Orio Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Hva skal du (eller mann/kone/samboer) lage av spiselige ting til jul? Jeg tenker på kaker, småkaker, konfekt, brød/rundstykker, sylte, rull, sursild og alt mulig egentlig. Jeg har lovet å bake kransekake, så det blir jeg nødt til å gjøre. Og så har jeg en tradisjon med å gi bort noe hjemmelaget godteri til jul, så det må jeg også lage. Krumkaker og smultringer liker jeg også å lage, men det vet jeg ikke om jeg orker/rekker. Det er ikke så lenge igjen til jul, og jeg har ikke kommet i gang med noe enda. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Pepperkaker. Punktum finale. 0 Siter
birdie Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jule-/kakemann og Maryland cookies. Kjøper pepperkaker eller får en boks fra søstra mi, og kjøper smultringer. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Sukkertøy, gelégodterier, diverse konfekt, serinakaker, kokosmakroner, havremakroner, pepperkaker, en eller annen form for smultbakst, lussekatter (telles kanskje ikke med som julebakst), berlinerkranser, goro og kanskje kransekake. Dessuten et eller annet med kanel, jødekaker eller kanelpinner. Krumkakejern ønsker jeg meg. :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Sukkertøy, gelégodterier, diverse konfekt, serinakaker, kokosmakroner, havremakroner, pepperkaker, en eller annen form for smultbakst, lussekatter (telles kanskje ikke med som julebakst), berlinerkranser, goro og kanskje kransekake. Dessuten et eller annet med kanel, jødekaker eller kanelpinner. Krumkakejern ønsker jeg meg. :-) Jøss, fritidsproblemer? 0 Siter
Sofline Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jøss, fritidsproblemer? Nei, jeg liker virkelig å bake, og jeg hadde gjort det mye oftere hvis det ikke var så usunt med kaker. En del gis bort i julegaver. :-) Jeg vet ikke om jeg rekker alt i år da. 0 Siter
Orio Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 Sukkertøy, gelégodterier, diverse konfekt, serinakaker, kokosmakroner, havremakroner, pepperkaker, en eller annen form for smultbakst, lussekatter (telles kanskje ikke med som julebakst), berlinerkranser, goro og kanskje kransekake. Dessuten et eller annet med kanel, jødekaker eller kanelpinner. Krumkakejern ønsker jeg meg. :-) Har du oppskrift på jødekaker? Er det sånne store lyse, som er litt myke inni? Med så mye baking regner jeg med at du er godt i gang for lenge siden. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Nei, jeg liker virkelig å bake, og jeg hadde gjort det mye oftere hvis det ikke var så usunt med kaker. En del gis bort i julegaver. :-) Jeg vet ikke om jeg rekker alt i år da. Jeg liker å bake av og til jeg også, men tiden strekker ikke til :-). Jada, det har sikkert med prioriteringer å gjøre... 0 Siter
Orio Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 Nei, jeg liker virkelig å bake, og jeg hadde gjort det mye oftere hvis det ikke var så usunt med kaker. En del gis bort i julegaver. :-) Jeg vet ikke om jeg rekker alt i år da. Jeg rekker aldri å bake alt jeg har lyst til, men vurderer å gi meg selv lov til å bake noen "julekaker" også ellers i året, det blir jo litt mye mas å skulle bake alt du har lyst til av sånne ting på noen få uker. Sammen med alt det andre som skulle vært gjort. Og så er det det med å få spist det opp, da. Det er ikke så inspirerende å bake når du først må tømme kakeboksene for kakene du bakte i fjor. :- ) 0 Siter
Orio Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 Jule-/kakemann og Maryland cookies. Kjøper pepperkaker eller får en boks fra søstra mi, og kjøper smultringer. Oppskrifter? 0 Siter
Orio Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 Pepperkaker. Punktum finale. Pepperkakehus også? 0 Siter
Gjest nytt forum Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Har du sett det nye forumet www.tradsnella.no Bare et tips. er der selv ) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skal lage to delfiakaker, en til oss og en til svigers. Så skal jeg og knærten bake kakemenn og lage pepperkakehus og vi skal bake kolakaker. That's it tror jeg! 0 Siter
Sofline Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Har du oppskrift på jødekaker? Er det sånne store lyse, som er litt myke inni? Med så mye baking regner jeg med at du er godt i gang for lenge siden. Jeg er langtfra i godt i gang (bare så vidt). Jeg er slått ut av eksamenslesing, bekkenløsning, forkjølelse og graviditetskvalme 24. svangerskapsuke. Så i år vet jeg ikke om jeg får laget alt. Gorojernet mitt står dessuten hos moren min, så hvis jeg skal lage det i år må det bli i romjulen. Jeg har på grunn av de før nevnte tingene ikke fått reist på førjulsbesøk til Norge i år. Jeg har aldri bakt jødekaker før, så det blir et ekspriment hvis jeg gjør det, men her er oppskriften: 375 g hvetemel 0,5 ts hjortetakksalt 250 g smør 125 g farin 1 eggeplomme Til pynt: 1 sammenvispet egg 1 ts kanel 25-50 g hakkede mandler Bland mel og hjortetakksalt godt, smuldre smøret i og elt deigen godt med faring og eggeplomme. Kjevle deigen tynt ut og stikk ut runde kaker. Sett dem på plate med bakepapir. Pensle med egg og dryss med mandel og kanel. Stekes i 9-10 minutter ved 175 grader. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jeg liker å bake av og til jeg også, men tiden strekker ikke til :-). Jada, det har sikkert med prioriteringer å gjøre... Jeg har foreløpig ikke ørten unger og full jobb. Studenttilværelsen er for å være ærlig mer behagelig enn full jobb, og jeg har ingen ekstrajobb på grunn av graviditetsplager (jeg ville antakelig vært sykemeldt halvparten av tiden uansett). 0 Siter
Jølsen Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har bakt tolv slag med kaker, som jeg har liggende i fryseren nå. Blant annet Sara Bernard, Delfiakake og endel andre kaker antagelig ikke vet hva er. 0 Siter
Jølsen Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Har du oppskrift på jødekaker? Er det sånne store lyse, som er litt myke inni? Med så mye baking regner jeg med at du er godt i gang for lenge siden. Jødekaker? Hva er det? Flatklemte jøder stekt i ovnen med havregryn og sukker? Mmmm :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har foreløpig ikke ørten unger og full jobb. Studenttilværelsen er for å være ærlig mer behagelig enn full jobb, og jeg har ingen ekstrajobb på grunn av graviditetsplager (jeg ville antakelig vært sykemeldt halvparten av tiden uansett). Ok, da har du vel forhåpentlig både tid og overskudd til det :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Pepperkakehus også? Selvsagt! *stolt* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Jeg skal lage to delfiakaker, en til oss og en til svigers. Så skal jeg og knærten bake kakemenn og lage pepperkakehus og vi skal bake kolakaker. That's it tror jeg! Delfiakaker er noe av det ekleste som finnes, etter min mening *urk*. Du ba ikke om min utidige mening, men 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.