Gjest Kanskje hest igjen. Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Jeg drev med hester i mange år, men det er også mange år siden. Savner det og ønsker meg hest igjen, ungene begynner å bli store, vi har muligheter for både luftegårder og stallplass hjemme. Men hvor mye koster det å ha hest i dag? Jeg husker ikke alt som var nødvendig og prisene er uansett ikke de samme i dag. Jeg tenker ikke på utgiftene til selve hestekjøpet og utstyrhandling men selve holdet. Skoing hver 6-8 uke, stemmer det? Hobbyhest i middel størrelse klarer seg med pellets og havre? Høy. Markekur, vaksiner....hva trengs? Er snart 40 år og blir litt sitrete i kroppen bare ved tanken av å kanskje handle hest igjen Opplys meg da dere som vet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Spørs hvor du skal ha den stallet opp og hva du skal han inkludert i prisen. På landet hos en som har hest selv og som forer og setter ut/tar inn for deg reger jeg med du kommer unna med 2500,- i mnd inkl. spon og for (høy i alle fall). Skal du ha den på en rideskolestall / større stall må du sikkert opp i det dobbelte, spesielt om det er inkludert flere luftegårder, ridehall og kanskje mulighet for undervisning. Skoing hver 6-8 uke ja, koster ca. 600,- + sko (mener kjæresten betalte det da vi hadde hesten her), vaksine en gang i året (vet ikke hva den koster, noen hundrelapper sikkert), markkur 2-3 ganger i året, koster sikkert et par hundringser pr. gang det og. Hva forsikring kommer seg på vet jeg ikke, men noen tusen i året sikkert. Vi regner med ca. 1000,- i mnd på en mellomstor hobbyhest om du har den hjemme og holder spon, høy/rundball/ensilage og kraftfor selv, avhengig av hvor mye kraftfor den spiser da. 0 Siter
Gjest Kanskje hest igjen. Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Spørs hvor du skal ha den stallet opp og hva du skal han inkludert i prisen. På landet hos en som har hest selv og som forer og setter ut/tar inn for deg reger jeg med du kommer unna med 2500,- i mnd inkl. spon og for (høy i alle fall). Skal du ha den på en rideskolestall / større stall må du sikkert opp i det dobbelte, spesielt om det er inkludert flere luftegårder, ridehall og kanskje mulighet for undervisning. Skoing hver 6-8 uke ja, koster ca. 600,- + sko (mener kjæresten betalte det da vi hadde hesten her), vaksine en gang i året (vet ikke hva den koster, noen hundrelapper sikkert), markkur 2-3 ganger i året, koster sikkert et par hundringser pr. gang det og. Hva forsikring kommer seg på vet jeg ikke, men noen tusen i året sikkert. Vi regner med ca. 1000,- i mnd på en mellomstor hobbyhest om du har den hjemme og holder spon, høy/rundball/ensilage og kraftfor selv, avhengig av hvor mye kraftfor den spiser da. Takk for svar. Som jeg skrev så har vi både stallmuligheter og luftemuligheter hjemme siden vi har gård. En liten ting jeg bekymrer meg litt for er om jeg får tak i ei stalljente i disse dager som vil ha den i helgene innimellom og i ferier etc. for meg. Jentungene var jo kjempelykkelige hvis noe sånt gikk ann da jeg var lita men det er jo andre tider nå. Har to tantejenter som elsker hest men de bor desverre ikke slik til at de kunne ta den for meg i blandt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. desember 2007 Skrevet 9. desember 2007 Takk for svar. Som jeg skrev så har vi både stallmuligheter og luftemuligheter hjemme siden vi har gård. En liten ting jeg bekymrer meg litt for er om jeg får tak i ei stalljente i disse dager som vil ha den i helgene innimellom og i ferier etc. for meg. Jentungene var jo kjempelykkelige hvis noe sånt gikk ann da jeg var lita men det er jo andre tider nå. Har to tantejenter som elsker hest men de bor desverre ikke slik til at de kunne ta den for meg i blandt. På egen går koster det jo ikke annet enn spon, høy og kraftfor og en vanlig hobbyhest trenger ikke mye kraftfor egentlig, det kommer an på hva slags hest du har da. En fjording f.eks. spiser et par never havre/pellets om dagen og blir feit på høy, mens en varmblods må gjerne ha flere kilo kraftfor for å holde vekta. Det du sier er også min "bekymring" om jeg en gang skulle få hest på stallen (vi har også egen stall), man er nesten avhengig til å finne noen som kan ta seg av den innimellom. Hva om dere leier ut stallplass til 1-2 til om dere har plass til det? Så kan de evt. fore og sette ut/ta inn om dere skal bort en gang? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.