Lillemus Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Hvordan lager du hvite kakemenn? Har søkt litt på nettet og det varierer litt mellom oppskriftene da - noen steder står det h-melk, andre steder bare melk (kan jeg bruke lettmelk?), noen steder skal bare smøret smeltes, andre steder skal også melken og sukkeret varmes med samøret. *Lettere forvirret* 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg laget litt i går med lettmelk. Smøret skulle smeltes og avkjøles, og så skulle smør og melk i det tørre. 0 Siter
pekkaline Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg smelter smult, tar i melk og sukker og varmer det opp. Så avkjøler jeg det før jeg tar i resten. Deigen står over natta for da blir den lettere å jobbe med. Vi lager tynne hvite kakemenn. Denne oppskriften fikk jeg av ei venninne og de er kjempegode. Halv kilo farin 150gram smult (flott) 3,5dl melk 2ts hjortetakksalt En snau kilo hvetemel (resten av kiloposen bruker du til utkjevlingen) 0 Siter
pekkaline Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg smelter smult, tar i melk og sukker og varmer det opp. Så avkjøler jeg det før jeg tar i resten. Deigen står over natta for da blir den lettere å jobbe med. Vi lager tynne hvite kakemenn. Denne oppskriften fikk jeg av ei venninne og de er kjempegode. Halv kilo farin 150gram smult (flott) 3,5dl melk 2ts hjortetakksalt En snau kilo hvetemel (resten av kiloposen bruker du til utkjevlingen) 200`c i 5-10min 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg smelter smult, tar i melk og sukker og varmer det opp. Så avkjøler jeg det før jeg tar i resten. Deigen står over natta for da blir den lettere å jobbe med. Vi lager tynne hvite kakemenn. Denne oppskriften fikk jeg av ei venninne og de er kjempegode. Halv kilo farin 150gram smult (flott) 3,5dl melk 2ts hjortetakksalt En snau kilo hvetemel (resten av kiloposen bruker du til utkjevlingen) Smult? :0 0 Siter
pekkaline Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Smult? :0 ja? Hva kaller du det? matfett? 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 ja? Hva kaller du det? matfett? Hehe, jeg bare visste ikke at noen kakemenn hadde smult i. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har forsøkt ulike oppskrifter - noen med melk, andre uten. Det har ikke så mye å si - mel, smør (eller annet fett),sukker og hjortetakksalt. Det smaker uansett godt. Variere litt hvor myke de blir inni. Det er ulike oppfatninger om en kakemann skal være myk eller hard. 0 Siter
Orio Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg har forsøkt ulike oppskrifter - noen med melk, andre uten. Det har ikke så mye å si - mel, smør (eller annet fett),sukker og hjortetakksalt. Det smaker uansett godt. Variere litt hvor myke de blir inni. Det er ulike oppfatninger om en kakemann skal være myk eller hard. Har du oppskrift på kakemenn som blir myke? 0 Siter
Platina Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Hehe, jeg bare visste ikke at noen kakemenn hadde smult i. Vi bruker også en oppskrift med smult istedet for smør. I tillegg er det også både kardemomme og kanel i deigen. De blir kjempegode! 0 Siter
....AV Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Etter å ha prøvd maange forskjellig oppskrifter på kakemenn, har vi funnet den beste :-) Den er godkjent av min Trondhjems-mann som har sterke meninger om slike kaker: Kakemenn - Wenkes 100 g smør smeltes 0.5 l tynn fløte (melk) 0.5 l farin 3 ts hjortetakksalt (toppede) 1 kg hvetemel Stekes ved 180 grader i ca. 8 min. 0 Siter
siddisen Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Mine kakermenner blir knallgode - hvite, ikke helt tynne og litt myke inni. Jeg bruker kun vann, sukker, mel og hornsalt. De har vært gjenganger hver jul i årevis. Men husker jo ikke blandingsforholdet nå her jeg sitter på jobb. Husker bare at jeg koker opp vann og sukker (masse sukker) avkjøler det og blander mel og hornsalt i. 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 Etter å ha prøvd maange forskjellig oppskrifter på kakemenn, har vi funnet den beste :-) Den er godkjent av min Trondhjems-mann som har sterke meninger om slike kaker: Kakemenn - Wenkes 100 g smør smeltes 0.5 l tynn fløte (melk) 0.5 l farin 3 ts hjortetakksalt (toppede) 1 kg hvetemel Stekes ved 180 grader i ca. 8 min. Ok - da prøver jeg denne i år! *Printer ut* 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Har du oppskrift på kakemenn som blir myke? Bruk en oppskrift med smør og melk. Lag dem litt tykke og stek dem 1 min mindre enn vanlig. Da blir de myke inni. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Vi bruker også en oppskrift med smult istedet for smør. I tillegg er det også både kardemomme og kanel i deigen. De blir kjempegode! Har du oppskrift? 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Mine kakermenner blir knallgode - hvite, ikke helt tynne og litt myke inni. Jeg bruker kun vann, sukker, mel og hornsalt. De har vært gjenganger hver jul i årevis. Men husker jo ikke blandingsforholdet nå her jeg sitter på jobb. Husker bare at jeg koker opp vann og sukker (masse sukker) avkjøler det og blander mel og hornsalt i. Så mange forskjellige oppskrifter det er! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.