Gå til innhold

F/U Tror dere på nyhetene?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Alle er ute etter å stille seg selv/partiet/departementet i beste lys. Tror dere at alt som blir sagt på nyhetene er sant?

Stoler vi for mye/lite på journalister, er de farget av sitt eget syn?

Kan vi som vanlige mennesker stole på noe som helst, og i tilfelle hva?

AneM1365380603
Skrevet

Mye av det jeg leser tar jeg med en klype salt. Spesielt det som står i avisene. Jeg tror og håper jeg har lært meg forskjellen på faktaopplysninger og fete overskrifter. Det er jo ikke alltid skillet er så tydelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mye av det jeg leser tar jeg med en klype salt. Spesielt det som står i avisene. Jeg tror og håper jeg har lært meg forskjellen på faktaopplysninger og fete overskrifter. Det er jo ikke alltid skillet er så tydelig.

Men hva med nyhetene du får servert fra TV-skjermen, er de mer sannhetsklingende enn nyheter fra avispressen?

AneM1365380603
Skrevet

Men hva med nyhetene du får servert fra TV-skjermen, er de mer sannhetsklingende enn nyheter fra avispressen?

Jeg er blitt såpass gammal at jeg tror jeg stort sett skiller mellom fakta og sladder der også. Der en historie blåses stort opp vet jeg at det finnes flere sider av saken, f eks i saker der foreldre er blitt fratatt omsorgen for barna sine.

Det hender helt sikkert at jeg tror på tvilsomme historier også :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er blitt såpass gammal at jeg tror jeg stort sett skiller mellom fakta og sladder der også. Der en historie blåses stort opp vet jeg at det finnes flere sider av saken, f eks i saker der foreldre er blitt fratatt omsorgen for barna sine.

Det hender helt sikkert at jeg tror på tvilsomme historier også :)

Det gjør vi nok alle, dessverre!

Jeg mistenker dagens journalister for ikke å være objektive. Vi får høre for mye subjektiv journalistikk, og det er definitivt ikke bra!

AneM1365380603
Skrevet

Det gjør vi nok alle, dessverre!

Jeg mistenker dagens journalister for ikke å være objektive. Vi får høre for mye subjektiv journalistikk, og det er definitivt ikke bra!

Det er vel ikke samme status blant dagens journalister å finne fakta, slik som det muligens var for den eldre garde. I dag er det om å gjøre å få en framside/hovedsak som kan skape mest mulig ståk og styr. Jeg ser her at lokalavisa henger endel etter dette.. De har på framsiden f eks årets første sommerfugl, mens VG lager en stor sak av ingenting.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er vel ikke samme status blant dagens journalister å finne fakta, slik som det muligens var for den eldre garde. I dag er det om å gjøre å få en framside/hovedsak som kan skape mest mulig ståk og styr. Jeg ser her at lokalavisa henger endel etter dette.. De har på framsiden f eks årets første sommerfugl, mens VG lager en stor sak av ingenting.

Klart de jager etter staus, som i alle andre yrker.

Hvorfor skal vi stole på dem, er mitt spørsmål!

Gjest Tidligere journaliststudent
Skrevet

Jeg stoler absolutt ikke på ting som står i mediene. Jeg har studert journalistikk og ble nærmest sjokkert over hvor mye vi ble oppfordret til å endre på ting, vri på folks uttalelser osv. for å gjøre det mer interessant.

Skrevet

''Kan vi som vanlige mennesker stole på noe som helst, og i tilfelle hva?''

Ja, vi kan stole på oss sjøl!

Gjest mandolina
Skrevet

Nyhetene blir ikke fremstilt i et opbjektivt lys, for journalister er ute etter å skape meninger eller fordommer alt ettersom.

Hilsen

Skrevet

Jeg stoler absolutt ikke på ting som står i mediene. Jeg har studert journalistikk og ble nærmest sjokkert over hvor mye vi ble oppfordret til å endre på ting, vri på folks uttalelser osv. for å gjøre det mer interessant.

Svært interessant. Kan du forteller mer? Har du eksempler og linker?

Skrevet

Jeg tror nok mere på tv nyheter enn avisenes nyheter. Jeg tar tv mere alvorlig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror nok mere på tv nyheter enn avisenes nyheter. Jeg tar tv mere alvorlig.

Jeg vet da søren! Synes nyhetene på TV også er sensasjonspreget...;(

Hadde ønsket mer objektivitet.

Gjest Tidligere journaliststudent
Skrevet

Svært interessant. Kan du forteller mer? Har du eksempler og linker?

Det begynner å bli en stund siden nå, så noen konkrete eksempler husker jeg ikke, men en bok det står en del om det i er en som heter "Journalistikk-metode og fag".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...