Gå til innhold

Hun vil gi gaver til oss...

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg forsøker etter beste evne å holde julegavene på et minimum - syntes at det blir et fryktelig pes når alle skal gi til alle.

jeg har sørget for at ingen av mine venninner gir til hverandre eller til hverandres barn - og det er heller ingen gaver fra/til mine onkler, tanter, fettere eller kusiner.

Men nå har jeg fått en ny hyggelig venninne som jeg er mye sammen med - og hun fortalte meg i dag at hun ville gi både meg og lillesnuppa en presang til jul.

Jeg sa at det er ikke nødvendig, men hun sa at hun syntes at det er så koselig fordi vi er så mye sammen. Og det er jo sant, vi har det mye hyggelig sammen. Men det er jo ikke det samme som at vi må gi hverandre gaver.

Og så avsluttet hun med at hun kom til å gi for ca 200 kr til hver av oss - og det tok jeg som et hint om at jeg "må" kjøpe for det samme beløpet til dem.

Aarrgh - jeg føler meg fanget i et hjørne. Det er ikke så lett å komme ut av dette uten å virke kjip. Hva ville dere gjordt? Bare bite det i meg, og kjøpe gave til dem?

Det er ikke det at jeg ikke har penger, men jeg syntes at denne kjøpinga mot jul tar helt overhånd. Vi har alt vi trenger, og dette fører bare til ennå mer handling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293660-hun-vil-gi-gaver-til-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff..det var da en merkelig hinting, ja! Tror jeg hadde stusset litt hadde noen sagt noe slik til meg.

MEN! Kan du ikke foreslå at dere bruker pengene på noe sosialt dere kan gjøre sammen? Ut å spise, kino, etc. Vi i jentegjengen min har bestemt oss for heller å bruke pengene på å gå ut å spise i forbindelse med jul istedet for å kjøpe noe til hverandre. Dette har vi gjort siden vi var 19 år, tror jeg. Fungerer kjempeflott og er en koslig tradisjon! =)

Gjest pærebrus875

Uff..det var da en merkelig hinting, ja! Tror jeg hadde stusset litt hadde noen sagt noe slik til meg.

MEN! Kan du ikke foreslå at dere bruker pengene på noe sosialt dere kan gjøre sammen? Ut å spise, kino, etc. Vi i jentegjengen min har bestemt oss for heller å bruke pengene på å gå ut å spise i forbindelse med jul istedet for å kjøpe noe til hverandre. Dette har vi gjort siden vi var 19 år, tror jeg. Fungerer kjempeflott og er en koslig tradisjon! =)

Det hørtes ut som en flott ide! Mye bedre med restaurantbesøk og gode samtaler enn saker og ting som kanskje blir kastet/stuet bort likevel.

Syns hun venninna di virket litt "snodig" der.. jeg ville tatt hintet om noen sa til meg at de prøvde å kutte ned på antall julegaver.

Og i verstefall, kun gitt til ungen din. Sa du til henne at du ønsker å gi/få flest mulig gaver? Og at du ikke gir til alle i familien din engang, og ikke bare utelukker henne for å være slem (om hun skulle tro det).

Jeg fikk et år forbud mot å gi noe til bestekompisen min, pga han sa han ikke hadde råd å gi noe tilbake. Jeg ville gjerne gi noe, men greit nok. Jeg respekterte det.

Prøv å si ifra engang til du, og skriv det du skrev her, om du ikke har sagt det ennå. At flere venner og familiemedlemmer heller ikke er på lista, og at du er lei alt kjøpepresset rundt jul. Godtar hun ikke det, og absolutt vil kjøpe likevel, si at du ikke helt føler for å gi gave til henne da flere venner og familiemedlemmer uansett ikke kommer til å få, siden hun er en ganske ny venninne? At du føler det blir feil å gi henne og ikke de, og at du ikke endrer mening når det gjelder dem.

Gjest pærebrus875

Det hørtes ut som en flott ide! Mye bedre med restaurantbesøk og gode samtaler enn saker og ting som kanskje blir kastet/stuet bort likevel.

Syns hun venninna di virket litt "snodig" der.. jeg ville tatt hintet om noen sa til meg at de prøvde å kutte ned på antall julegaver.

Og i verstefall, kun gitt til ungen din. Sa du til henne at du ønsker å gi/få flest mulig gaver? Og at du ikke gir til alle i familien din engang, og ikke bare utelukker henne for å være slem (om hun skulle tro det).

Jeg fikk et år forbud mot å gi noe til bestekompisen min, pga han sa han ikke hadde råd å gi noe tilbake. Jeg ville gjerne gi noe, men greit nok. Jeg respekterte det.

Prøv å si ifra engang til du, og skriv det du skrev her, om du ikke har sagt det ennå. At flere venner og familiemedlemmer heller ikke er på lista, og at du er lei alt kjøpepresset rundt jul. Godtar hun ikke det, og absolutt vil kjøpe likevel, si at du ikke helt føler for å gi gave til henne da flere venner og familiemedlemmer uansett ikke kommer til å få, siden hun er en ganske ny venninne? At du føler det blir feil å gi henne og ikke de, og at du ikke endrer mening når det gjelder dem.

så skrev jeg "flest mulig gaver" og ikke færrest mulig som jeg så klart mente..

Hyggelig at hun vil gi gave, og jeg skulle til å si at jeg ville gitt en symbolsk gave igjen, en rimelig plante, blomst e.l. Men jeg synes det var direkte frekt av henne og antyde prisen, tydeligvis med forventning om at hun skulle få det samme igjen!

Var jeg deg ville jeg kanskje nevnt, om det passer litt indirekte, å fortelle om at du var blitt enig med gode venner om å droppe gaver til jul. Så kan du likevel gi henne en liten gave i form av en såpe, en blomst e.l. I håp om at hun tar hintet...

Annonse

''Jeg sa at det er ikke nødvendig, men hun sa at hun syntes at det er så koselig fordi vi er så mye sammen. Og det er jo sant, vi har det mye hyggelig sammen. Men det er jo ikke det samme som at vi må gi hverandre gaver.

Og så avsluttet hun med at hun kom til å gi for ca 200 kr til hver av oss - og det tok jeg som et hint om at jeg "må" kjøpe for det samme beløpet til dem.''

Jeg synes at du skal fortelle om den avtalen du har med dine andre venner. Dere er jo mye sammen forstår jeg. Jeg forstår og er enig i at den hintingen om pris var dum ja..... Men hvis du sier det i kveld at du ikke liker det julepeset, og så synes jeg at ideen om en tur på restaurant høres bra ut som et "plaster på såret" for henne.

Jeg er enig med deg. Jeg synes kjøpinga før jul tar overhånd og jeg kjøper kun til familie, ikke til venninner. Når jeg nå får barn, kommer jeg til å gi klar beskjed til folk om at jeg ikke kjøper julegaver til folk utenom familien (som i seg selv betyr mer enn nok gaver). Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, kanskje prøve å si pent fra om at du ikke gir gaver til venner og at du derfor synes det blir litt pinlig å få noe.

Jeg kunne visst vært den kjipe venninna... For jeg synes julegaver er helt topp, og kjøper til mange.

Hva hinting om pris angår, så kan det jo hende at hun merket din motstand, og tolket det dithen at du var redd det skulle være dyrt og flott. Ikke nødvendigvis at hun forventer å få tilbake noe i samme prisklasse.

Må forresten spørre om noe: Hvem gir/får dine barn gaver til/fra? Hvis vi skulle kuttet ut tanter og onkler og venner, så hadde vi endt med oss selv og en farmor som giver/mottaker. Og det ville jo blitt bare trist...

Jeg kunne visst vært den kjipe venninna... For jeg synes julegaver er helt topp, og kjøper til mange.

Hva hinting om pris angår, så kan det jo hende at hun merket din motstand, og tolket det dithen at du var redd det skulle være dyrt og flott. Ikke nødvendigvis at hun forventer å få tilbake noe i samme prisklasse.

Må forresten spørre om noe: Hvem gir/får dine barn gaver til/fra? Hvis vi skulle kuttet ut tanter og onkler og venner, så hadde vi endt med oss selv og en farmor som giver/mottaker. Og det ville jo blitt bare trist...

Jeg trodde fuji mente sine egne tanter og onkler, ikke barnas. Man gir da gaver til søsken (eller i noen tilfeller bare til søskens barn)?

Jeg trodde fuji mente sine egne tanter og onkler, ikke barnas. Man gir da gaver til søsken (eller i noen tilfeller bare til søskens barn)?

Vi gjør det, ja, hvis ikke hadde det blitt litt trist. Her gis til både egne og ungenes tanter og onkler. Koser meg med julehandelen, jeg!

Ser noen lenger ned i tråden har foreslått at dere i stedet bruker pengene til å gjøre noe hyggelig sammen. Synes det er en god idé. Bare si at det blir alt for mange ting, at datteren din har mer enn nok av leker, så du synes det ville være hyggeligere om dere kunne ta en tur på restaurant, teater eller noe annet i januar eller februar. Vinteren er jo veldig lang og mørk, og du har kanskje mer glede av å ha noe å se frem til enn enda en ting til å fylle opp skapene med.

Ser noen lenger ned i tråden har foreslått at dere i stedet bruker pengene til å gjøre noe hyggelig sammen. Synes det er en god idé. Bare si at det blir alt for mange ting, at datteren din har mer enn nok av leker, så du synes det ville være hyggeligere om dere kunne ta en tur på restaurant, teater eller noe annet i januar eller februar. Vinteren er jo veldig lang og mørk, og du har kanskje mer glede av å ha noe å se frem til enn enda en ting til å fylle opp skapene med.

Det synes jeg også var en god idé.

Annonse

Gjest Shira :o)

Har du fortalt at du ikke gir så mange gaver, og hvordan du ser på det? Det trenger hun jo å få vite. Ellers synes jeg at det forslaget med å bruke penger på noe hyggelig sammen var knall :o)

Jeg setter pris på om folk sier i fra, helst da litt før jul. Jeg har en liten gave jeg har gitt i mange år, bare en liten hilsen til noen kroner. Så fikk jeg vite at mottageren kuttet alle gaver i år, og det i forbifarten. Så da sitter jeg her med en hyggelig liten hilsen til henne, som jeg ikke vet om jeg skal gi eller ikke. Jeg vil respektere hennes ønsker, men samtidig gi henne en liten oppmerksomhet siden hun har hatt ett tøft år. Bare så det er sagt, jeg forventer ikke noe tilbake, men vil ikke tråkke henne på tærene.

Barn og gavegiving er jeg ganske striks på enda, guttungen får gi kompisen som han har kjent fra så og si fødselen av, der stopper det. Ellers blir det alt for mye.

Gi en lyd om hvordan du løser det da :o)

Rosalita Evita

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197444729' post='3747815]

Har du fortalt at du ikke gir så mange gaver, og hvordan du ser på det? Det trenger hun jo å få vite. Ellers synes jeg at det forslaget med å bruke penger på noe hyggelig sammen var knall :o)

Jeg setter pris på om folk sier i fra, helst da litt før jul. Jeg har en liten gave jeg har gitt i mange år, bare en liten hilsen til noen kroner. Så fikk jeg vite at mottageren kuttet alle gaver i år, og det i forbifarten. Så da sitter jeg her med en hyggelig liten hilsen til henne, som jeg ikke vet om jeg skal gi eller ikke. Jeg vil respektere hennes ønsker, men samtidig gi henne en liten oppmerksomhet siden hun har hatt ett tøft år. Bare så det er sagt, jeg forventer ikke noe tilbake, men vil ikke tråkke henne på tærene.

Barn og gavegiving er jeg ganske striks på enda, guttungen får gi kompisen som han har kjent fra så og si fødselen av, der stopper det. Ellers blir det alt for mye.

Jeg har gjort det samme. Sakt like før jul at i år var det slutt på gavene. De som allerede hadde kjøpt, kunne velge om å gi eller ikke.

Jeg beklaget, men slik måtte det bare bli, og jeg ønsket ikke å forskjellsbehandle noen venner. Det som forundret meg var at noen venner hadde ordnet gave til meg, og gav den ikke, mens noen som hadde ordnet gave sa at det var helt i orden at vi avsluttet denne tradisjonen, men i år hadde de kjøpt til meg, og ville gjerne gi, selv om de ikke fikk tilbake.

Jeg syntes det var veldig koselig å vite at noen viste meg gleden av å gi, ikke gi for å få noe tilbake. Så jeg synes du godt kan gi, og si at dette er fordi du vil gi, og ikke få noe igjen.

Gjest Shira :o)

Jeg har gjort det samme. Sakt like før jul at i år var det slutt på gavene. De som allerede hadde kjøpt, kunne velge om å gi eller ikke.

Jeg beklaget, men slik måtte det bare bli, og jeg ønsket ikke å forskjellsbehandle noen venner. Det som forundret meg var at noen venner hadde ordnet gave til meg, og gav den ikke, mens noen som hadde ordnet gave sa at det var helt i orden at vi avsluttet denne tradisjonen, men i år hadde de kjøpt til meg, og ville gjerne gi, selv om de ikke fikk tilbake.

Jeg syntes det var veldig koselig å vite at noen viste meg gleden av å gi, ikke gi for å få noe tilbake. Så jeg synes du godt kan gi, og si at dette er fordi du vil gi, og ikke få noe igjen.

''Jeg syntes det var veldig koselig å vite at noen viste meg gleden av å gi, ikke gi for å få noe tilbake. Så jeg synes du godt kan gi, og si at dette er fordi du vil gi, og ikke få noe igjen.''

Det jeg redd for er at hun skal misforstå meg, og tro at jeg ikke respekter hennes ønsker, og føle at hun må gi igjen, selv om jeg sier at jeg ikke skal ha noe.

For jeg trenger ikke noe igjen, det er ikke det som er poenget ,med gavene jeg kjøper. Jeg vil glede mottakeren.

fuji1365380447

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197444729' post='3747815]

For meg er "en hyggelig liten hilsen" bare rot og unødvendig ting. Jeg forsøker etter beste even å begrense mengden småting i huset - jeg vil ikke ha en søt liten såpe eller telys-holder eller noe slikt.

Men uansett hvor pent jeg forsøker å si dette, så er det vanskelig å nå frem med budskapet uten å virke sur og utakknemlig.

Jeg syntes det er hyggelig å få ting som brukes opp - blomster, vin, noe fin mat. Hvis jeg kommer på besøk til noen, så forsøker jeg å gi slike ting som vertinnegave.

fuji1365380447

Ja, det er et godt alternativ. Skal forsøke å si dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...