Gå til innhold

Deler dere på morgenene?

Anbefalte innlegg

Gjest lei travle morgener
Skrevet

Jeg har en mann som begynner tidlig på arbeid, så det har alltid vært meg som tar meg av barna om morgenen. Jeg er så lei av travle morgener, og barn som protesterer og er vanskelige å få av gårde! Selvsagt er det ikke alltid et styr, men ofte nok.

Gjest Angela25
Skrevet

Vi har bare ei jente, mannen drar paa jobb i 8 tiden, og jeg folger jenta til skolen ca kvart paa 9.

Naa har vi bare ett barn, jeg staar opp i rett tid, slik at vi har tid til aa ordne oss, spise frokost, lage matpakke til henne, o.l. Da har vi som regel god tid paa oss, for jeg misliker stress om maarran!

Jeg jobber frivillig paa en dyreklinikk for hunder, og naa er jeg i en periode med mye smerter fysisk, ( revmatisme...)og er under utredning for dette. Da er jeg hjemme, og merker derfor at vi faar bedre tid paa oss. Det blir nok annerledes med storre barnefamilier der begge er ut i jobb kan jeg tenke meg, og da spesielt hvis alt arbeidet med aa faa barna opp og ut paa skolen kun ligger paa den ene av foreldrene!

Skrevet

Enig, morgener er ofte et styr.

Vi deler på dem, dvs. den som leverer barna på morgenen, "slipper" å hente, og den som kommer seg tidlig på jobb henter barna på ettermiddagen. Ingen annen måte å gjøre det på når vi jobber (mer enn) fullt begge to...

Hvem som henter og/eller leverer kommer an på møteplaner etc., stort sett deler vi ganske broderlig.

Skrevet

Ja, vi deler de aller fleste morgner, kun unntaksvis at en av oss er borte.

Synes det er rimelig greit å være alene også, men jeg merker jo at jeg gjør mye mer klart kvelden før om jeg er alene. Ungene er en 1. klassing og siste året i barnehagen, så de steller seg selv - det er pakking og matpakker som må gjøres. Det som kan bli styrete, er når det skjærer seg for en av dem/begge to på en eller annen måte.

Hvis mannen din har muligheten til å flexe, så ville jeg nok stått på litt for det.

Skrevet

Ja, vi deler de aller fleste morgner, kun unntaksvis at en av oss er borte.

Synes det er rimelig greit å være alene også, men jeg merker jo at jeg gjør mye mer klart kvelden før om jeg er alene. Ungene er en 1. klassing og siste året i barnehagen, så de steller seg selv - det er pakking og matpakker som må gjøres. Det som kan bli styrete, er når det skjærer seg for en av dem/begge to på en eller annen måte.

Hvis mannen din har muligheten til å flexe, så ville jeg nok stått på litt for det.

''Ja, vi deler de aller fleste morgner, kun unntaksvis at en av oss er borte.''

Vi tolket det å dele annerledes her - vi deler i den form at vi tar ca. annenhver morgen. Lite annet er gjennomførbart når vi jobber fullt begge to...

Skrevet

''Ja, vi deler de aller fleste morgner, kun unntaksvis at en av oss er borte.''

Vi tolket det å dele annerledes her - vi deler i den form at vi tar ca. annenhver morgen. Lite annet er gjennomførbart når vi jobber fullt begge to...

Nei hvis man har reisevei i ulike retninger og slikt, så blir det ikke mulig å være sammen om oppgaven. Vi har hatt en litt annereldes situasjon, der vi delvis har hatt samme/nesten samme arbeidssted, eller hjemmekontor. Og med en bil har det blitt slik.

Har jeg hjemmekontor, så reiser gubben av og til med buss, men det er ikke ofte.

Dele kan være så mangt! :-)

Skrevet

Kan dere gjøre mer klart på kvelden? Det kunne jo i så fall mannen din ha hjulpet med.

Avhengig av alderen på barna, så er det kanskje mer de kan klare selv? Kanskje dere kan sette dere ned å snakke om hva slags morgen dere ønsker dere, og jobbe mot det målet.

Skrevet

Nei hvis man har reisevei i ulike retninger og slikt, så blir det ikke mulig å være sammen om oppgaven. Vi har hatt en litt annereldes situasjon, der vi delvis har hatt samme/nesten samme arbeidssted, eller hjemmekontor. Og med en bil har det blitt slik.

Har jeg hjemmekontor, så reiser gubben av og til med buss, men det er ikke ofte.

Dele kan være så mangt! :-)

Vi har faktisk tilnærmet samme reisevei, men en av oss må nødvendigvis komme seg av gårde minst en time før den andre for å få dagen/uken til å gå rundt.

Skrevet

Jeg har heldigvis en mann som jobber turnus, så han tar ansvaret de dagene han skal på senvakt:-) Det er deillig å slippe styret alene hver eneste morgen, i tillegg til at jeg er syk så da trenger jeg disse rolige morgenene innimellom:-)

Skrevet

Vi har faktisk tilnærmet samme reisevei, men en av oss må nødvendigvis komme seg av gårde minst en time før den andre for å få dagen/uken til å gå rundt.

Vi har vært veldig heldige både med bosted og forholdet bosted/arbeidsplass/barnehage/skole, og det er vi veldig glad for. Det tar 5 minutter å kjøre til skolen, 1 minutt ekstra til barnehagen - og så nye 7 minutter til jobben. Og når jeg har hjemmekontor er det jo enda enklere.

:-)

Skrevet

Vi har vært veldig heldige både med bosted og forholdet bosted/arbeidsplass/barnehage/skole, og det er vi veldig glad for. Det tar 5 minutter å kjøre til skolen, 1 minutt ekstra til barnehagen - og så nye 7 minutter til jobben. Og når jeg har hjemmekontor er det jo enda enklere.

:-)

:-).

Vi har ca. 5 min. å gå til barnehage (mer om ikke maks samarbeidsvillig 4-åring) og 15 min. til skolen (i 1. klasse-tempo) - i ulike retninger hjemmefra. Ikke langt, men tar jo litt tid til sammen. Tar så ca. 20 min. til jobb.

Skrevet

:-).

Vi har ca. 5 min. å gå til barnehage (mer om ikke maks samarbeidsvillig 4-åring) og 15 min. til skolen (i 1. klasse-tempo) - i ulike retninger hjemmefra. Ikke langt, men tar jo litt tid til sammen. Tar så ca. 20 min. til jobb.

Mm. Man må ordne seg slik at det blir best mulig ut fra de forutsetninger man ikke kan styre. :-)

Skrevet

Det blir stort sett jeg som tar barna om morgenen pga at gubben drar tidlig på jobb. Har jeg tidlig tidlig vakt, må han trø til, men det har jeg ca en gang hver andre uke. Og da tar han bare skolejenta. Stort sett jeg som henter også, da han slutter for seint og har for lang reisevei til det.

Går i grunnen veldig fint, men det hender at eldstejenta som går i andre slår seg vrang, og da kan det bli litt hektisk med tidspress og alt. Da hender det at jeg kjefter litt på gubben etterpå ;0)

Men jeg legger alltid ting og tang klar dagen før, særlig på de dagene vi har det mest travelt.

Jeg vet også hvor deilig det er å stå opp og gå uten å dra med ungene. Da barna var 2 og 5 år jobbet vi begge 80 %. Og hans fridag med ungene var nesten bedre enn min egen fridag.... He he

Skrevet

Mens vi bodde sammen sto vi opp samtidig og begge to tok morgenstell og styr med ungene. Nå bor jeg alene og har ungene halve tiden og har etterhvert fått veldig greie rutiner så stort sett går det veldig greit, men beregner god tid da. Verken ungene eller jeg liker å stresse om morran så jeg står opp ca. 5 kvarter før vi må gå, ungene er som regel ferdig kledd til kl. 6:50 og frokost.

Og jo, det hender fremdeles innimellom at 7-åringen har noen riktige raserianfall, men det blir heldigvis stadig lengre imellom...

Skrevet

Mannen min begynner som regel veldig tidlig på jobb, mens jeg har fleksible dager. Derfor står han opp alene og reiser avgårde, mens jeg tar ungene i ro og mak.

Skrevet

Mannen min drar også tidligere enn meg. Han står opp og lager matpakke til hele familien før han vekker oss og drar på jobb.

De to eldste finner selv fram klær og kler på seg. Minsten på tre år får hjelp til å finne klær og kler på seg selv (stort sett).

Vi spiser frokost sammen og ungene legger matboksene sine i sekkene før vi går for å pusse tenner og kle oss for å gå ut. Jeg kjører alle tre til skolen/barnehagen før jeg selv drar på jobb.

Pga at jeg tar morgenene, pleier pappaen som oftest å ta ansvar for kveldsmat og legging.

Dette synes jeg er en okei fordeling. Man kan ikke gjøre så mye med at den ene begynner på jobb veldig tidlig ;-)

Skrevet

Vi deler delvis. Dvs. de aller fleste morgener tar mannen min seg av, jeg smører matpakker og reiser tidlig på jobb, han vekker, serverer frokost og leverer barna på SFO. Jeg henter og lager middag.

Samme fordeling har vi hatt siden de begynte i barnehagen. Hvis han skal noe tidlig slik at han ikke rekker det etter levering, bytter vi. Hvis han er bortreist, tar jeg både levering og henting og omvendt.

Skrevet

Far står tidlig opp. Han har nå begynt å smøre matpakke til snuppa. Det er også alt. Så jeg tar resten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...