Gå til innhold

Røyking i barneselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet sønnen etter bursdagsselskap å dere aner ikke hvor det luktet røyk av han.

Nå er ikke jeg den som kjenner røyklukta best heller, har røykt selv, å har såvidt begynt å kjenne hvor ekkel røyklukt kan være.

Ikke at det gjør meg og gutten min så mye at han oppholdt seg et par timer i røyken, men jeg tenker på de barna som bor der.

Denne moren har tydeligvis ikke skjønt det når hun sitter i stua å pumper røyk ut i rommet alle barna oppholder seg.

Dessuten satt moren å kjeftet og bannet og det var svært uryddig der, å når guttungen min sier det så må det være noe i det for han ser ikke å rydde etter seg selv, han syntes det var godt å komme ut av dette huset!

Huff huff ikke greit å være barn der i gården kanskje?

Dette var ikke noe klage, men man tenker jo sitt når en guttunge kommer hjem med oppfatningen at moren bannes og det er rotete!!

Skrevet

HVA??? Røyker inne med barn tilstede, og med andres barn tilstede? Ikke det at det ikke er ille nok å røyke på egne barn.. Herregud, hun kan ikke være helt god. Jeg røyker selv, men alltid ute på verandaen når poden sover. Aldri ellers. Røyker ikke med barnevogn, det er bare usmakelig. Barna velger ikke å puste inn røyken, selv om jeg gjør det, så det synes jeg er ille. Hadde takket nei til neste invitasjon, og hadde ikke vært redd for å si hvorfor.

Skrevet

HVA??? Røyker inne med barn tilstede, og med andres barn tilstede? Ikke det at det ikke er ille nok å røyke på egne barn.. Herregud, hun kan ikke være helt god. Jeg røyker selv, men alltid ute på verandaen når poden sover. Aldri ellers. Røyker ikke med barnevogn, det er bare usmakelig. Barna velger ikke å puste inn røyken, selv om jeg gjør det, så det synes jeg er ille. Hadde takket nei til neste invitasjon, og hadde ikke vært redd for å si hvorfor.

Da straffer du jo den stakkars innrøkte ungen mest. Men å si fra, det synes jeg er helt ok.

Skrevet

Jeg har spekulert litt på denne damen før og konkludert for meg selv at hun ikke er helt på "G"

Skrevet

Jeg har spekulert litt på denne damen før og konkludert for meg selv at hun ikke er helt på "G"

''Jeg har spekulert litt på denne damen før og konkludert for meg selv at hun ikke er helt på "G"''

Translate please..:) "G" ?

Skrevet

''Jeg har spekulert litt på denne damen før og konkludert for meg selv at hun ikke er helt på "G"''

Translate please..:) "G" ?

Forkortning for Geir ;) Neida det betyr å være blanding av sprø,gal,snodig med en hel haug tileggs diagnoser :))

Skrevet

Forkortning for Geir ;) Neida det betyr å være blanding av sprø,gal,snodig med en hel haug tileggs diagnoser :))

''Neida det betyr å være blanding av sprø,gal,snodig med en hel haug tileggs diagnoser :))''

Det høres nå bare positivt ut det, kanskje bortsett fra det der med tileggs diagnosene.

Men eg er enig med Tonie i at dere (alle dere andre foreldre) ikkje må la barna utebli fra bursdagsfeiringene hos dette barnet, for da straffer dere og isolerer ett barn som sikkert mer enn de fleste virkelig trenger selskap og venner.

Ta det direkte opp med mora, at dere ikkje aksepterer røyking mens ungene er der.

Og èn gang i året bør ho klare å rydde litt, ellers er eg redd ho trenger hjelp/støtte fra Barnevernet.

Gjest men forstår endel av skepsisen
Skrevet

Denne kvinnen burde jo helt klart ikke ha røyket inne, på denne måten, og hun burde ha ryddet huset. Men - det er hennes hus, og ingen kan kreve hverken røykekutt eller ryyding i andres hjem. Såpass må en kunne tåle fra andre, uten å blåse det opp til noe stort.

En annen ting er at barna som bor der, sikkert er mer utsatt for røyken. Da jeg vokste opp, røyket begge mine foreldre og alle voksne som var på besøk, og huset vårt var alltid rotete. Men vi hadde en fantastisk flott oppvekst.

Kan ikke forstå hva barnevernet har å gjøre der, viss det kun er røyking og litt rot som er problemet..?? (til Geir).

Skrevet

Denne kvinnen burde jo helt klart ikke ha røyket inne, på denne måten, og hun burde ha ryddet huset. Men - det er hennes hus, og ingen kan kreve hverken røykekutt eller ryyding i andres hjem. Såpass må en kunne tåle fra andre, uten å blåse det opp til noe stort.

En annen ting er at barna som bor der, sikkert er mer utsatt for røyken. Da jeg vokste opp, røyket begge mine foreldre og alle voksne som var på besøk, og huset vårt var alltid rotete. Men vi hadde en fantastisk flott oppvekst.

Kan ikke forstå hva barnevernet har å gjøre der, viss det kun er røyking og litt rot som er problemet..?? (til Geir).

Helt enig!!!

Moren kan jo ha vært super stressa,defor kjeftet og bannet,

og om barnevernet kommer grunnet rot...Da må jeg få ryddet.. ;0)

Skrevet

I 2007 så _røyker_ en ikkje i barneselskap, normalt varer disse i to timer (da kan ALLE holde seg), og når en feirer bursdag for barnet sitt så har en ètt år å forberede seg på å rydde litt, slik at det blir koselig for ungene.

Men det var først og fremst dette som fikk meg til å lure på om mora (i dette tilfelle) kunne slite litt med den totale omsorgssituasjonen.

''...blanding av sprø,gal,snodig med en hel haug tileggs diagnoser :))''

Skrevet

I 2007 så _røyker_ en ikkje i barneselskap, normalt varer disse i to timer (da kan ALLE holde seg), og når en feirer bursdag for barnet sitt så har en ètt år å forberede seg på å rydde litt, slik at det blir koselig for ungene.

Men det var først og fremst dette som fikk meg til å lure på om mora (i dette tilfelle) kunne slite litt med den totale omsorgssituasjonen.

''...blanding av sprø,gal,snodig med en hel haug tileggs diagnoser :))''

Ok, er med deg på den.

Samtidig mener jeg fremdeles at en må kunne tåle litt fra mennesker rudt oss..

Skrevet

Ok, er med deg på den.

Samtidig mener jeg fremdeles at en må kunne tåle litt fra mennesker rudt oss..

''Samtidig mener jeg fremdeles at en må kunne tåle litt fra mennesker rudt oss..''

Eg er helt enig i det!

Skrevet

''Samtidig mener jeg fremdeles at en må kunne tåle litt fra mennesker rudt oss..''

Eg er helt enig i det!

Okey, Bra! :-)

Skrevet

Klart det er hennes hus og hun som bestemmer. Men dersom det også bor mindreårige i et hus, bør man ta et visst hensyn til dem. Det e lite som forsvarer dagligdags innendørsrøying.

Og når man inviterer til barneselskap anno 2007, må man faktisk sende med en advarsel om at de som er tilstede utsettes for innendørs røyking. Da kunne jeg feks la mitt astmabarn være hjemme fra en sånn bursdag. I stedet for å dra på legevakten om natta.

Jeg krever ikke at folk lar være å røyke hjemme hos seg selv. Men jeg forbeholder meg retten til å la ungene mine slippe det.

Skrevet

Klart det er hennes hus og hun som bestemmer. Men dersom det også bor mindreårige i et hus, bør man ta et visst hensyn til dem. Det e lite som forsvarer dagligdags innendørsrøying.

Og når man inviterer til barneselskap anno 2007, må man faktisk sende med en advarsel om at de som er tilstede utsettes for innendørs røyking. Da kunne jeg feks la mitt astmabarn være hjemme fra en sånn bursdag. I stedet for å dra på legevakten om natta.

Jeg krever ikke at folk lar være å røyke hjemme hos seg selv. Men jeg forbeholder meg retten til å la ungene mine slippe det.

Må innrømme at jeg ikke tenkte på astmatikere. Beklager. Da blir jo saken en annen. Og det er kanskje ikke alltid en vet hvem som er astmatiker og ikke av (f.eks) barnas klassekamerater, så det er jo et godt argument for å vise ekstra hensyn.

Jeg mener ikke det er greit å reøye innendørs med barn i hus, bare at det (dessverre) er opp til hver og en. Og at å forsøke seg på å nekte vedkommende (kvinnen) å røyke i sitt eget hjem, slik det ble foreslått - er rett og slett et frekt og patetisk råd. Etter min mening.

Skrevet

''Røyker ikke med barnevogn, det er bare usmakelig.''

Spirello, jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på vurderingen din.

Er det ut fra et helsemessig synspunkt (det kan blåse røyk på barnet mitt, og det er ikke bra) eller er det fra et sosialt synspunkt (det tar seg så dårlig ut med de som røyker, og jeg tilhører ikke den gruppen folk).

Jeg prøver ikke å sette deg på plass, altså. Men jeg er nysgjerrig på hva som er motivene nå for tiden.

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke tenkte på astmatikere. Beklager. Da blir jo saken en annen. Og det er kanskje ikke alltid en vet hvem som er astmatiker og ikke av (f.eks) barnas klassekamerater, så det er jo et godt argument for å vise ekstra hensyn.

Jeg mener ikke det er greit å reøye innendørs med barn i hus, bare at det (dessverre) er opp til hver og en. Og at å forsøke seg på å nekte vedkommende (kvinnen) å røyke i sitt eget hjem, slik det ble foreslått - er rett og slett et frekt og patetisk råd. Etter min mening.

Men man har ikke lov til å gjøre hva som helst i sitt eget hjem, dersom det går ut over barna.

Så det er et definisjonsspørsmål om (utstrakt) røyking der de små barna bor skal tas med på linje med omsorgssvikt.

Skrevet

Du er en røyker etter min smak. :-) Det er så ille å se folk som går og røyker og puster ned i barnevogna.

Gjest girasol
Skrevet

Men man har ikke lov til å gjøre hva som helst i sitt eget hjem, dersom det går ut over barna.

Så det er et definisjonsspørsmål om (utstrakt) røyking der de små barna bor skal tas med på linje med omsorgssvikt.

''Men man har ikke lov til å gjøre hva som helst i sitt eget hjem, dersom det går ut over barna.''

Er det sant? Er det "ikke lov"? Altså, fins det en slags lov mot det som skal beskytte barna? For hvis det gjør det er jeg svært interessert i å få vite hvor jeg kan finne noe skriftlig som uttaler at det er en lov mot det.

Skrevet

''Men man har ikke lov til å gjøre hva som helst i sitt eget hjem, dersom det går ut over barna.''

Er det sant? Er det "ikke lov"? Altså, fins det en slags lov mot det som skal beskytte barna? For hvis det gjør det er jeg svært interessert i å få vite hvor jeg kan finne noe skriftlig som uttaler at det er en lov mot det.

Et hjem er ikke noe slags "kirkeasyl" hvor norsk lov ikke kan håndheves (og i parentes bemerket er det heller ikke noe lovlig grunnlag for kirkeasyl heller).

"forstår en del av skepsisen" argumenterte om at det var uhørt å nekte noen å gjøre noe i sitt eget hjem, og det er _det_ poenget jeg argumenterer mot. Man kan ikke gjøre hva som helst så lenge det er innenfor husets fire vegger.

Men hittil er ikke røyking inne der små barn bor ansett for å være omsorgssvikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...