Gjest keira Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Har du noen gode hevetriks? Jeg skal bake mer i morgen:-) Ja. Du sikter melet så det blir lett og luftig. Så kan du ta et egg i. Deretter passer jeg på temperaturen til gjæren, at den er passe. Forvarmingen er viktig. Deigen lar jeg stå i et temperert rom. Ikke over varmt vann som noen gjør, for da blir deigen så klissete. Etterhevingen deler jeg i to. Først i et temperert rom, uten trekk, enten det er brød eller boller/rundstykker. På slutten av hevetiden setter jeg platen over litt varmt vann eller jeg setter platen på ovnen. Da får de et lite dytt til å heve seg ekstra. Setter jeg det på ovnen hele tiden flater de ut for meg i hvert fall. Og jeg bruker lang tid på begge hevingene. 0 Siter
cathlin Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 Ja. Du sikter melet så det blir lett og luftig. Så kan du ta et egg i. Deretter passer jeg på temperaturen til gjæren, at den er passe. Forvarmingen er viktig. Deigen lar jeg stå i et temperert rom. Ikke over varmt vann som noen gjør, for da blir deigen så klissete. Etterhevingen deler jeg i to. Først i et temperert rom, uten trekk, enten det er brød eller boller/rundstykker. På slutten av hevetiden setter jeg platen over litt varmt vann eller jeg setter platen på ovnen. Da får de et lite dytt til å heve seg ekstra. Setter jeg det på ovnen hele tiden flater de ut for meg i hvert fall. Og jeg bruker lang tid på begge hevingene. Hjertelig takk!! Men jeg skjønte ikke det med å ta et egg i. Altså et egg om gangen? 0 Siter
morsan Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg som trodde du var kul og gikk med hatt;-) ;-) Litt komist at du skulle si akkurat det, for jeg har faktisk egen hattehylle!! ;-) Men det er DAME-hatter, da, og også kun _vinter_hatter! ;-) 0 Siter
cathlin Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 I dag har vi hatt straalende vaer her, noen og 20 grader :-D Saa jeg har vaska klaer som en helt og vaska hus! Har ogsaa vaert aa kjopt inn forskjellige vinglass,cognac glass og div. som vi fikk til svigerforeldrene mine. Venter paa at oppvaskmaskinga skal bli ferdig saa jeg faar sette dem inn i skapet paa stua:-) I kveld blir det kos med film og litt roedvin:-) I maarra skal vi paa tivoli, og paa kvelden skal jeg og ei venninne feire bursdagen vaar.Jeg har bursdag litt seinere i desember, men det var i maarra det passet for hele gjengen aa feire. Det blir kos:-) Middag ute, og saa er det konsert! Soendag blir vel en slovedag, som alltid ;-) Skjønner at du ikke er i Norge:-) Håper du får en trivelig helg! 0 Siter
cathlin Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Skrevet 7. desember 2007 ;-) Litt komist at du skulle si akkurat det, for jeg har faktisk egen hattehylle!! ;-) Men det er DAME-hatter, da, og også kun _vinter_hatter! ;-) Yess. Jeg syns jeg så for meg en morsan med hatt, nemlig;-) Det er kult, da. 0 Siter
morsan Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Yess. Jeg syns jeg så for meg en morsan med hatt, nemlig;-) Det er kult, da. *he he* Blant annet har jeg en hatt laget av Signe Botnan, men ikke helt lik noen av de avbildede her: http://www.birka.no/index.php?bedriftvalg=visbedrift&id=238&m=127 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Jeg skal få ut finger'n å få gjort unna noen innkjøp, etter en uke i dvale innendørs med to-veis farrang på to av tre barn + meg selv (enveis). Skal jaggu bli godt å se folk igjen! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Bruker du rød penn til å rette prøver? Håper det blir en trivelig helg:-) Jeg skal fortsette å bake, tror jeg. Akkurat nå har jeg en svart penn jeg bruker ;-) Men hvis elevene har skrevet med svart finner jeg en annen penn, enten blå, rød eller grønn. Det der å rette med rødpenn er ikke en "lov" liksom ;-) Poenget er jo at elevene skal se mine kommentarer klart og tydelig! 0 Siter
Gjest keira Skrevet 7. desember 2007 Skrevet 7. desember 2007 Hjertelig takk!! Men jeg skjønte ikke det med å ta et egg i. Altså et egg om gangen? Ett egg gjør at det hever litt ekstra, blir litt luftig. Bra for deigen:o) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 Ett egg gjør at det hever litt ekstra, blir litt luftig. Bra for deigen:o) Takk! :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 *he he* Blant annet har jeg en hatt laget av Signe Botnan, men ikke helt lik noen av de avbildede her: http://www.birka.no/index.php?bedriftvalg=visbedrift&id=238&m=127 Ikke helt ulik, mente du? :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1197063970' post='3743114] Jeg skal få ut finger'n å få gjort unna noen innkjøp, etter en uke i dvale innendørs med to-veis farrang på to av tre barn + meg selv (enveis). Skal jaggu bli godt å se folk igjen! Skjønner det:-) Ha en fin helg! 0 Siter
cathlin Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Skrevet 8. desember 2007 Akkurat nå har jeg en svart penn jeg bruker ;-) Men hvis elevene har skrevet med svart finner jeg en annen penn, enten blå, rød eller grønn. Det der å rette med rødpenn er ikke en "lov" liksom ;-) Poenget er jo at elevene skal se mine kommentarer klart og tydelig! Ja. Nemlig. Lilla og rosa penner blir kanskje ikke det samme. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 8. desember 2007 Skrevet 8. desember 2007 Ja. Nemlig. Lilla og rosa penner blir kanskje ikke det samme. He,he jeg jobber på videregående, og for å være ærlig er det nok noen av gutta mine der som ville vridd seg litt hvis de hadde fått rosa eller lilla tilbakemeldinger ;-) Det ville kanskje duge hos noen av jentene 0 Siter
morsan Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Ikke helt ulik, mente du? :-) Nei, den skiller seg en god del fra de avbildede hattene, men de er også fine! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.