinger". Det er dumt å kaste bort masse tid og økonomi på tiltak som ikke gir noe eller lite utbytte for brukeren. Det ville være langt mer lønnsomt. Tror nok at kanskje de som søkes over på midlertidig ufør og varig ufør, kunne blitt færre da.

Skrevet

Tror ikke jeg kan få bytte saksbehandler sånn uten videre. P.g.a stort gjennomtrekk av NAV arbeidere har jeg alt måttet bytte (uønsket) saksbehandlere mange ganger.

Det har du rett til så sant det finnes gode grunner. Send skriftlig søknad, gjerne med hjelp fra behandleren din, det skader ikke å prøve! At du har måtte bytte saksbehandler flere ganger allerede er ikke din feil, så det burde ikke ha noe å si.

Skrevet

Det var det jeg mente. Men jeg får det ikke til å henge sammen. Enten har jeg bløffet meg til en utdannelse, eller så innbiller jeg meg bare at jeg sliter psykisk.

Men ikke bry deg om meg. Jeg er visst bare til plage for folk i dag.

Neida, det var bare veldig vanskelig å forstå det du egentlig ønsket å si og å spørre om. Det hele kom bare feil ut. Ingen fare, har forstått mer av det du egentlig mente å formidle nå:)

Skrevet

Det har du rett til så sant det finnes gode grunner. Send skriftlig søknad, gjerne med hjelp fra behandleren din, det skader ikke å prøve! At du har måtte bytte saksbehandler flere ganger allerede er ikke din feil, så det burde ikke ha noe å si.

Får ta det møtet først i alle fall. Avhengig av hvordan det ender, så får jeg vurdere å gå til det drastiske skritt å be om å få ny saksbehandler. Sant det at det ikke er min feil at folk slutter i NAV. Hadde det vært opp til meg ville jeg foretrukket og hatt èn saksbehandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...