Gjest Maybeelinn Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har et speilrefleks kamera fra Canon eos 350D som jeg ikke skjønner noe av. Men har nå tatt bilder. Prøvde meg på julebilder og så printet jeg de ut. Først måtte jeg forminske de litt fra 100% til 30% også printet jeg ut og det ble ikke bra i det hele tatt. Kjenner jo ikke igjen personene på bildet. Blir antagligvis for mye forminsking?? Men hva gjør jeg da? Hva er vitsen med et sånt Camera hvis det blir så store bilder at jeg ikke får printet de ut? Noen som har greie på dette, jeg kan ikke noe :-( Help! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293597-bilder-forminsking-printing/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvilket operativsystem kjører du? Og hvorfor i alle dager skal du forminske bildene før du printer dem ut? For utskrift er det best at bildene er i full kvalitet. Sånn gjør jeg når jeg skriver ut bilder i Windows XP: Jeg forutsetter da at bildene ligger i en mappe som er definert som bildemappe, det er det enkleste. Dette gjør du ved å høyreklikke mappa bildene ligger i og velger 'Egenskaper'. Så velger du arkfanen 'Tilpass' og velger 'Bilder (best for mange filer)'. Når du så åpner mappa skal du gjøre følgende: Under 'Bildeoppgaver' i menyen til venstre i bildemappa velger du 'Skriv ut bilder' og 'Neste', så haker du av for de bildene du vil skrive ut og klikker 'Neste' igjen. Så velger du egenskaper for bildeutskrift ('Utskriftsinnstillinger' heter det hos meg) når du kommer til skriveren. I neste rute får du spørsmål om hvor store bildene skal være, der pleier jeg velge 'Utskriftskopier på 10x15' og får da tre bilder på hvert ark. Eller ett bilde uten kantutskrift om jeg bruker fotopapir som er 10x15 cm. (Men i så fall krever det at jeg gjør andre valg i egenskap for skriver og velger helsides utskrift uten kantlinje der) Nå regulerer utskriften bildestørrelsen og uansett utgangspunkt blir bildene rett størrelse på. Det eneste man må være obs på er at en del digitale kameraer har bildestørrelser som gjør at utskriftsprogrammet beskjærer bildene litt oppe og nede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293597-bilder-forminsking-printing/#findComment-2363415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Bare for ordens skyld: Når du har et Canon EOS 350D kan du skrive ut bildene så store eller små du bare vil ved hjelp av den innebygde bildeutskrivinga i XP. Bilder som skal skrives ut SKAL IKKE forminskes på forhånd! Da forsvinner hele vitsen med et godt kamera. Det er noe med å velge et kamera som passer til det nivået der en selv er... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293597-bilder-forminsking-printing/#findComment-2363416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maybeelinn Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Bare for ordens skyld: Når du har et Canon EOS 350D kan du skrive ut bildene så store eller små du bare vil ved hjelp av den innebygde bildeutskrivinga i XP. Bilder som skal skrives ut SKAL IKKE forminskes på forhånd! Da forsvinner hele vitsen med et godt kamera. Det er noe med å velge et kamera som passer til det nivået der en selv er... VEL........jeg har FÅTT kameraet i gave fordi jeg skal studere foto etter jul. :-) Har aldri brukt det før nå derfor spurte jeg her inne. Men fant selv ut nå at selvfølgelig behøver jeg ikke å forminske bildene før jeg printer! Jeg prøvde meg fram og fikk det til så nå er jeg overlykkelig her! :-)) Bildene ble så fine som bare det, printet ut på fotopapir m/glans. Gleder meg til å ta fatt på utdanningen som gir meg mer lærdom i digitalkamerabruk og ikke minst Photoshop og andre dataprogrammer som jeg ikke har noe kjentskap til pr.i dag. Kan tro jeg gleder meg til å lære dette, har aldri vært i nærheten av det før så det skal bli godt å få brukt de arbeidsverktøyene man har i hus. Tusen takk for ytfyldene svar under her, skal se om jeg ikke for snappet opp noen tips så lenge! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293597-bilder-forminsking-printing/#findComment-2363419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maybeelinn Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvilket operativsystem kjører du? Og hvorfor i alle dager skal du forminske bildene før du printer dem ut? For utskrift er det best at bildene er i full kvalitet. Sånn gjør jeg når jeg skriver ut bilder i Windows XP: Jeg forutsetter da at bildene ligger i en mappe som er definert som bildemappe, det er det enkleste. Dette gjør du ved å høyreklikke mappa bildene ligger i og velger 'Egenskaper'. Så velger du arkfanen 'Tilpass' og velger 'Bilder (best for mange filer)'. Når du så åpner mappa skal du gjøre følgende: Under 'Bildeoppgaver' i menyen til venstre i bildemappa velger du 'Skriv ut bilder' og 'Neste', så haker du av for de bildene du vil skrive ut og klikker 'Neste' igjen. Så velger du egenskaper for bildeutskrift ('Utskriftsinnstillinger' heter det hos meg) når du kommer til skriveren. I neste rute får du spørsmål om hvor store bildene skal være, der pleier jeg velge 'Utskriftskopier på 10x15' og får da tre bilder på hvert ark. Eller ett bilde uten kantutskrift om jeg bruker fotopapir som er 10x15 cm. (Men i så fall krever det at jeg gjør andre valg i egenskap for skriver og velger helsides utskrift uten kantlinje der) Nå regulerer utskriften bildestørrelsen og uansett utgangspunkt blir bildene rett størrelse på. Det eneste man må være obs på er at en del digitale kameraer har bildestørrelser som gjør at utskriftsprogrammet beskjærer bildene litt oppe og nede. Tusen takk, var nok akkurat dette jeg fant ut av selv men greit å vite det med størrelsen på bildene når man skriver ut. Fikk prøvd meg fram og det gikk veldig bra nå! :-) Takk for at du gadd å svare så bra, sikkert mange andre som har glede av det også! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293597-bilder-forminsking-printing/#findComment-2363420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.